Категорія
Компанії
Дата

Fintech Farm Дмитра Дубілета залучила $22 млн, набрала 1 млн клієнтів в Азербайджані та паралельно скорочує штат. Forbes дізнався, чи все добре з проєктом, який будує світовий конвеєр необанків

8 хв читання

Дмитро Дубілет і Микола Безкровний /колаж Анастасія Левицька

Дмитро Дубілет і Микола Безкровний Фото колаж Анастасія Левицька

Чи все добре у суперамбіційного проєкту Дмитра Дубілета Fintech Farm, який до 2024-го збирався запустити необанки на 10 ринках у Африці та Азії? Компанія нещодавно залучила великі інвестиції, але водночас скорочує штат. Forbes дізнався, як рухається бізнес фаундера monobank

📲 Forbes Ukraine у WhatsApp. Підписуйтесь й читайте головне про бізнес та економіку

Дві останні новини про проєкт Дмитра Дубілета Fintech Farm, що запустив необанки в Азербайджані, Нігерії та Вʼєтнамі, на перший погляд суперечать одна одній. У квітні компанія отримала $22 млн інвестицій, у липні – звільнила значну частину співробітників.

Що саме відбувається всередині амбіційного стартапу? «Ми вже заробляємо в Азербайджані, інші ринки – на стадії інвестування», – каже Forbes співзасновник Fintech Farm Микола Безкровний.

Дубілет, Безкровний та їхній третій партнер Олександр Вітязь майже не коментують справи компанії. Щоб дізнатися деталі, Forbes, окрім фаундерів, поспілкувався з інвесторами проєкту, співробітниками та учасниками ринків, на яких працює Fintech Farm.

Вже за рік компанія, ймовірно, матиме по мільйону-півтора клієнтів у Азербайджані та Вʼєтнамі, готуватиметься до виходу на четвертий ринок і запускатиме платформу для «оренди» необанків, каже Безкровний.

Як проєкт Дубілета і партнерів планує цього досягти та в якій точці він знаходиться зараз?

Чому стартапи скорочують людей

Історія Fintech Farm розпочалася незадовго до початку пандемії коронавірусу у 2020 році. Тоді Дубілет закінчив недовгу роботу в уряді Олексія Гончарука, де був міністром Кабінету Міністрів. З Безкровним вони познайомилися у Лондоні, куди Дубілет регулярно їздив для запуску спільного з партнерами по monobank кредитного проєкту Koto.

Співзасновник Fintech Farm Дмитро Дубілет /Getty Images

Співзасновник Fintech Farm Дмитро Дубілет Фото Getty Images

Восени 2021-го партнери відкрили перший проєкт – Leobank в Азербайджані. На початку 2022-го – залучили $7,4 млн інвестицій. Протягом минулого року вийшли у Нігерію та Вʼєтнам з проєктами Fibo та Liobank. У квітні 2023-го компанія оголосила про залучення $22 млн інвестицій. Раунд, який очолив британський фонд Nordstar, підвищив оцінку Fintech Farm до понад $100 млн.

Тож новини про звільнення значної частини команди, які зʼявилися вже через три місяці після успішного раунду, стали несподіванкою

Компанія скоротила розробників (йдеться про 28 із 170 працівників) без привʼязки до конкретних ринків, уточнює Безкровний. «Ми дуже швидко росли за останні два роки і авансом нарощували команду, зокрема щоб продуктова розробка йшла на випередження», – пояснив він.

Скорочення потрібне Fintech Farm, щоб мати гнучкість у питанні, коли залучати наступний раунд інвестицій, додає Безкровний. «Ситуація на ринках капіталу залишається невизначеною, і ми мали відкалібрувати витрати, щоб мати комфортний cash runway, – зазначає він. – Так чи інакше, це відбулося у всіх ключових гравців на ринку фінтеху, що перебували на стадії швидкого росту. Ми трималися за людей до останнього».

Проєкт при цьому продовжує наймати. На ресурсі для розробників Dou є чотири відкриті вакансії, зокрема дві – для офісу у Дніпрі. На Linkedin компанія шукає бухгалтера у Великій Британії (хед-офіс Fintech Farm знаходиться у Лондоні) та розробника у В’єтнамі. Поповнення у команді тепер буде точковим, каже Безкровний.

Від Нігерії до Вʼєтнаму. Як йде бізнес Fintech Farm на трьох ринках

Оптимізація штату – нормальний процес для стартапу, який вже пройшов етап першого супершвидкого росту, каже генеральний партнер фонду F1V Віталій Лаптенок (його фонд одним із перших інвестував у проєкт Дубілета).

Після успішного раунду взимку 2022-го Fintech Farm заявляла про плани вийти на 10 ринків протягом двох років. Її пріоритети зараз – закріпитися у статусі одного з лідерів у Азербайджані та масштабуватися у Вʼєтнамі з прицілом на мільйон клієнтів протягом року. Проєкт у Нігерії – у режимі мінімальних обертів, розповідає Безкровний.

Що відбувається на кожному з цих ринків?

Азербайджан: лідерські позиції та перші прибутки

«Наш бізнес в Азербайджані можна вважати таким, що відбувся», – каже Безкровний. Наприкінці 2021-го партнери запустили в країні проєкт Leobank у звʼязці з місцевим Unibank. Власником цієї установи є Ельдар Гарібов. Це шостий банк Азербайджану за розміром активів серед 26 установ.

Прикаспійська країна стала ідеальним пілотним ринком, каже Безкровний. «Вона була у нас на радарі з самого початку: з одного боку – непогане розуміння місцевого споживача через певну наближеність до України, з іншого – це мусульманський світ, де ми бачимо свій бізнес», – зазначає співзасновник Fintech Farm.

На початку літа Leobank перетнув позначку в 1 млн клієнтів. Наприкінці 2022-го проєкт досяг точки беззбитковості та став прибутковим. Партнери не розкривають фінансових показників. За даними звітності Unibank, чистий прибуток за перший квартал 2023-го становить близько $2,5 млн в еквіваленті. Рік тому був співставний збиток. Протягом 2022-го обсяги карткових операцій Unibank зросли у 2,5 рази. За масштабами Leobank вже перевищив власний картковий бізнес банку-партнера, каже Безкровний.

«У Баку нашими картками вже користується кожен третій, – зазначає він. – Фактично ми банк номер два за кількістю клієнтів і транзакційністю».

Аудиторія Leobank в Азербайджані – молодь середнім віком 28–30 років. Основний продукт наразі – платіжний сервіс. 80% клієнтів є активними користувачами, уточнює Безкровний. Компанія нарощує кредитування, але частка кредитних клієнтів відносно невисока через місцеву специфіку, зазначає він.

«Зараз ми розширюємо продуктову лінійку: запустили торгівлю акціями, криптовалютами. Плануємо накопичення, преміальні картки, окремий продукт для мікро- і малого бізнесу наступного кварталу», – додає фаундер Fintech Farm.

Співзасновник Fintech Farm Микола Безкровний /з особистого архіву

Співзасновник Fintech Farm Микола Безкровний Фото з особистого архіву

Партнери розраховують, що проєкт виросте ще на 50% та досягне 1,5 млн клієнтів до кінця наступного року. «Водночас будемо розширюватися горизонтально: серця клієнтів ми вже підкорили, тепер боремося за більшу частку в їхніх гаманцях», – каже Безкровний.

Він відмовився розкривати, яка частка в Leobank належить Fintech Farm, а яка – Гарібову. Саме ініціатива бізнесмена привела Fintech Farm спочатку в Азербайджан, зазначає на правах анонімності співрозмовник серед фінансистів, який дотичний до інвесторів компанії. Він попросив не згадувати свого імені у цій статті через конфіденційність вказаної інформації. «Свого часу Гарібов шукав контакти з monobank», – запевняє співрозмовник.

Зацікавленість Гарібова дійсно допомогла запуститися в Азербайджані швидше, ніж на інших більш масштабних ринках, підтверджує Безкровний. «Він вірив, що ми можемо стати лідерами ринку і від самого початку був налаштований рухатися максимально швидко», – згадує підприємець.

Вʼєтнам: ринок на мільйони

Принаймні 1 млн клієнтів уже в першій половині 2024-го – плани Fintech Farm і на Вʼєтнам. Країна з населенням 100 млн осіб стала третім ринком для компанії, однак за потенціалом є чи не найбільш перспективним напрямом. «Наші відчуття, що з Вʼєтнамом ми влучили в «яблучко»: це ідеальний ринок з погляду готовності до нашого продукту і зростаючого прошарку молодого середнього класу, який є ядром нашої аудиторії», – каже Безкровний.

Восени 2022‑го Fintech Farm домовилася з місцевим Orient Commercial Bank. Це середня за розмірами вʼєтнамська фінустанова. До 2018-го її мажоритарним власником була французька BNP Paribas, зараз у неї низка акціонерів, жоден з яких не має пакету понад 20%.

Orient Commercial Joint Stock Bank (OCB), розміщене на публічному порталі ocb.com.vn

Дмитро Дубілет і Микола Безкровний з партнерами по В’єтнамському OCB Фото Orient Commercial Joint Stock Bank (OCB), розміщене на публічному порталі ocb.com.vn

Назва вʼєтнамського проєкту Fintech Farm – Liobank. Після запуску у березні 2023-го він вже має 100 000 клієнтів. «Потенціал величезний, і теоритично ми могли б рухатися ще швидше, – каже Безкровний. – Але зважаючи, що це новий для нас ринок, важливо витримати оптимальний баланс між ростом і кредитним ризиком».

Крім плану на мільйон на 2024-й, партнери орієнтуються на набагато амбіційніший показник у 8 млн користувачів на горизонті у кілька років, повідомив співрозмовник Forbes серед інвесторів, знайомих із планами компанії. Він попросив не називати свого імені у цій статті через закритий характер цих даних. «У Вʼєтнамі вони запустилися значно краще очікувань», – каже співрозмовник.

