Літаки українських авіакомпаній заблокували страхові. Це авіаблокада чи ні? Forbes пояснює
Категорія
Картина дня
Дата

Літаки українських авіакомпаній заблокували страхові. Це авіаблокада чи ні? Forbes пояснює

Ілюстрація Shutterstock/Анна Наконечна

Страхові компанії забороняють авіаперевізникам перетинати повітряний простір України через загрозу воєнних дій. Чи загрожує Україні авіаколапс і до яких наслідків він може призвести

З вечора пʼятниці, 11 лютого, страхові компанії почали повідомляти лізингодавців та авіакомпанії про те, що через 48 годин вони більше не покриватимуть страховки літаків, що знаходяться в повітряному просторі України.

Рішення страховиків несе високі ризики фактичної зупинки авіасполучення, каже засновник консалтингової компанії «Авіаплан» Євген Трескунов. Причина – ризики, повʼязані з війною, не покриває жоден страховик, який працює з авіаперевізниками. Українські авіакомпанії значну частину літаків використовують на умовах лізингу, а порушення умов страхування прирівнюється до втрати повітряного судна.

Хто постраждав від страхової авіакризи

Однією з перших сповіщення отримала українська авіакомпанія SkyUp Airlines. У суботу, 12 лютого, перевізник на вимогу ірландського лізингодавця вимушено посадив у Кишиневі літак, що летів із Фуншала до Борисполя. 175 пасажирів довезли до Києва автобусами. «Того ж дня страхова компанія сказала SkyUp Airlines вивезти з території України літаки, встановви дедлайн: до 14:00 – 14 лютого», – каже комерційний директор SkyUp Airlines Людмила Слободянюк. У компанії 18 літаків, які належать чотирьом лізингодавцям.

SkyUp Airlines – не єдина жертва страхової авіакризи. Одним із перших повідомлення про припинення страхування отримали оператори бізнес-джетів, більшість з яких до понеділка, 14 лютого, зобовʼязалися вивезти свої літаки з території України. «Схожі повідомлення протягом 11-12 лютого отримали практично всі авіакомпанії з рейсами в Україну, але багато хто це не афішує, доки ведуть переговори зі страховими», – каже на умовах анонімності топменеджер однієї з українських авіакомпаній.

Авіакомпанія Windrose одержала повідомлення, в якому вказано про припинення покриття ризиків в українському небі з 14 лютого. На 13:00 14 лютого компанії, за словами її гендиректора Володимира Каменчука, вдалося домовитися про продовження дії страхових полісів до 00:00 16 лютого. «Працюємо далі над зняттям усіх обмежень», – сказав Каменчук.

Угорський лоукостер WizzAir продовжує виконувати рейси в звичайному режимі. «Рекомендуємо пасажирам моніторити поштові скриньки для отримання додаткової інформації про рейси», – йдеться в релізі компанії 14 лютого.

На момент публікації польоти над територією України призупинила компанія KLM та Norwegian. Авіакомпанія SkyUp Airlines у релізі 13 лютого заявила про зупинення продажу квитків на 14–16 лютого. У пресслужбі авіакомпанії МАУ 13 лютого повідомили, що рейси виконуються без змін. Співвласник авіакомпанії Арон Майберг залишив без коментарів питання, повʼязані зі страхуванням рейсів. 14 лютого авіакомпанія повідомила, що на вимогу лізингодавців відправляє пʼять літаків Boeing 737-800 до Іспанії та два літаки – на планове техобслуговування до Белграду. Таким чином, працюючий флот нацперевізника скоротився до 18 літаків.

Turkish Airlines не отримувала повідомлення від страхової та продовжує без змін виконувати рейси до України, кажуть у пресслужбі перевізника. Компанія дозволила пасажирам поміняти на інші дати квитки на рейси в період з 13 по 28 лютого. Turkish Airlines допускає зупинку польотів, тільки якщо українська влада закриє небо.

Міністерство інфраструктури 13 лютого заявило, що не планує закривати повітряний простір – більшість авіакомпаній працюють без обмежень.

«Для українських авіакомпаній повідомлення від страховиків не повинні були стати сюрпризом», – каже адвокат, партнер юрфірми Jurvneshservice Ганна Цират. Близько двох місяців тому, каже вона, страхові компанії розіслали лізингодавцям та авіакомпаніям повідомлення про те, що страхування військових ризиків може бути перервано будь-якої миті протягом 48 годин. SkyUp таке повідомлення отримала наприкінці січня — страхова скоротила терміни сповіщення про припинення покриття з 7 днів до 48 годин.

«Припинення страхового покриття військових ризиків – стандартний крок, якщо страхові вважають, що ризики зросли до неприйнятного рівня», – каже президент МАУ у 2004–2019 роках Юрій Мірошніков. Як правило, страхова прописує в договорах заборону на польоти в зоні ризику воєнних дій, додає старший партнер юрфірми «Ілляшев та партнери» Роман Марченко.

Як вирішити авіакризу

Якщо в понеділок, 14 лютого, авіакомпанії та чиновники не зможуть домовитися зі страховими компаніями та лізингодавцями, частина вітчизняних перевізників не зможе виконувати польоти до України, а багато українців зіштовхнуться зі складнощами повернення додому.

За приблизними підрахунками Мінінфраструктури, йдеться про 60 000 українців. Якщо не вдасться домовитися зі страховиками, авіакомпанії вивчають можливість вивозити туристів до прикордонних країн, наприклад, до Молдови, або Польщи. Звідти наземним транспортом доставлятимуть до України.

У неділю, 13 лютого, міністр інфраструктури скликав екстрену нараду щодо вирішення страхової кризи. До переговорів підключилися українські дипломати, які звʼязуватимуться з посольствами США та Великої Британії, щоб їхні страхові компанії та лізингодавці змінили своє рішення, розповів один з учасників наради у МІУ.

Після наради в Мінінфраструктурі уряд зарезервував на окремому спецрахунку міністерства 16,6 млрд грн для покриття страхових ризиків. Цієї суми достатньо для покриття страхових випадків мінімум для 23 літаків.

У списку претендентів на держгарантії для страхової допомоги 12 літаків МАУ, сім – SkyUp та чотири – Bees. Авіакомпанії «Роза Вітрів» та AzurAir не подавали заявки на отримання допомоги, кажуть у Мінінфраструктурі. «Без цих держгарантій авіакомпанії взагалі змушені зупинити літаки або перегнати їх за кордон 14 лютого», – каже Євген Трескунов

У другій половині дня 14 лютого SkyUp отримало продовження страхового покриття на 24 години та згоду лізингодавців на продовження виконання польотів, за умови ревізії домовленостей кожні наступні 24 години. «Страхові компанії все одно бачать серйозні ризики військового вторгнення та збільшують страхові премії, – каже топменеджер однієї з авіакомпаній. – Держгарантії держави дозволять частково компенсувати зростання ставок».

Як повідомив Forbes високопосадовець Мінінфраструктури, частина лізингодавців та страхових компаній наполягають на заземленні літаків, незважаючи на урядові гарантії. «16,6 млрд грн недостатньо для гарантування ризиків», – розповів Forbes на умовах анонімності керівник однієї з компаній, яка займається страхуванням авіаризиків.

Матеріали по темі