США сформувала попередній перелік реформ, які повинна виконати українська влада протягом півтора року. Схожі вимоги вже існують у Міжнародного валютного фонду (МВФ) та Європейського союзу (ЄС). Навіщо міжнародні партнери дублюють один одного та чи готова виконувати ці пункти українська влада
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Чотири співрозмовники Forbes в Кабміні, Офісі президента (ОП), Верховній Раді (ВР) та в антикорупційних органах кажуть, що поки не бачили офіційної версії листа з переліком реформ для України, напередодні надісланим Білим домом на адресу українського уряду та Координаційної платформи донорів. «Я бачив драфти різних документів з різними формулюваннями, але без жодних підписів», – розповідає заступник голови ОП Ростислав Шурма. Офіційних листів поки не надходило, додав він.
Однак уже невдовзі такий документ може зʼявитися. З необхідністю консолідувати вимоги міжнародних партнерів щодо реформ в Україні погоджуються і представники донорів, і урядовці. Перелік, складений заступником радника Білого дому Майком Пайлом (також представляє США у Координаційній платформі донорів), поки є «основою для консультацій» з урядом та ключовими партнерами, йдеться у заяві посольства США в Україні, оприлюдненій 26 вересня, після того як «список Пайла» опублікувало видання «Українська правда» (УП).
У цьому стейтменті немає інформації, що це є вимогою для подальшого отримання військової підтримки, як це повідомлялося в медіа. Про це з посиланням на коментар неназваного представника Білого дому 27 вересня повідомило видання «Голос Америки»
Втім формування єдиної карти реформ – запит і від українського уряду. «Необхідно провести вимоги отримання фінансової допомоги від різних донорів до єдиного інструменту та плану реформ для України», – казав під час засідання Кабміну 22 вересня премʼєр-міністр Денис Шмигаль.
В оприлюдненому УП документі – понад два десятки реформ, які здебільшого стосуються антикорупційних органів та судової системи. Але є пункти й щодо лібералізації тарифів на природний газ та електроенергію, реформи митниці і створення інспекцій з питань відбудови.
Що про ці вимоги думає українська влада та чи влаштовує її формат «реформи в обмін на допомогу»?
Єдиний список реформ для України
Фінансова міжнародна допомога Україні під час війни поєднує кілька паралельних треків.
- Перший – чотирирічна програма Міжнародного валютного фонду на $15,6 млрд. Вона містить низку умов (у тому числі антикорупційні реформи), під виконання яких підвʼязане фінансування. Також від прогресу у програмі залежать більш «мʼякі» комітменти від окремих країн-партнерів України сукупно на $115 млрд. 5 вересня у Варшаві розпочалися перемовини в рамках місії МВФ для другого перегляду програми (перший був влітку). Станом на початок консультацій українська сторона мала низку невиконаних умов, прописаних у меморандумі з Фондом.
- Другий – євроінтеграція. 23 червня Європейська рада надала Україні статус кандидата на вступ до ЄС. Після цього Єврокомісія надала низку рекомендацій для України. Частково вони перетинаються за змістом з меморандумом МВФ. Наприклад, обидва документи багато уваги приділяють діяльності антикорупційних правоохоронних органів НАБУ та САП, а також законодавству стосовно боротьби з відмиванням доходів (стандарти FATF).
- Третій – Координаційна платформа донорів України, створена 26 січня 2023-го або так званий фінансовий «Рамштайн». Мета – координація для нагальних фінансових потреб України, відбудови та майбутнього економічного відновлення. До складу платформи увійшли представники країн G7 (як члени), а також міжнародних фінансових організацій (як учасники). Співголовами є «міністр відновлення» Олександр Кубраков, міністр фінансів Сергій Марченко, гендиректор Єврокомісії з питань сусідства та розширення Герт Ян Коопман і вже згаданий заступник радника з питань національної безпеки США Майк Пайл. Засідання платформи відбуваються, як правило, онлайн раз на кілька місяців. Останнє пройшло вчора, 26 вересня. На ньому, крім потреби у фінансуванні України на 2024 рік (попередня оцінка дефіциту бюджету – $43 млрд), обговорювалися й реформи, повідомила пресслужба Мінфіну.
На цьому засіданні Платформи в деталях не обговорювався «список Пайла», каже один з українських високопосадовців, який брав у ньому участь (він попросив про анонімність, оскільки не уповноважений розголошувати деталі зустрічі). Поява документа зі списком «всіх реформ» – не новина для української сторони, додає він. «Втім, це точно предмет для дискусії», – зазначає співрозмовник.
Військова допомога навряд чи залежатиме від прогресу з реформами, однак це, ймовірно, впливатиме саме на фінансову підтримку, вважають два посадовці в Офісі президента та Верховній Раді, які також спілкувалися на правах анонімності через сенситивність теми.
«Це перша спроба прийти до єдиного знаменника. Надалі від виконання цих вимог залежатиме фінансова підтримка донорів», – каже один з консультантів ОП на правах анонімності. Він не уповноважений офіційно коментувати це питання.
Чотири співрозмовники в ОП, Кабміні та ВР сумніваються, що оприлюднена версія є фінальним документом. Про це говорять і певні неточності серед перелічених у листі вимог. Так, у ньому є пункт про поновлення декларування для чиновників та відкритий реєстр, який вже фактично виконано. Верховна Рада (ВР) ухвалила відповідний закон 20 вересня. Інша вимога, що викликає запитання – необхідність забезпечення проведення нового конкурсу на очільника Агентства з розшуку та менеджменту активів (АРМА). Такий відбір уже відбувся, наприкінці липня Кабмін призначив новою очільницею АРМА Олену Думу, яка перемогла у відкритому конкурсі.
«Список Пайла». Перелік реформ, які пропонують Україні США
(Натисніть «Читати більше», щоб відкрити повний текст)
Деякі запропоновані реформи зі списку, підготовленому Білим домом, збігаються з вимогами, які вже має виконати український уряд та парламент у межах меморандуму з МВФ і для відкриття перемовин щодо вступу до ЄС. Зокрема це незалежність Спеціальної антикорупційної прокуратури (САП), реформа Конституційного суду, продовження судової реформи тощо.
Серед термінових реформ, які Україна має виконати протягом трьох місяців – посилення незалежності Спеціальної антикорупційної прокуратури (САП), включно з розширенням процесуальних повноважень. Збільшення кількості слідчих Національного антикорупційного бюро (НАБУ) щонайменше на 300 осіб.
Пропонується завершити перезапуск Вищої Ради правосуддя та забезпечити незалежність Національного агентства з запобігання корупції (НАЗК).
Серед реформ, які Україна має виконати впродовж шести місяців – збільшити кількість суддів у Вищому антикорупційному суді (ВАС), створити Вищий адміністративний суд (ВАСУ), реформувати ВАС, зокрема перевірити на доброчесність чинних суддів.
Пріоритети на один рік. Забезпечити проведення нового конкурсу на посаду керівника Агентства з розшуку та менеджменту активів (АРМА). Перезапустити добір та кваліфікацію оцінювання суддів. Реформа КСУ. Лібералізація тарифів на природний газ й електроенергію. Посилення роботи Рахункової палати та Державної аудиторської служби, що має сприяти прозорим процесам під час відбудови. Реформа Міноборони й наближення до стандартів НАТО.
Пріоритети на півтора року. Реорганізація Бюро економічної безпеки (БЕБ). Обмежити повноваження Служби безпеки України (СБУ) лише тим, що повʼязано з контррозвідкою, кібербезпекою та боротьбою з тероризмом. Реформувати Міністерство стратегічних галузей і промисловості та Укроборонпром. Завершити реформу Офісу генпрокурора й провести атестацію співробітників. Запровадити прозорий відбір співробітників до Національної поліції. Реформувати митницю та Державну прикордонну службу. Запровадити генеральні інспекції з питань відбудови.
Чи реально виконати реформи зі «списку Пайла»? Що кажуть у ОП, ВР та НАБУ
В ОП поки не коментують конкретні вимоги, оскільки не отримали офіційної пропозиції від міжнародних партнерів, повідомляє Шурма. «Є багато правильних речей, але утримаюсь від субʼєктивної оцінки», – сказав він.
Попри це оприлюднення вимог США вже має позитивний ефект на реформи. За збігом обставин, 26 вересня Вища рада правосуддя збільшила чисельність суддів Вищого антикорупційного суду (ВАКС) до 63. Цю реформу згідно з попередніми вимогами США потрібно було виконати протягом шести місяців.
Збільшення штату слідчих НАБУ щонайменше до 300 осіб – ще одна термінова вимога, на якій наполягають міжнародні партнери. Відповідний законопроєкт уже розроблений, проте ще не зареєстрований у ВР, каже заступник голови антикорупційного комітету Ярослав Юрчишин.
Трьох місяців при наявності політичної волі достатньо для ухвалення закону, впевнений очільник НАБУ Семен Кривонос. «Це наша нагальна потреба для рівномірного розподілення навантаження, і в нас є певні напрями, які вимагають посилення, наприклад, оперативний та аналітичний напрямок», – зазначає Кривонос.
Крім того, і щодо ВАКС, і щодо НАБУ потрібно вносити зміни у бюджет на 2024 рік. У разі виконання вимог – штат цих органів має збільшитися майже вдвічі, каже Юрчишин. «Наразі таке збільшення в бюджеті не закладено», – додає він.
Серед інших вимог, які стосуються реформи НАБУ – надати бюро право на прослуховування, посилення криміналістичної спроможності та збереження незалежності. «Це все те, про що ми ведемо перемовини з міжнародними партнерами», – зізнається Кривонос.
Окреме питання, яке стосується як роботи НАБУ, так і САП – так звані правки «Лозового», які дозволили судам закривати справи, які відправили в суд після спливу строків розслідування. «Але ми наполягатимемо, щоб ця історія була виправлена», – додає Кривонос. Цього пункту поки немає у переліку запропонованих реформ.
Доопрацювання потребує і закон про незалежність САП. «Зокрема потрібно дати НАБУ та САП можливість розпочинати провадження проти нардепів», – пояснює Кривонос. Наразі, це право належить Генеральній прокуратурі.
Лібералізація тарифів на природний газ та електроенергію – ще одна реформа. У НАК «Нафтогаз» погоджуються, що вона необхідна. «Це має бути українське рішення, і ми маємо враховувати ризики війни, тому реалістичність терміну в один рік залежить від ситуації на фронті», – каже очільник «Нафтогазу» Олексій Чернишов.
Більшість реформ, які вимагають від України міжнародні партнери, проходитимуть через зал парламенту. Як свідчить виконання вимог щодо меморандуму МВФ, нардепи не завжди квапляться приймати відповідні закони.
Достатньо згадати протистояння у ВР щодо відновлення декларування, для ухвалення якого знадобилося вето президента. Голосування за нові реформи навряд чи буде простішим. Потенційно найбільш дискусійні закони – реформа майже всіх правоохоронних органів від БЕБ до Генеральної прокуратури, зменшення повноважень СБУ, каже Юрчишин. «Серед термінових законів найбільше дискусій у залі може виникнути щодо посилення незалежності САП»,– додає він.
У підготовці матеріалу брав участь редактор Forbes Сергій Шевчук.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.