Страйк акторів і сценаристів /Getty Images
Категорія
Гроші
Дата

Ринок ютуберів та тіктокерів сягнув $250 млрд, а за п'ять років виросте вдвічі. Як цьому сприяє наймасштабніший за останні 63 роки страйк акторів та сценаристів Голлівуду. Розбирався WP

5 хв читання

Страйк акторів, сценаристів та інших діячів індустрії розваг США біля офісу Netflix у Нью-Йорку, 17 липня 2023 року. Фото Getty Images

«Незалежні творці контенту» на різних платформах, як-от YouTube та TikTok, створюють дедалі більшу конкуренцію традиційним кіно- та телеіндустрії. Тепер, коли актори й сценаристи Голлівуду страйкують через несправедливі зарплати, ця сфера матиме ще більший поштовх до зростання. The Washington Post розбирався із тенденціями економіки творців цифрового контенту. Forbes обрав головне з матеріалу.

Десятки тисяч акторів й сценаристів взяли участь у першому за останні 63 роки спільному страйку в Голлівуді, щоб поборотися із кіностудіями й стримінговими платформами за свої права.

Онлайн-креатори колись сприймали соцмережі як спосіб пробитися на теле- чи кіноекрани. Але тепер вони стільки заробляють на спонсорському контенті, мерчах чи місячних підписках, що традиційна сфера розваг із непостійними зарплатами й зниженням популярності поступово втрачає свою привабливість.

Межа між цими двома категоріями знаменитостей тепер як ніколи тонка, й вони можуть допомогти одна одній.

Зміна у сфері розваг

Ринок незалежних творців контенту ймовірно виросте вдвічі з $250 млрд впродовж наступних пʼяти років, за даними Goldman Sachs. Рекламодавці, глядачі й платформи все більше готові розщедрюватися на розваги онлайн. У США стримінгові сервіси мають значно більше глядачів, ніж кабельні й аналогові канали, згідно із даними дослідника індустрії Nielsen. На стримінги припадає понад 37% використання телевізорів у країні.

Минулого місяця найпопулярнішою ж платформою потокового контенту був не Netflix чи Hulu, а YouTube. Минулого року понад 75% американських підлітків сказали, що щодня дивилися відеоплатформу, яка належить Google.

Платформи від TikTok до Twitch пропонують безплатні інструменти для обробки відео. Це дає змогу їх користувачам з різним достатком спробувати себе у ролі творців контенту й поборотися за маркетингові угоди на сотні тисяч чи мільйони доларів.

Якщо студії через страйк акторів й сценаристів не працюватимуть ще кілька місяців, це може підштовхнути їх звернутися до онлайн-креаторів. Це настільки реальна загроза для страйку, що страйкарі й фанати почали присоромлювати творців, які розглядають можливість співпраці зі студіями.

Та багато хто в індустрії вважає, що страйк радше заохотить традиційних діячів індустрії розваг стати креаторами й за допомогою соцмереж збирати фінансування на незалежні проєкти, забезпечувати надійніше право власності на їх продукт та прибутки. Дехто вже відчув силу соцмереж під час пандемії, яка заморозила роботу Голлівуду. Актор Пол Шир спільно із коміком Робертом Г’юбелом активно почали стримити відео із жартами та комедійними сценками на своєму каналі в Twitch.

Успіх цієї витівки був настільки значним, що їм вдалося зняти достатньо популярне двосерійне шоу «Зірковий гаражний розпродаж» й підписати спонсорську угоду із Hyundai. «Понад мільйон людей дивилися нас щодня по дві години. Таким телебачення зараз не завжди може похвалитися, – відмічає WP Шир. – Хоч індустрія опинилася на паузі, ми можемо не зупинятися й робити власний контент».

Акторка Сара Прібіс, яка працює в кіноіндустрії 15 років, розповідає, що останні пів року вона як творчиня онлайн-контенту заробляє більше, ніж як акторка. «Мої колеги йдуть в онлайн, хоч раніше цим не займалися, і розуміють потужність цього кроку, – відмічає вона. – Вони усвідомлюють можливість мати власний голос й монетизувати його для себе».

Синтія Ніксон на страйку акторів і сценаристів 2023-го. /Getty Images

Синтія Ніксон приєдналася до профспілки SAG-AFTRA біля офісів Netflix and Warner Bros у Нью-Йорку 21-го липні 2023 року. Фото Getty Images

TikTok та YouTube як альтернативи

Ще десять років тому Голлівуд сприймав онлайн-творців як невелике відгалуження на стороні, а спроба інтегрувати «цифрові таланти» у традиційні шоу чи серіали закінчилася провалом. Тому ці дві категорії сфери розваг існували певний час паралельно.

Пандемія змінила смаки глядачів, й онлайн-креатори стали впливовішими. Цього не могли не помітити в Голлівуді. Тепер для студій звична справа нарощувати хайп навколо своїх фільмів чи серіалів, співпрацюючи із творцями цифрового контенту. Американський кабельний телевізійний канал HBO, приміром, замовив подкаст для просування серіалів «Спадкоємці» та «Гра престолів».

У 2020-му акціонери Netflix зауважили, що «приголомшливе» зростання TikTok демонструє «всюдисутність інтернет-розваг», що підштовхнуло компанію підписати багатомільйонну угоду із популярною тіктокеркою Еддісон Рей.

Профспілка акторів США SAG-AFTRA дозволила творцям вступати до неї з 2021-го за «інфлюенсерською угодою». Профспілка сказала своїм креаторам відмовлятися від реклами чи угод із компаніями, проти яких організовано страйк.

SAG-AFTRA веде перемовини про вигідніші умови для її членів з Alliance of Motion Picture and Television Producers, професійною асоціацією, до якої входять понад 350 компаній індустрії розваг, серед яких Amazon.

Сідні Раскінд, у якого 4 млн підписників у TikTok, закликав інфлюенсерів приєднуватися до SAG-AFTRA, як це зробив він. Окрім медичного страхування й пенсійного плану, вступ до профспілки допоможе «легітимізувати цю професію» на новому рівні, вважає креатор. «Ми – продюсери, актори, редактори, ми робимо все, – відмітив Sidneyraz в інтервʼю. – Це чудова можливість для інтернет-інфлюенсерів бути частиною чогось більшого й кращого».

Голлівуд та цифрові креатори пропонують різний контент: перший покладається на довгі й «вилизані» історії, а другий – на яскраві, винахідливі та кроткі формати. Те, що відео в інтернеті швидкі, безплатні та легкодоступні, неабияк приваблює молодь, за увагу якої давно бореться традиційна індустрія розваг. Застосунок Qustodio, який допомагає батькам контролювати екранний час, повідомив, що минулого року діти в середньому проводили дві години в TikTok і ще годину в YouTube.

Цифрові творці, як правило, працюють над контентом самі або у невеликих командах, а їхнє фінансування є непостійним і надходить від рекламних угод, глядачів чи платформ. Багато хто не може безперервно створювати контент через брак коштів і необхідність забезпечувати себе іншими способами, а компанії, з якими вони співпрацюють, вважають їх підрядниками й не надають соцпакет.

Необхідність постійно створювати контент і стрес призводять до вигорання креаторів, а великі гроші отримує відносно небагато дуже успішних творців через угоди із компаніями чи підписки на платформах типу Patreon і OnlyFans.

Пікет профспілки США біля офісу Netflix. /Getty Images

Двоє членів профспілки SAG-AFTRA пікетують біля офісу Netflix у Лос-Анджелесі 17-го липня 2023 року. Фото Getty Images

Потенційні наслідки страйку

Останній страйк в Голлівуді такого масштабу відбувся у 1960-х. Тоді президент профспілки SAG Рональд Рейган зміг домовитися про угоду, за якою актори отримували виплати за покази фільмів із ними на малих екранах.

А страйк у 2008-му призвів до підйому колись нішевого жанру реаліті-шоу. Коли тоді професійних акторів замінили реальні люди, це, ймовірно, заклало основу для появи сьогоднішніх інфлюенсерів, які показують, що у популярності вони можуть позмагатися із мейнстримними зірками.

Поки що невідомо точно, як зміняться споживчі звички глядачів, адже принцип роботи стримінгових платформ відрізняється від лінійної моделі, якою користуються на американському телебаченні.

Та й страйк не означає повну відсутність контенту. У стримінгових платформ ще є багато нових фільмів й серіалів, які не було випущено, плюс можна влаштувати просування старих проєктів. Крім того, знімання за кордоном, наприклад «Гри в кальмара» чи «Дому драконів», не припиняться через американський страйк.

Хоч через довгий страйк чи нудьгу глядачі можуть більше уваги приділяти цифровому контенту, голлівудський адвокат Джонатан Гендель вважає, що рано ще ховати телебачення і традиційну кіноіндустрію.

Він думає, що економіка творців не витіснить голлівудську, а радже дасть поштовх до нової ери успішної співпраці, прикладом якої є хітова гра «Останній з нас», яку HBO перетворила на мегапопулярний серіал.

Головний перемовник SAG-AFTRA Дункан Крабтрі-Айрленд сказав, що профспілка не вважає Голлівуд та спільноту творців цифрового контенту дуже різними. Він очікує, що відстань, яка є між ними, буде поступово скорочуватися.

«Споживають люди контент у традиційних формах чи в нових форматах, головним залишається унікальний елемент – людська творчість. Кожен діяч цієї сфери робить щось унікальне, й не має значення, як це поширюється, у YouTube, TikTok, Reels чи в кінотеатрах».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд