Віталій Шкіль та Павло Педенко (зліва), співзасновники математичної онлайн-школи Mathema /Колаж Анна Наконечна
Категорія
Інновації
Дата

Війна перетворила державну освіту на хаос. Як на цьому навчились заробляти українські онлайн-школи

4 хв читання

Віталій Шкіль та Павло Педенко (зліва), співзасновники математичної онлайн-школи Mathema Фото Колаж Анна Наконечна

Наприкінці лютого український EdTech готувався рахувати збитки. Прогноз не справдився – батьки продовжують купувати онлайн-уроки навіть з-за кордону

За 24 дні лютого математична онлайн-школа Mathema заробила $50 000 – це був найкращий результат з моменту заснування. Коли на Київ полетіли перші російські ракети, засновник Віталій Шкіль майже занепав духом і подумки готувався до катастрофічного падіння проєкту.

«Одна викладачка перший час навчала в окупованому Генічеську», – згадує початок повномасштабної війни Шкіль. Про двох учителів із Маріуполя місяць не було жодної звістки. Але, виїхавши з понівеченого росіянами міста в безпеку, вони продовжили роботу. Критично бізнес Mathema просів лише у березні – до осені місячний рекорд виторгу вже був побитий удвоє. Так пощастило лише Шкілю?

Як здобути освіту під час війни

Mathema зʼявилася в січні 2021-го. Стартова команда – сам засновник і викладачка математики, яку той знайшов через оголошення на OLX. Шкіль – колишній бізнес-журналіст, понад п’ять років працював у Forbes часів Сергія Курченка та MC.Today. Пішовши з медіа, ще рік намагався «під ключ» створювати освітні курси для дорослих у власній невеликій агенції Esthetic Education.

Коли проєкт забуксував, Шкіль перемкнувся на дитячу освіту й математику – тоді у світі саме почався пандемійний бум онлайн-навчання. Великої експертизи в розвитку EdTech продуктів не мав, тож запросив у бізнес-партнери вихідця з MacPaw та Preply Павла Педенка. Наразі він керує проєктами у британському фінтеху з естонським корінням Wise та закуповує спорядження для ЗСУ у волонтерському фонді KOLO

«Батьки швидше віддають 4000–5000 грн за курс із репетитором для дитини, ніж дорослі платять по $500–700 за курс», – пояснює зміну фокуса Шкіль. Частки у стартапі поділені 42,5 на 42,5, ще 15% зарезервували на опціони для співробітників, каже засновник. Хоча вони поки не використані.

Наразі всі інвестиції в Mathema – не більш ніж $125 000. Стартап отримав два гранти – $25 000 від Українського фонду стартапів USF та воєнну допомогу від Google for Startups. Витрати Шкіля на старті – 2000 грн на лендинг та доменне ім’я для сайту. 

Бізнес-модель проста: Mathema продає індивідуальні онлайн-уроки з учителями математики для учнів 1–11 класів. Пакети розраховані на 10, 20, 30, 60, 100 уроків по 45 хвилин. Середня ціна уроку 300 грн.

Доходи Mathema перевищили видатки через пів року роботи, свідчать фінансові дані, надані Шкілем. За підсумками 11 місяців 2022-го дворічна школа отримала $562 000 виторгу – це вп’ятеро більше, ніж за попередній рік.

Та кейс Шкіля не винятковий. «Донька зараз займається з декількома репетиторами, бо школа не змогла нормально налагодити навчальний процес», – розповіла про власний досвід CEO англійської школи для дітей від 12 років та дорослих EnglishDom Інна Лукайчук. Для її школи листопад 2022-го видався рекордним – понад 8000 активних учнів.

з особистого архіву

Віталій Шкіль, засновник математичної онлайн-школи Mathema Фото з особистого архіву

За час великої війни українська математична онлайн-школа Gios Наталі Лимонової зросла на 16 000 учнів та вчителів. «Перший час після 24 лютого ми надавали безкоштовний доступ українським учням, що залучило на платформу нових учнів та вчителів», каже Лимонова. Наразі Gios має близько 130 000 активних користувачів, найбільше в Україні, Польщі та США. Доступ до курсів Gios коштує 290–1285 грн на місяць залежно від пакета.

У грудні 2022-го навчання продовжується у 12 900 школах, третина – понад 1,7 млн школярів – в онлайн-режимі, рапортувало Міністерство освіти. Повноцінно навчальний процес не працює й досі. Школярі вчаться за змішаною системою від регіону до регіону, уроки скасовуються через ракетні удари та відключення електрики. Тож вихід для батьків – репетитори.

Як викладати онлайн без інтернету

Найбільший попит на англійську мову та математику, каже співзасновник маркетплейсу для репетиторів BUKI Вадим Синжерецький. З точною наукою в українських школярів були проблеми й без війни – у 2021-му ЗНО з математики провалили 31,1% школярів.

На листопад 2021-го у BUKI було 90 000 репетиторів у пʼятьох країнах, рік по тому понад 110 000, з них 50 000 активних в Україні. У перші тижні війни показники по Україні впали майже до нуля. У квітні темпи реєстрації нових викладачів відновились до 60% довоєнних, каже Синжерецький. Попит на їхні послуги теж. «Вже у травні було +30% нових учнів», – розповідає Лукайчук.

Онлайнові EdTech-стартапи залежать від безперебійного інтернету. Проте попит на уроки суттєво не сколихнули навіть блекаути. Частота занять просіла на 15%, каже Шкіль, та клієнтів не поменшало. «Учні стали частіше скасовувати уроки, але батьки продовжують купувати заняття наперед», – каже засновник і CEO дитячої онлайн-школи AllRight Олег Оксюк

AllRight, у який інвестори вклали щонайменше $10 млн, дорого коштувала робота в Росії. Відмовившись від російських клієнтів, у лютому стартап втратив понад 50% бізнесу. Наразі в школі понад 20 000 учнів. П’ята частина з України, решта – з Польщі, Італії, Іспанії, Румунії та Ізраїлю.

Під час блекаутів школи йдуть батькам і учням назустріч. Адаптація Mathema – уроки не списуються і переносяться доти, допоки заняття відбудеться. Gios й EnglishDom навчилися швидко підшукувати заміну вчителям, які не можуть провести урок без світла.

Mathema виграла від воєнного безладу в освіті. Який наступний крок? Шкіль налаштований на експансію. До того ж світовий EdTech продовжує розвиватися – у 2030-му ця індустрія коштуватиме близько $1 трлн, прогнозувала у квітні 2022-го P&S Intelligence.

У серпні 2022-го Mathema вийшла на ринок Польщі – там наразі 40 учнів і $20 000 виторгу за чотири місяці. Плановий вихід на операційний прибуток – через 4-5 місяців, вважає Шкіль. Наступні точки для глобалізації Mathema – Іспанія, Бразилія та Індонезія.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд