Вʼєтнамський мільярдер Фам Нят Вионг хоче, щоб його електромобільна компанія VinFast склала конкуренцію іншим автовиробникам, таким як Tesla, Ford чи Toyota. Цієї весни компанія вивела свою першу модель авто, SUV VF 8, на ринок США, але значним успіхом вона похизуватися поки не може, як і прибутковістю.
Фам Нят Вионг, 55 - найбагатша людина Вʼєтнаму із власним капіталом понад $4 млрд. Батьківщина стала йому затісна, тому він вирішив завоювати світ за допомогою однієї із найгарячіших індустрій сьогодення — електромобільної. «Наша місія — зробити електромобілі доступними для всіх», — каже Ле Ті Ту Туй, 49, гендиректорка компанії-виробника електромобілів VinFast, яка входить у конгломерат Vingroup мільярдера.
VinFast, яка стала першою міжнародною автомобільною компанією Вʼєтнаму, ставить перед собою агресивні цілі, серед яких — продати 1 млн електромобілів у світі впродовж шести років (Tesla знадобилося 17 років).
Інвестувавши майже $10 млрд у розробку кількох моделей електромобілів, зарядної інфраструктури та повністю автоматизований завод у Вʼєтнамі, компанія планує вкласти ще $1,8 млрд впродовж наступних трьох років, щоб запустити заводи у США до 2025-го, а в Індонезії та Індії — у 2026-му.
На першу фазу будівництва заводу у Північній Кароліні піде $1,4 млрд і VinFast планує скористатися пільгами і податковими знижками, які пропонує американський уряд «зеленим» підприємцям. Загалом, завдяки новим заводам компанія має намір збільшити річне виробництво електромобілів до 550 000 одиниць до 2026-го — наразі потужності заводу у Вʼєтнамі 300 000 автівок на рік.
VinFast поки є невеликим гравцем на величезному американському ринку, продавши там лише 2000 електромобілів. Згідно з даними компанії, за перші три квартали поточного року вона поставила замовникам близько 21 000 автівок, але понад 60% з них залишилися в країні та пішли сервісу таксі Green and Smart Mobility (GSM), яка належить Вионгу і його флагманській компанії Vingroup.
Експерти ринку зазначають, що продажі цих автівок афілійованим замовникам вказують на слабкий попит на них і компанії буде важко вийти на міжнародний ринок. Не допомагає і те, що продажам першої і єдиної моделі електромобілів компанії, SUV VF 8, у США зашкодила необхідність відізвати частину авто у травні, за два місяці після початку продажу. За словами VinFast, вони це зробили добровільно після попередження контрольного органу США про збій у ПЗ, який не дає бортовому компʼютеру попереджати про небезпеку.
Але проблема була ще й у великій кількості негативних відгуків, зокрема від провідних спеціалізованих видань, таких як Motor Trend, Road & Track, Edmunds і Kelley Blue Book. Були нарікання на погану якість їзди авто, негаразди із кондиціонером, монітором для сліпих зон, GPS, сигналами повороту і гальмами. Гендиректорка компанії сказала, що вони беруть до уваги зауваження і вдосконалюють системи їхнього електромобіля.
Туй проміжні негаразди не лякають і вона переконана, що до кінця цього року VinFast доставить 50 000 автівок внаслідок як правило пікового четвертого кварталу. Компанія планує почати продаж VF 8 у Франції, Німеччині та Нідерландах до кінця року, а також семимісний SUV VF 9 і компактний SUV VF 6 у Північній Америці.
Конкурентоздатність VinFast
Електромобілі VinFast хвалять за зовнішній вигляд завдяки всесвітньовідомій італійській дизайнерській компанії Pininfarina, яка також допомагала розробляти дизайн Ferrari 458 Spider. Але ціни на електромобілі компанії неконкурентоздатні: стартова ціна на VF 8 становить $46 000. Стільки ж коштує Tesla Y, Ford Mustang Mach E чи Hyundai Ioniq 6.
«Шкутильгає» й тривалість поїздки авто на одному повному заряді порівняно з іншими: у VF 8 — це 425 км, а у трьох конкурентів — 482 км і більше. Туй відповідає на це тим, що у стартову ціну VF 8 вже входять передові автомобільні технології: асистент водія, який допомагає змінювати смугу руху і паркуватися.
Аналітик автомобільного ринку Девід Бірн зазначає, у США VinFast могла б мати кращий успіх, якби залучила експертизу місцевих експертів індустрії. «Вони найняли іноземних експертів, але, схоже, не завжди дослухаються до їхньої думки», — вважає Бірн.
Цим могло бути зумовлене те, що ветерани індустрії ненадовго затримуються у VinFast, якщо вірити профілям в LinkedIn. Так, Майкл Лошеллер, колишній гендиректор Opel із 20-річним досвідом роботи в автосфері, приєднався до VinFast у вересні 2021-го, а пішов звідти вже за шість місяців. На його місце прийшла Туй.
А Джеремі Снайдер, який займав кілька ключових посад у Tesla понад 10 років, став головним директором VinFast зі зростання у 2020-му і мав очолити вихід компанії на американський ринок, але пішов з посади уже в грудні 2021-го.
У коментарі з цього приводу Снайдер сказав, що пішов так рано, бо стратегію для компанії і її лідерів уже було остаточно обрано. Він похвалив «шедевральні» виробничі потужності компанії, її здатність до навчання і адаптації, а основну проблему VinFast він сформулював так: «Якщо ти робиш SUV і він не є суттєво кращим чи дешевшим за Tesla, то споживач обере Tesla».
Приголомшливий лістинг
Хай там як, а Вионг і надалі вкладається у зростання VinFast: у квітні він і компанія Vingroup пообіцяли інвестувати ще $2,5 млрд. А у жовтні виробник електромобілів обʼєднався із VinES Energy Solutions, щоб самостійно забезпечувати себе батареями, які наразі переважно імпортують із Китаю.
Ранні результати виходу VinFast на біржу Nasdaq 15 серпня здивували багатьох. Лістинг відбувся через злиття зі SPAC-компанією гонконзького магната казино Лоренса Хо і VinFast оцінили у $23 млрд.
Потім без будь-яких особливих новин про компанію, яка виставила на продаж менш як 1% своїх акцій, ціна на їх незрозумілим чином злетіла до небес. Це призвело до того, що на самому піку, 28 серпня, ринкова капіталізація VinFast сягнула $190 млрд. Та довго ця казка не тривала і наприкінці жовтня вартість компанії обвалилася на понад 90% до $13 млрд і наразі, схоже, акції стабільні.
З часу заснування VinFast у 2017-му прибутків вона не показала. (Tesla знадобилося 17 років, щоб стати прибутковою.) І хоч виторг VinFast у третьому кварталі 2023-го виріс у понад 2,5 раза - до 8,25 трлн донгів ($337 млн), збитки теж збільшилися на 34% до 15 трлн донгів. Вионг очікує, що наступного року VinFast вийде в нуль, а прибутковою буде до 2025-го.
Браян Добсон, аналітик нью-йоркської Chardan Research, вірить в те, що VinFast зможе вибити собі місце на світовому ринку. «Зараз, під час зміни смаків споживачів, сформовані ринки відкриті до нових гравців», — написав аналітик у жовтні. Згідно із Chardan, до 2028-го постачання електромобілів у Європу, США, Канаду і Вʼєтнам ймовірно виростуть до 10,8 млн з 2,1 млн у 2022-му.
Попри проблеми зі світовою експансією VinFast не збирається відмовлятися від планів стати важливим учасником молодої електромобільної індустрії. «Перед нами величезний потенціал, — каже Туй. — Якщо ми зможемо скористатися цією нагодою, станемо дійсно великими».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.