Безкровний відмовився говорити про конкретні плани на більш далеку перспективу, ніж 2024-й. «Довгострокова амбіція – побудувати лідера ринку цифрового банкінгу», – зазначив він.

Конкуренція та проблеми в економіці. Яким ринком є В’єтнам

(Натисніть «Читати більше», щоб відкрити повний текст)

Що чекає українську компанію на цьому ринку?

По-перше, значна конкуренція. «У ніші необанків з ними можуть конкурувати 5–10 проєктів, а також популярні у Вʼєтнамі електронні гаманці. Деякі з них вже стали мільярдними компаніями», – зазначає топменеджер одного з кредитних проєктів, що працюють у Вʼєтнамі. Він попросив не згадувати свого імені та компанії у цій статті, оскільки частково перетинається з Fintech Farm у бізнес-інтересах.

Протягом останніх кількох років на вʼєтнамський ринок вийшло кілька українських фінтех-проєктів. Наприклад, сервіси мікрокредитування MyCredit та Moneyveo.

По-друге, в країні погіршилася економічна ситуація. Зокрема, це криза на ринку нерухомості: станом на 1 червня місцеві забудовники заморозили 1800 проєктів вартістю $34 млрд, писав Bloomberg. Також у червні місцевий центробанк знизив облікову ставку (з 5% до 4,5%), щоб підтримати економіку, яка сповільнюється.

Як планує діяти Fintech Farm? Її перевага – «першокласний мобільний додаток» (рейтинг 4,8 у Аpp-магазинах) та доступні кредитні продукти, зокрема за рахунок кредитної експертизи, особливо на ринках, що розвиваються, каже Безкровний.

Нігерія: повільніше, ніж очікувалося

Попри те, що саме з Нігерії Fintech Farm планувала розпочати експансію в Африку та Азію, зараз цей ринок не є пріоритетним для партнерів. «Якщо Вʼєтнам – це вже тут і зараз, то Нігерія – це більше на перспективу», – констатує Безкровний.

Місцевий проєкт, що називається Fibo, вже пройшов тестовий період. Зараз Fintech Farm шукає у Нігерії банк-партнер, розповідає Безкровний. Поки проєкт працює на власній фінансовій ліцензії та випускає картки у обмеженому партнерстві з Providus Bank. «Зокрема через відсутність повноцінного партнера ми поки не так фокусуємося на Нігерії», – каже він.

Від початку партнери мали особливі сподівання саме на цю країну через великий досвід у Африці одного з перших інвесторів – холдингу Genesis. З 2011-го він розвиває на континенті медіакомпанію, у 2014 році запустив класифайд Jiji, який у 2019-му купив африканський бізнес OLX, а у 2021 році поглинув сервіс Cars45. Після інвестицій у 2022-му співзасновник Genesis Володимир Многолєтній увійшов до складу ради директорів компанії для консультацій у стратегічних питаннях.

Чому нігерійський ринок поки не виправдав очікувань? Причини, які назвали два співрозмовники, дотичні до інвесторів проєкту – політична та економічна нестабільність в країні. Зокрема, це стосується рішень уряду.

Макроекономічна ситуація в Нігерії дійсно суттєво змінилася, визнає Безкровний. За останній рік країна відчула вплив глобальної інфляції, пройшла через турбулентні президентські вибори і пережила девальвацію, перераховує він. Що все це значить для бізнесу Fintech Farm? «Ми знали, куди йшли. Але це позначилося на гаманці наших потенційних клієнтів, – пояснює кофаундер проєкту. – Ми не відмовилися від плану, але розуміючи ризики, свідомо не поспішали із запуском і рухалися вкрай обережно».

Що ще планує Fintech Farm

Найімовірніше, Fintech Farm призупинить рух у бік подальшої експансії, поки не реалізує плани у Вʼєтнамі, вважає один зі співрозмовників, дотичних до інвесторів.

Принаймні на цей рік компанія дійсно не має таких планів, каже Безкровний. Ми врахували попередній досвід і вийшли на оптимальні темпи з відкриття нового ринку приблизно раз на рік. Зараз передусім фокусуємося на азійському регіоні, пропрацьовуємо ще один перспективний ринок на наступний рік», – додає він. Підприємець поки відмовився називати конкретні країни, що цікавлять Fintech Farm у подальшому. 

Інший амбітний план – вже наступного року запустити B2B-продукт за моделлю Software as a Service. «Ми називаємо це Neobank in a Box, – пояснює Безкровний. – Це дасть можливість виходити на більшу кількість ринків без настільки інтенсивного залучення команди і з меншими інвестиціями».

Чи є інші ризики? Дебют Fintech Farm у Азербайджані не сподобався колишнім партнерам Дубілета по monobank Володимиру Яценку та Людмилі Шмальченко. У січні 2022-го Шмальченко заявила через юристів, що за дизайном, функціоналом та маркетингом необанки Fintech Farm схожі на mono. Та до судових позовів ця історія поки не дійшла.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд