Щороку Forbes Polska складає рейтинг «Лідери бізнесу», до якого входять найактивніші та найцінніші підприємці країни. Цього року вийшов повний зріз галузей Польщі і компаній на різних стадіях розвитку. Найбільше членів журі вразили ті бізнесовці, які наполегливо розвивали свої підприємства
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Цьогоріч у рейтингу «Лідери бізнесу» зустрілися як досвідчені, так і молоді бізнеси та їхні керівники. Є тут і ветеран польської підприємницької діяльності, як-то Єжи Старак із його Polfarma, і представники нового покоління бізнесовців, наприклад, засновник космічного стартапу ICEYe Рафал Моджевський. Це дозволяє говорити про стабільність польського бізнесу.
Перша десятка рейтингу «Лідери бізнесу Польщі»
1. Павел Мархевка, Techland (61 бал)
Ще один вдалий рік для розробника відеоігор із Вроцлава. Минулого року гру компанії «Dying Light 2» дуже добре прийняли на ринку і вже за перший місяць вона розійшлася тиражем у 5 мільйонів копій. Цього року Techland розкрила, скільки заробила на ньому: $195,44 млн прибутку.
Крім того, найбільшою новиною компанії, яку оцінюють у рекордні $2-2,2 млрд, стала поява нового мажоритарного власника, яким тепер буде китайська Tencent. Цього вистачило, щоб Павел Мархевка, творець цього успіху, впевнено очолив наш рейтинг.
«Обʼєднання зусиль із Tencent дозволить нам перейти на найвищий рівень реалізації нашого бачення відеоігор», – прокоментував засновник студії з Вроцлава.
Прикрий досвід CD Projekt, коли мегапопулярна серія ігор про Відьмака піднесла її оцінку до близько $7,08 млрд, а невдала премʼєра «Кіберпанку» знизила вартість компанії до приблизно $2,5 млрд, ймовірно підштовхнув Techland шукати підтримки інвесторів. Нині Techland працює над новою франшизою, дія якої відбувається у фантастичному світі.
Мархевка скористався тим, що китайський гігант (з капіталізацією $395 млрд) хоче наздогнати Microsoft та Sony у глобальній консолідації ігрового сектору. Незважаючи на те, що CD Projekt все ще вдвічі більша завдяки своїм двом потужним франшизам, Павел Мархевка продав свій контрольний пакет акцій Techland за оцінки, яка була лише на 20-30% нижчою, ніж вартість її варшавського конкурента.
Мархевка продовжить виконувати обовʼязки гендиректора студії й надалі триматиме третину акцій Techland. А завдяки приблизно $1,5 млрд капіталу у його особистому розпорядженні він зможе будувати нові бізнеси.
2. Якуб Свадзба, Diagnostyka (45 балів)
Diagnostyka, заснована Якубом Свадзбою, – це, перш за все, масштабний успіх. На доходи мережі медичних лабораторій, які сягнули $379,74 млн, значною мірою вплинула пандемія Covid – ще у 2019 році виторг компанії склав $202,5 млн. Та Свадзба ще до того показав, що вміє швидко розвивати бізнес, який за останні 10 років виріс у 10 разів.
Від самого початку Diagnostyka зосередилася на обслуговуванні індивідуальних клієнтів, вклавши гроші у велику кількість лабораторних пунктів. Ця стратегія дуже швидко окупилася.
Саме спритність і вміння відчувати тенденції ринку допомогли компанії негайно включитися у боротьбу з пандемією. Сьогодні тимчасове збільшення доходів від проведення масових тестів на Covid уже у минулому. Однак Diagnostyka скористалася цим моментом, щоб зміцнити свої позиції на ринку і, перш за все, підвищити впізнаваність бренду.
«Польська специфіка полягає в тому, що у нас приблизно однакова кількість індивідуальних замовлень і замовлень від закладів охорони здоровʼя. Звідси наше більш ринкове мислення. Ми намагаємося достукатися до клієнтів, яким замало базових медичних послуг», – каже засновник Diagnostyka.
А достукатися до клієнтів допомагають 1200 лабораторій по всій Польщі.
