Український стримінговий сервіс Megogo слідом за monobank, «Новою Поштою» й десятками інших бізнесів пішов у Польщу. Чому для стримінгового сервісу це може бути довгий шлях
На початку лютого OTT-сервіс Megogo приєднався до хвилі експансії українського бізнесу до Польщі. Це ринок на 13,6 млн домогосподарств, або €1,5 млрд, посилається на оцінку консалтингової компанії Arthur D. Little новопризначений голова новоствореного варшавського офісу компанії Артур Пацула.
«Це світоглядна зміна для нас, зміна вектора руху», – каже СЕО й засновник Megogo Володимир Боровик. Польща – перший обережний крок у Європу для заснованої у 2011-му стримінгової компанії та 14-й за рахунком ринок. Megogo звик грати на пострадянському полі – Грузії, Казахстані, Білорусі, Узбекистані з російськомовною аудиторією.
У 2020-му 40% користувачів приходили із України та Росії, де сервіс працював за франшизою. Боровик ліквідував її на початку березня 2022 року. Російська філія заробляла $29 млн на рік і коштувала, за оцінками Forbes Russia, до $270 млн.
На ринку Megogo пов’язують зі Cтепаном Черновецьким та його фондом CIG, писав раніше Forbes. Сам підприємець не підтверджував цю інформацію. Через війну оцінка статків Черновецького впала до $350 млн, хоча він досі входить у двадцятку найбагатших українців.
Чому для українських стримінгів настали не найкращі часи
Україна та Megogo залишаються одне для одного найбільшими. Боровик не розкриває фінансових показників, але стверджує, що домашній ринок – основний. Український виторг у 2021-му, за оцінкою Forbes, становив близько $43 млн. «Мені дуже цікаво подивитися, що будуть робити конкуренти, щоб нас наздогнати», – каже Боровик. Це не пуста бравада.
На кінець 2022-го п’ятірка найбільших українських OTT-платформ мала понад 1,3 млн платних користувачів, каже директор аналітичного сервісу Big Data UA Сергій Бойко. У Megogo – понад 800 000, два роки тому було вдвічі менше. Другий ешелон – Sweet.tv, Volia, «Київстар ТБ» зі 120 000–150 000 підписників кожен – далеко позаду.
Найбільший український конкурент Megogo – оцінений у $20 млн Oll.tv із «Медіа Групи Україна» (МГУ) Ріната Ахметова – вибув із перегонів назавжди. У липні 2022-го найбагатший українець відмовився від медіаактиву, посилаючись ніби на правила так званого закону про олігархів. Частину підписників поділили між собою Megogo та «Київстар ТБ», а частина взагалі відмовилася від стримінгу, свідчить звіт Big Data UA.
Болючіше, ніж закриття великого гравця, по ринку вдарила воєнна міграція. «Багато користувачів виїхало з країни, і не всі з них залишилися підписниками вітчизняних ОТТ-платформ», – каже Бойко. Ці втрати, за його оцінкою, можуть сягати 200 000 користувачів – стільки у кращі часи мав Oll.tv.
Зворотний бік медалі – за мігрантами потягнувся й бізнес. «У Польщі перебуває близько 3 млн українців, але, звичайно ж, ми будемо дуже раді й полякам. Нам не терпиться здивувати їх українським рівнем банківського сервісу», – казав Forbes співзасновник monobank Олег Гороховський, пояснюючи вихід необанку у Польщу. Реліз європейської версії під назвою stereo запланований на весну 2023-го.
Ще раніше на польський ринок з прицілом на українських мігрантів, які заплатили там близько $2,4 млрд податків, пішла і «Нова Пошта». «Вони нас знають і чекають», – пояснював Forbes співзасновник НП Вячеслав Климов. Загалом минулоріч 45% нових іноземних компаній у Польщі були українськими, свідчить звіт Польського економічного інституту.
Та Боровик робить ставку не на співвітчизників.
Хто (не) чекає Megogo у Польщі
«Я сказав би, що це пріоритет номер два», – каже Боровик. Польський осередок Megogo розробив для українців спеціальний пакет із 70 україномовними каналами «ТБ і Кіно UA». Але Боровик хоче будувати сервіс насамперед для локальної аудиторії. Наразі у пакетах є популярні канали TVN, Polsat, TV Puls. Проте яка частина бібліотеки на десятки тисяч одиниць контенту буде доступна в Польщі, невідомо.
Деталей стратегії Боровик майже не розкриває – лише каже, що хоче перевірити у Польщі кілька гіпотез. Демпінг у цей план точно не входить. «Ми не хочемо, щоб нас купували, тому що ми дешеві», – каже він.
Місячна підписка на польський Megogo коштує 10–40 злотих, це середня ціна на ринку. Але у тому самому ціновому діапазоні є пропозиції від трійки світових гігантів – Netflix, Disney+ та HBO Max. Лідер – Netflix із майже 13 млн аудиторії – за шість років серйозно закріпився у Польщі. Американці відкрили офіс у Варшаві восени 2022-го й інвестували у місцеве виробництво оригінальних фільмів і серіалів щонайменше $115 млн.
«Я сказав би, що з Netflix ми конкуренти лише частково», – впевнений Боровик, додаючи, що багато клієнтів мають одразу обидві підписки. Megogo ж, на додачу до бібліотеки відео, пропонує пакети телеканалів.
«Польські медіагрупи неохоче діляться популярним контентом – розважальними каналами – з іноземними OTT-сервісами», – каже директор Sweet.tv Олександр Резунов. Найкраще приберігають для власних стримінгових платформ, пояснює він. Найпопулярніший у цьому сегменті наразі TVP VOD із 3 млн глядачів, що належить польському громадському телебаченню, свідчить статистика сервісу Wirtualnemedia.pl.
Sweet.tv на рік випередив українського конкурента з європейською експансією й наразі працює у Словаччині, Чехії, Польщі, Греції, Румунії й Болгарії. Компанія має локальні пакети для місцевих і окремі для українців за кордоном з домашніми тарифами та контентом.
Основний бізнес все одно залишається в Україні, в один голос повторюють Боровик із Резуновим. Якщо Megogo вистачить ресурсу на підтримку польськомовної бібліотеки, він має шанси набрати понад 100 000 польських підписників протягом року, прогнозує Бойко.
Боровик так далеко не заглядає – перших результатів він очікує за 6–12 місяців. Окупності інвестицій – якщо секретні гіпотези спрацюють – за два-три роки.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.