Ліз Трасс увійшла в історію Великої Британії як премʼєрміністерка, яка протрималася на посаді найменше – 44 дні. Причиною такої нетривалої каденції став мінібюджет. Що ж змусило пані Трасс ухвалити такий руйнівний для себе план?
Financial Times розпитав свідків, які були близькі до премʼєрки і канцлера, а також самого Квазі Квартенґа про бачення ситуації. Forbes обрав найважливіше з матеріалу.
23 вересня новий канцлер скарбниці Великої Британії Квазі Квартенґ за підтримки тодішньої премʼєрки Ліз Трасс представив уряду так званий мінібюджет. Та не такий він вже був і маленький. Насправді це був бюджет із найбільшим урізанням податків у сучасній історії, який шокував ринки, опустив фунт і змусив Банк Англії втрутитися у ситуацію, щоб її стабілізувати.
Хоча після руйнівних наслідків такого бюджету Квартенґа прибрали з посади, Ліз Трасс затрималася на своїй посаді лише на шість днів довше.
Це історія зсередини про ці непересічні події зі слів свідків.
Передвиборчі плани Трасс
9 липня, після відставки Джонсона, Трасс і невелика команда її прихильників зібралися у неї вдома, щоб вигадати стратегію для перемоги над її головним суперником Ріші Сунаком.
Коли Сунак сам був канцлером скарбниці, то підняв податки до найвищого рівня за останні 70 років, щоб спробувати урівноважити бюджет після пандемії. Трасс же бачила себе спадкоємицею місії Тетчер, яка хотіла зменшити роль держави. Квартенґ теж прийшов на зустріч, щоб висловити підтримку.
Багато з тих, з ким говорило FT, розповіло про цю зустріч на умовах анонімності. Врешті після обговорення Трасс вирішила, що скасує рішення Сунака підвищити корпоративні податки та соціальне страхування – економіці такий план мав обійтися у £30 млрд.
Була у Трасс і особиста політична вендета, кажуть наближені. У Трасс були жахливі відносини із секретарем міністерства фінансів сером Томом Сколаром, який має широку популярність у бізнесових колах.
«Вона вважала його зверхнім до жінок, і він не сприймав її думки всерйоз», – розповів один із членів команди Трасс. Крім того, Ліз Трасс вважала, що його плани на зростання економіки Великої Британії були «недостатньо масштабними».
«Рішення звільнити Сколара ухвалили ще у липні», – сказала людина, близька до кампанії Трасс. Це рішення у майбутньому матиме руйнівні наслідки.
У проблемах британської економіки Трасс також звинувачувала Банк Англії і Офіс бюджетної відповідальності (ОБВ), який займається фінансовими прогнозами. А лорд Девід Фрост додав до списку винуватців МВФ, Economist та FT.
Радники та перші дії на посаді
На зборах наближених до Трасс також були присутні економісти Ендрю Ліліко, Джерард Лайонс і Джуліан Джессоп, які є прихильниками вільного ринку.
Вони були усіма руками за масштабні плани Трасс пришвидшити зростання британської економіки, розповів один із присутніх на зборах. Але вони також нагадали майбутній премʼєрці, що ринки зараз вкрай чутливі, тому будь-які фіскальні заходи повинні виглядати необхідними, бути доступними і не погіршувати інфляцію. Трасс порадили не робити нічого, на що не очікують ринки.
Її обіцянки відродити політику Тетчер завоювали їй прихильність консерваторів.
Трасс призначила Квартенґа на посаду канцлера у свій перший день на чолі уряду. Їхнім першим завданням було запровадити програму для допомоги домогосподарствам впоратися із рахунками за енергію і компаніям, для яких ціни на газ злетіли до небес.
Квартенґ запропонував діяти обережно: якщо держава витратить мільярди фунтів стерлінгів на субсидування витрат споживачів у короткостроковій перспективі, вона повинна планувати повернути частину грошей шляхом додаткової комісії на рахунки клієнтів у довгостроковій перспективі, щоб якось зменшити навантаження на бюджет.
Але Трасс відкинула цю ідею і сказала просто видавати гроші для допомоги населенню. Не одна людина зазначила, що в той час у Трасс був девіз: «Дій масштабно або йди додому».
Два дні потому Трасс представила пакет допомоги для покриття витрат на енергію для населення. Свій план зростання із суттєвим зменшенням податків вона представить за кілька днів, але там будуть деякі відхилення від початкового плану.
Нововведення у план зростання
- Замість £30 млрд податкових скорочень, про які вона говорила у передвиборчій кампанії, Трасс і Квартенґ почали додавати нові податкові скорочення, бо премʼєрка була впевнена, що ринки це проковтнуть.
- Скасування обмеження ЄС на бонуси банків і податку у 45% на доходи понад £150 000.
Окрім скорочення податків, членів уряду та міністерств попросили вигадати плани, які б сприяли блискавичному зростанню економіки. Але для такої роботи потрібен час, особливо якщо засновувати усі дії на фактах.
«Урядовці працювали і вихідними, але все одно не встигали, – сказав один чиновник. – Всі були в паніці».
Серію реформ, які прозвали «операція блискавка» і які стосувалися різноманітних сфер, від фінансових послуг до дитсадків і фермерства, довелося відкласти, бо урядовці не могли виконати їх в час, який визначила Трасс.
«Стратегічна мета була хороша. Її діагноз проблеми був правильний, – вважає Квартенґ. – Але нам бракувало хорошого тактичного плану».
Зрештою, Трасс і Квартенґ зійшлися на тому, що вони скоротять податки настільки, що щороку їм треба буде позичати £45 млрд – і це в час, коли інфляція перевищила 10%. Але Трасс бачила перед собою важливу мету: зробити так, щоб зростання ВВП Великої Британії перевищувало зростання ВВП інших країн G7. Досягти її вона сподівалася до наступних загальних виборів.
Але ще більше, ніж новий план Трасс, ринок вразило те, що вона заборонила ОБВ робити будь-які прогнози впливу її мінібюджету на економіку.
Реакція на мінібюджет
За словами фінансових аналітиків і трейдерів, здивування викликав не так сам бюджет, як те, що уряду ніби було начхати на те, що думають усі інші, включно із ОБВ і Банком Англії.
«Вони ні з ким не говорили. Було таке враження, наче їм зовсім байдуже на думку ринків», – сказав Джеймс Етлі, менеджер облігаційного портфелю в Abrdn.
За словами одного урядового чиновника, такі заходи, як скасування 45-відсоткового податку, через що бюджет недоотримав би £2 млрд податків від найбагатших британців, налякали ринки: «У людей просто виникла думка: лишенько, якщо вони наважилися на це, що ж вони ще можуть зробити?».
Не допомогло і те, що істеблішмент втратив свій надійний контакт в уряді. «Все розвалилося через звільнення Тома Сколара, – вважає один міністр. – У нього були звʼязки в Сіті, номери телефонів усіх важливих контактів».
Під час зʼїзду консервативної партії 3 жовтня Квартенґ оголосив відновлення 45-відсоткового податку, але це не заспокоїло ринки. Крім того, це змусило Трасс виглядати слабкою.
Під час поїздки Квартенґа на зустріч із МВФ у США противники мінібюджету намагалися переконати премʼєрку відмовитися від радикального плану. Це у них вийшло. Але за провальний план треба було комусь відповідати, тому з посади пішов Квартенґ. Проте відставка Трасс після цього не забарилася.
Уроки «трассономіки»
Прихильники Трасс впевнені, що її помилка була лише в тому, що вона не усвідомила: скорочення податків краще робити після приборкання інфляції та боргу.
Інші вважають, що мінібюджет став визначальним моментом для британської політики і що «трассономіка» поклала край риториці про те, що Брекзит буде відповіддю на економічні проблеми Великої Британії. «Це було наче цвях у кришку труни, – сказав колишній заступних премʼєрміністра лорд Майкл Хезелтайн. – Це продемонструвало марність усього процесу».
Прихильники вільного ринку та скорочення податків упевнені, що ідеї Трасс чудово допомогли б країні, але те, як вона їх втілила, залишає бажати кращого.
Якщо говорити про Квартенґа, то він запевняє, що вони з Трасс все ще друзі. Сам він кілька тижнів міркував про те, що пішло не так. «Я найбільше шкодую про те, що у нас не було хорошої тактики і що ми були такі нетерплячі, – каже він. – У нас був шанс, а ми його втратили».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.