3. Єжи Старак, Polpharma (43 бали)
Мільярдер купив компанію Polpharma під час приватизації в 2000 році, і відтоді збільшив її продажі в десятки разів. Хоча компанія починала з дженериків, сьогодні вона розвивається за рахунок створення біосимілярів, і в цьому з нею не зрівняється жодна інша біотехнологічна компанія в Польщі.
Наприкінці серпня Управління з контролю за харчовими продуктами та лікарськими засобами США (FDA) схвалило вихід на ринок першого біосиміляру препарату Tysabri, який єдиний у світі дозволяє суттєво уповільнити розвиток розсіяного склерозу. Це схвалення виводить компанію на інший бізнес-рівень, оскільки американська компанія Biogen, оригінальний розробник Tysabri, продала цих ліків на $2 млрд лише у 2022 році. Polpharma разом з іспанською Sandoz, яка відповідає за міжнародні продажі препарату, є єдиним конкурентом Biogen.
Фармацевтична група Єжи Старака входить до двадцятки найбільших виробників дженериків у світі і наразі оцінюється у приблизно $4,05 млрд. Але Tysabri – це новий розділ у розвитку компанії та кульмінація 13-річної роботи мільярдера, який вирішив перетворити Polpharma на більш інноваційну компанію. Так була заснована компанія Polpharma Biologics, в яку спершу планували найняти штат до 100 осіб, а сьогодні там працює 1200 людей.
Вартість розробки біосиміляра становить €120-200 млн. При цьому Tysabri став другим біосиміляром, який зареєструвала компанія. Рік тому Polpharma спільно з німецькою Formycon успішно розробили біосиміляр «Ранібізумаб», який використовується для лікування захворювань очей. Однак вихід на ринок терапії розсіяного склерозу відкриває перед компанією Єжи Старака абсолютно нові можливості.
4. Томаш Домогала, Grenevia (42 бали)
Томаш Домогала веде підприємницьку діяльність у різних напрямах: підтримує стартапи, купує зрілі компанії, інвестує в нерухомість. Однак за останні два роки найбільшу увагу привернув розворот, який він зробив з FAMUR. Він перетворив компанію з виробництва гірничодобувного обладнання на інвестиційний холдинг, що спеціалізується на компаніях, які підтримують «зелену» трансформацію економіки.
FAMUR тепер спеціалізується не на виробництві, а на інвестиціях та інженерних послугах. Взявши до уваги потреби нового часу, компанія також зайнялася капітальним ремонтом редукторів вітрових турбін. Однак найважливішою частиною бізнесу стали нові інвестиції.
Все почалося ще у 2021 році з купівлі Projekt Solartechnik, компанії, яка будує сонячні електростанції. Водночас Томаш Домогала показав, як багато може зробити велика, досвідчена компанія. У Solartechnik були інвестиції у сонячні електростанції потужністю 0,4 ГВт, а за рік у складі Grenevia ця потужність виросла до понад 3 ГВт, а сьогодні сягає 5 ГВт.
Схожа ситуація і з виробником батарей для великих електромобілів Impact CPT, якого Grenevia придбала приблизно за $70,8 млн. На момент угоди компанія виробляла батареї загальною потужністю 0,2 гігават-год, а команда Grenevia змогла швидко масштабувати виробництво до 0,6 гігават-год. У 2024-му має запрацювати новий батарейний завод компанії.
5. Рафал Моджевський, ICEYe (41 бал)
Фундатор найбільшого польського стартапу в космічній галузі стає постійним учасником нашого рейтингу бізнес-лідерів. Цим він зобовʼязаний не тільки успіху в бізнесі, а й стратегічній важливості технології, яку створила його компанія.
Вже другий рік Україна використовує послуги супутникової радіолокаційної зйомки, які пропонує ICEYe, для захисту від російської агресії. Восени 2023 року у партнерстві зі SpaceX компанія вивела на орбіту чотири нові супутники, що дало змогу розширити можливості для збору даних і продемонструвало зростання попиту й інтересу до послуг ICEYe.
Стартап випускає невеликі супутники, вагою трохи більше 100 кг, які оснащені радіолокаційним обладнанням для спостереження за Землею. І робить це набагато ефективніше, ніж традиційні оптичні прилади.
Технологію супутника розробили Моджевський і Пекка Лауріла, вчений із фінського Університету Аалто. ICEYe може надавати зображення незалежно від погодних умов і часу доби, пропонуючи зображення з безпрецедентною точністю за відносно помірною ціною.
6. Анджей Гождзіковський, Мирослав Кожлакевич, Cedrob (40 балів)
Cedrob – один з найбільших успіхів великого бізнесу Польщі останніх років. Жоден із найуспішніших стартапів у цьогорічному списку, які за відносно короткий час досягли вартості у кілька сотень мільйонів євро, навіть близько не можуть зрівнятися з Cedrob за темпами зростання. З 2010 року компанія під керівництвом Анджея Гождзіковського та Мирослава Кожлакевича збільшила свої продажі вдесятеро, а саме до $2,78 млрд.
Заснована в 1991 році групою птахівників, компанія Cedrob нині близька до того, щоб стати третім за величиною виробником курятини в Європі. Cedrob скористалася тенденцією, згідно з якою дешеве мʼясо курки стало основним продуктом харчування людей у всьому світі. І мало хто з виробників курятини у Європейському Союзі здатен виробляти її так ефективно, як польська компанія.
У той же час, щоб скоротити дистанцію між Cedrob і найбільшими гравцями на цьому ринку, компанія почала консолідувати галузь, зробивши серію придбань. Тому не дивно, що польський гігант птахівництва потрапив у поле зору своїх найбільших світових конкурентів, а саме Tyson Foods. Цю американську компанію, засновану у 1935 році, нині оцінюють у $16 млрд. В нашому останньому рейтингу найбільших польських компаній вартість Cedrob становила близько $1,41 млрд.
7. Моніка Купял-Згризек, Tele-Fonika Kable (38 балів)
Моніка Купял-Згризек роками була у списку номінантів рейтингу «Лідери бізнесу», але лише цьогоріч їй вдалося потрапити у сам рейтинг. На неї почали звертати увагу в середині минулого десятиліття, коли вона очолила Tele-Fonika Kable. Її першим великим досягненням стало виведення сімейного бізнесу з глибоких боргів і купівля британського виробника підводних кабелів JDR Cable Systems. Моніка Купял-Згризек зрозуміла, що це один із сегментів із найшвидшими темпами розвитку завдяки поширенню вітрових електростанцій на воді.
Через це компанія зробила значну інвестицію у Великій Британії. В англійському місті Блайт Tele-Fonika Kable будує завод вартістю 130 млн фунтів стерлінгів. Цей обʼєкт, будівництво якого підтримує уряд Великої Британії, запрацює вже у 2024 році та стане виробничим хабом для підводних кабелів.
8. Рафал Бжоска, InPost (37 балів)
Жодна інша польська компанія не зарекомендувала себе в Західній Європі так добре, як InPost. Рафал Бжоска вже більше десяти років займається виходом на міжнародні ринки. У 2011 році він навіть представив дуже амбітний план запуску 16 000 поштоматів по всьому континенту, втім тоді нічого не вийшло і компанії довелося зосередити увагу на польському ринку й залученні інвесторів.
Та ось вже кілька років вона все інтенсивніше розвивається і на заході, насамперед у Франції, Великій Британії та Італії.
У 2020 році InPost зробила перше велике досягнення – встановила 1000 поштоматів у Великій Британії. Однак сьогодні їх тут набагато більше – 5700, втім це лиш чверть від кількості поштоматів у Польщі. Загалом у Західній Європі в InPost їх майже 12 000, тобто план десятирічної давнини наближається до виконання.
Проте модель розвитку за кордоном дещо змінилася. Окрім поштоматів, у мережі InPost також є пункти видачі, які є основою бізнесу компанії у Франції, де у 2021 році Бжоска здійснив найбільшу покупку в історії польського приватного бізнесу. За €513 млн він купив компанію Mondial Relay, у якої була друга за величиною мережа видачі посилок (11 000 пунктів), а також вона присутня на ринках Бенілюксу та Піренейського півострова (близько 4000 пунктів). Відтоді InPost подвоїла мережу пунктів на зарубіжних ринках Mondial Relay, а в самій Франції зосередилася на поширенні поштоматів. Їх налічується вже майже 4000.
Третій ключовий ринок – Італія, де InPost зʼявився ще у 2014 році. Тут компанія розвиває мережу поштоматів (наразі їх 1500), і саме тут бізнес росте найшвидше переважно завдяки тому, що такий вид доставки в Італії майже на нулі. Цього року обсяги відвантажень виросли в 10 разів.
У Великій Британії справи теж йдуть дуже добре, і у третьому кварталі компанія нарешті вийшла на прибутковість. Все може бути навіть краще, адже влітку InPost купила за 49,3 млн фунтів стерлінгів 30% акцій курʼєрської компанії Menzies, автопарк якої налічує 3200 автомобілів, а географія доставки охоплює 47 000 населених пунктів.
9. Адам Сікорський, Unimot (34 бали)
Розвиток Unimot, який здійснив Адам Сікорський за останні два роки, є безпрецедентним подвигом. До 2020-го його компанія з торгівлі паливом заробляла не більше $1,2 млрд доходу, вже за рік збільшила його до $2,07 млрд, а у 2022 році – до $3,39 млрд. Значною мірою на збільшення доходів паливного бізнесу вплинуло повномасштабне вторгнення Росії в Україну.
Сьогодні ж, незважаючи на те, що ситуація на ринку енергоносіїв нормалізувалася, Unimot не збавляє обертів. Продажі за останні чотири квартали вже досягли $3,44 млрд, а EBITDA залишається на високому рівні – $113,9 млн (у 2020-му вона становила лише $22,78 млн, а у найкращий 2022 рік – $127,08 млн).
Адам Сікорський перейшов у зовсім іншу лігу. Він довів це, влаштувавши у 2022-му угоду, в рамках якої було розділено групу Lotos. Засновник Unimot відхопив собі чотири компанії: Lotos Terminale, Uni-Bitumen, Lotos Infrastruktura та RCEkoenergia, загальною вартістю приблизно у $113,9 млн. Ось так одним махом він отримав асфальтне підприємство гданської компанії, її склади пального в Щецині, Ґутково, Гданську та Болеславці, а також залізничну логістичну фірму.
«Це ще один важливий етап у поступовому розвитку та зміцненні позицій Unimot Group як найбільшого незалежного оператора на ринку пального в Польщі. У нашій бізнес-стратегії на 2018–2023 роки ми окреслили необхідність диверсифікації джерел доходів і нині користуємося можливістю, що зʼявилася на ринку, для розширення масштабів і напрямів нашої діяльності», – пояснює Адам Сікорський.
10. Марцин Гжимковський, Sportano (32 бали)
Коли на початку 2021 року Зигмунт Солож і Рафал Бжоска викупили акції інтернет-магазину взуття Eobuwie за $253,16 млн, її засновник Марцин Гжимковський покинув найбільший інтернет-магазин взуття в ідеальний час, на «піку електронної комерції». Завдяки своїм успіхам з Eobuwie і грошам з його продажу, сьогодні він розвиває свій новий проєкт – спортивний маркетплейс Sportano.
Там зібрано близько мільйона товарів понад 600 брендів, але сайт не обмежується лише одягом і взуттям. Сильною стороною Sportano є спортивне обладнання практично для будь-якого виду спорту.
Досі спорт не був сильною стороною великих онлійн-маркетплейсів, тому компанія радше конкурує із мережами Decathlon або Intersport, ніж із класичними інтернет-магазинами одягу, де всі приречені конкурувати з Zalando. В індустрії спортивних товарів саме Гжимковський є новатором, який намагається забрати собі частку торгових мереж, які присутні на цьому ринку десятиліттями. Як він пояснив, його перевагою є поєднання відносної молодості (йому ще немає 40) і великого для його віку досвіду та капіталу.
Методологія
Створення рейтингу бізнес-лідерів, як і щороку, проходило у чотири етапи:
- Запрошення до складу журі 14 інвестиційних банкірів та бізнес-консультантів.
- Підготовка списку потенційних лідерів, який судді доповнили своїми номінантами.
- Кожен член журі склав рейтинг із десяти найцінніших людей у польському бізнесі. Кожен учасник рейтингів суддів отримав бали відповідно своїх місць: від 10 балів за 1-ше місце до 1 бала за 10-те місце).
- Підрахунок балів і формування остаточного рейтингу відповідно до них.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.