СЕО мережі магазинів АТБ розповів Forbes, що зробила компанія, аби зберегти бізнес під час війни.
📲 Forbes Ukraine у WhatsApp. Підписуйтесь й читайте головне про бізнес та економіку
Після початку бойових дій мережа АТБ була одним з небагатьох ритейлерів, які доставляли продукти харчування у заблоковані міста. Допомогло те, що у компанії був власний флот із 750 автомобілів, щоб не залежати від транспортних компаній, які зупинилися.
Окрім цього, АТБ був чи не єдиним ритейлером в Україні, який із самого початку війни повністю розраховувався з постачальниками за товар, розповідав Forbes співвласник компанії «Біосфера» Андрій Здесенко.
Про те, як війна змінює найбільшого ритейлера країни, Forbes розповів голова ради директорів корпорації, гендиректор Борис Марков, 45. Він розмовляє із Forbes по Zoom зі свого кабінету в головному офісі в Дніпрі. Зараз у топменеджера є і резервний, у Львові. Там корпорація створила додатковий головний офіс на випадок окупації Дніпропетровської області.
Інтервʼю скорочено і відредаговано для ясності.
Що було найскладнішим у перші тижні війни?
По-перше, події розвивалися дуже стрімко. Ми практично у ручному режимі розподіляли товари магазинами за тим транспортним трафіком, який був доступний у конкретний проміжок часу.
По-друге, з початку бойових дій у більшої частини виробників почалася паніка. Передусім це великі національні та мультинаціональні компанії. Вони частково або повністю згорнули свої виробництва. Навіть не відвантажували готову продукцію в тих містах та областях, де не відбувались прямі військові дії.
По-третє, були заблоковані всі порти України і ми втратили можливість приймати всі товари, які традиційно отримували через морські порти.
Який вихід знайшли?
Частково переключилися на порти в Туреччині, частково на Констанцу в Румунії. Далі везли товар автомобільним транспортом до західного кордону. В перші тижні війни сухопутний кордон майже стояв через масову міграцію та різкий запуск гуманітарних вантажів. Для рішення цих проблем знаходилися та знаходимось у контакті з усіма урядовими та силовими структурами країни. Буквально в ручному режимі формували «зелені» коридори для доставки продуктів в Україну. Зараз ситуація суттєво краща.
Більша частина виробників доставляла товар найманим транспортом. Але в перші дні війни значна кількість перевізників зупинилися. Частину водіїв мобілізували до ЗСУ, частина – поїхала в сторону західного кордону, частина просто відмовилася виходити на роботу, бо їхні маршрути пролягали в місцях безпосередніх військових дій. Деякі перевізники відмовились виводити на лінії автомобілі, побоюючись за безпеку свого транспорту.
Тому в перший місяць війни більшу частину соціального товару ми забирали власним транспортом. На початок війни у нас було 750 автомобілів. Всі вони доставляли товар виробників на наші склади і далі до магазинів.
Факти про АТБ
Мережа АТБ – друга за виручкою приватна компанія України, з виторгом у 2020-му році – 123,9 млрд грн. У своїй галузі АТБ – номер один, має майже півтори тисячі магазинів. До війни щодня вони обслуговували понад 4 млн покупців.
Крім торгівельної мережі, в корпорацію АТБ входять логістична, складська та будівельна компанії, а також мʼясна та кондитерська фабрики. Власники компанії – бізнесмени з Дніпра Геннадій Буткевич, Віктор Карачун і Євген Єрмаков.
Як змінилися принципи прийняття рішень у корпорації?
Акціонери компанії делегували повноваження раді директорів, щоб прискорити прийняття рішень. Ми пройшли хорошу підготовку під час пандемії коронавірусу. Плюс ми готувалися до військових дій. Відпрацювали механізми ручного управління.
Ви серйозно сприйняли попередження про можливу війну, на відміну від багатьох інших. Чому?
АТБ не мав права не готуватися. Ми найбільша роздрібна мережа країни. Через нашу мережу проходило близько 4 млн покупців щоденно. У нас були готові сценарії, які передбачали найбільш радикальні розвитки подій – окупацію всієї Правобережної України.
На сьогодні вся наша команда працює 24/7. Без вихідних та свят. Такий режим роботи був заданий нами ще на початку війни. Будемо працювати у такому режимі до перемоги України.
Понад 2000 працівників АТБ пішли обороняти країну. 4500 співробітників написали заяву на звільнення, тому що виїхали за кордон. 25 працівників загинуло і 32 поранено.
Борис Марков СЕО АТБ
Як змінилася швидкість прийняття рішень?
До анексії Криму та окупації Донецької і Луганської областей рішення обговорювались і затверджувались тижнями. Через пандемію COVID швидкість ухвалення рішень скоротилась до кількох днів. А війна змусила пришвидшити процеси до годин. Без втрат якості прийнятих рішень.
Перший місяць війни топменеджмент збирався на наради в розширеному складі чотири рази на день. Тепер – один раз на день. Більша частина нашого керівного складу долучається до різних робочих груп у Кабміні, в Офісі Президента.
Як змінилися процеси та логіка ухвалення рішень у владі?
Вона максимально спрощується та дерегулюється. Я ніколи не бачив такої згуртованої роботи і таких швидких дій, як зараз, коли всі органи влади зустрічаються в Zoom-форматі й усі рішення приймаються за хвилини й одразу розходяться для їх реалізації. Такий підхід і логіка неодноразово допомагали нам вирішувати питання, стосовно конкретних підприємств і конкретних процесів.
Наприклад, позапланові робочі зустрічі у віцепремʼєрів організовуються із сьогодні на завтра. Я сподіваюся, що такий темп збережеться і після нашої перемоги.
Чи звільняла компанія працівників?
Ми намагаємось зберегти ключових співробітників. Але війна змушує приймати непопулярні рішення. Ми припинили трудові відносини з певною частиною співробітників. Здебільшого це працівники магазинів, які не працювали, і розподільчих центрів, до яких не було доступу. Ще близько 4500 працівників власноруч написали заяви на звільнення, тому що виїхали за кордон. Понад 2000 співробітників з початку військових дій пішли обороняти нашу країну.
У березні ми максимально підтримували та зберігали оплату для всього колективу. Але у нас працює майже 70 000 людей. Безстроково це робити неможливо. Ми просто розвалимося.
Ми релокували частину нашого центрального офісу до Львова та створили резервний офіс на випадок можливої окупації Дніпропетровської області. Також перевезли частину регіональних офісів, для того щоб зберегти керованість регіонів.
Як змінився асортимент в АТБ?
В першу чергу ми збільшили частку локального асортименту. За короткий термін підписали понад сто нових угод з регіональними постачальниками. Такий підхід дозволив нам закрити потреби у багатьох товарних позиціях і підтримати локальних українських виробників.
Ми суттєво скоротили відстрочки за платежами для постачальників, майже повністю відмовились від маркетингових платежів.
Асортимент магазинів у західних та центральних регіонах України й у містах, які не сильно зачепили військові дії, суттєво не змінився. Це приблизно 2500–3000 найменувань товару. Для областей та міст, які знаходяться на лінії активних бойових дій, асортимент 1500–1700 найменувань.
І є ще так званий «військовий» асортимент. Він складається з 400–500 позицій, які є критично важливими для підтримання життєдіяльності. Це продукти харчування соціальної групи та товари першої необхідності. Цей асортимент був у тих містах, де проходили бойові дії і які переходили з одних рук в інші. Наприклад, у Чернігові, Сумах, де можливість доставки товару то зʼявлялася, то зникала.
Які втрати компанії безпосередньо від військових дій?
Повністю або частково знищені два ключових розподільчих центра (РЦ), які знаходилися в Київському регіоні. Вони обслуговували Київську, Чернігівську області та центральну Україну. Повністю зруйнований наш РЦ на 25 000 кв. м, другий – наполовину.
Ще один розподільчий центр, який знаходиться на території Херсонської області, з перших днів війни потрапив на непідконтрольну територію. А харківський РЦ через близькість до бойових дій працює на 20–30% від своєї потужності.
Ми вимушені переключитися на ті розподільчі центри, які лишилися. Вони працюють з екстремальним навантаженням – в 1,5 раза вище, ніж пікове навантаження на Новий рік.
Ми були вимушені призупинити роботу близько 200 магазинів. Частково тому, що вони були пошкоджені, відрізані від основних комунікацій або через неможливість доставки товару. Частково через те, що наша логістика в перші дні переходила на нові рейки.
Десятки наших магазинів в окремих містах, де йшли активні бойові дії, тижнями працювали в глибокий збиток, виконуючи нашу соціальну місію – забезпечення людей продуктами харчування.
Коли будете відкривати магазини?
Зараз ми відновлюємо роботу магазинів. Це насамперед Київська, Чернігівська, Сумська, Харківська області. Всюди, де є доступність, ми плануємо відкривати. Сподіваюся, якщо не буде військового загострення, ми протягом квітня – травня відкриємо ті магазини, які не потребують великої реконструкції.
А магазинів, які потребують великої реконструкції, на жаль, вже десятки.
Чи оцінювали ви суму збитків?
Попередні оцінки наших збитків становлять мільярди гривень. Це дуже попередньо. Частина нашого товару була знищена на складах наших аутсорсерів, і ми досі не маємо інформації про обсяги втраченого. Частину товару розграбували в магазинах на окупованих територіях, і ми не маємо доступу до цих магазинів. Частину магазинів зруйновано. І зараз триває дослідження завданої шкоди.
Але це не найстрашніша втрата. На сьогодні, за нашими даними, понад 25 наших співробітників загинули. Більше 32 поранені. І це для нас найбільш страшні втрати.
Чи надає АТБ гуманітарну допомогу?
Вже 200 млн грн ми направили на надання допомоги. Також ми безкоштовно доставляємо термінові гуманітарні посилки власним транспортом «АТБ-пошта». Ще надаємо підвальні приміщення магазинів для укриття під час повітряної тривоги.
Ще великий пласт допомоги, який надають акціонери компанії за рахунок власних ресурсів, – це величезні суми, сотні мільйонів гривень. Вони йдуть у різних напрямах. Тільки останніми днями вони закупили й передали до Дніпровської обласної лікарні імені Мечнікова пʼять операційних столів, 14 ламп для хірургічних операцій та апарат для рентгену.
Після перемоги ми зможемо більш детально про це поговорити.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.