Майже щодня Харків потерпає від обстрілів росіян. Нові пошкодження енергомереж змушують енергетиків відключати окремі лінії, щоб провести аварійно-відновлювальні роботи. На цей час харківʼяни залишаються без електрики. Як місцевий бізнес працює в таких умовах
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Ранок 9 квітня частина харківʼян зустріла без світла. Причина – погодинні відключення електроенергії, спричинені обстрілами російських окупантів.
Після масованої атаки на Харків 22 березня місто чи не щодня потерпає від агресора. Тільки за 8 квітня під обстріл РФ потрапили Індустріальний і Шевченківський райони Харкова.
Зруйновані місцева ТЕЦ-5 та Зміївська ТЕС – найбільша станція у Харківській області. «Знищені всі блоки, пошкоджено допоміжне обладнання», – йшлося в повідомленні Центренерго.
За графіком, харківʼяни мали б залишатися без світла до чотирьох годин на добу, однак відключення тривають довше. Укренерго ввело додаткові обмеження, пояснюють у Харківобленерго.
Як це вплинуло на можливість пересуватися містом, роботу банків і крамниць? Спойлер: все непросто, але більшість підприємців пристосувались до нових умов.
«Трішки» скорегували рух
Через нестачу напруги громадський транспорт Харкова змінює рух. На лінії виходить частина тролейбусів, деякі – скорочують маршрут. «Брак електроенергії», – пояснюють у пресслужбі мерії.
Метро періодично припиняє роботу. Останнього разу, 5 квітня, зупинка тривала півтори години.
«Щоб не було перевантаження на енергосистему, ми трішки скорегували інтервали, щоб зменшити потужність, яку споживає метрополітен», – говорить прессекретар Харківського метрополітену Олексій Бітнер.
Інтервали між поїздами метро збільшили до 10-12 хвилин, у годину пік і у вечірній час – до 20-ти.
«Метрополітен працює в якості засобу для перевезення пасажирів та як укриття, однак графік роботи не змінився – працюємо з 5:30 до 21:30 для перевезення пасажирів і цілодобово як укриття», – зазначає Бітнер.
Залізний ритейл
У середньому магазини працюють від генераторів 7-10 годин на добу, – розповідають у пресслужбі мережі магазинів АТБ. «При відключенні електроенергії точково виникають проблеми зі зв’язком, для їхнього вирішення на базових магазинах встановлені Starlink», – кажуть в АТБ.
Всього у Харкові працюють 62 магазини АТБ. У зв’язку з останніми обстрілами жоден не зачинився, однак у компанії відчувають відтік персоналу, хоча й не критичний.
Продовжують працювати в Харкові й усі магазини Fozzy Group – другого найбільшого ритейлера країни. «Усі магазини «Сільпо» забезпечені генераторами й системами Starlink», – запевнили у пресслужбі компанії.
Всього у Харкові десять «Сільпо», чотири маркети «Thrash! Траш!» та один гіпермаркет Fozzy.
«Супермаркети великої місцевої мережі «Класс» працюють, незважаючи на труднощі з електроенергією, водопостачанням та іншими комунікаціями», – повідомив у соцмережах ритейлер, який об’єднує 14 магазинів.
Найбільша аптечна мережа Харкова «Аптека 9-1-1» відновила вже близько 200 точок по області та Харкову, й продовжує відновлювати ті, що постраждали від обстрілів.
«Працюємо у районах, які знаходяться близько до лінії розмежування: Ізюм, Ківшарівка, Вовчанськ, Великий Бурлук, Золочів, Липці, Циркуни, Балаклія», – говорить Олена Казека, директорка департаменту роздрібних продажів «Аптека 9-1-1».
Ще у січні компанія запустила перший мобільний аптечний пункт, що курсує поруч із зоною бойових дій. Авто обладнане Starlink та генератором, завдяки чому є змога відпускати товар за е-рецептами, у т.ч. за державною програмою «Доступні ліки». У квітні, після хвилі обстрілів, у регіоні розпочала роботу друга мобільна аптека.
Генератори – всюди
«У нас є досвід минулого року – команда вже розуміє, як жити і працювати у прифронтовому місті», – розповідає співвласник мережі ресторанів Mafia Тарас Середюк. У Mafia – чотири ресторани у Харкові. Інколи там вмикають генератори на дві години, інколи – на вісім. «Якщо є генератор і ресторан працює, то для людей ми стаємо центром цивілізації», – зазначає Середюк.
Харківське видавництво «Ранок» тепер друкує книжки по всій країні. «Диверсифікуємо ризики», – каже CEO «Ранку» Віктор Круглов. Але більша частина накладів – все одно у Харкові, запевняє він. Де саме – не каже. 23 березня під російський обстріл потрапила одна з друкарень, в якій видавались книжки «Ранку», Vivat та інших видавництв. Пожежа сталася на площі 10 000 кв. м, йшлося в повідомленні ДСНС Харківської області.
Вартість палива, яке йде на живлення генераторів, збільшує вартість друку на 20-30%, в окремих випадках – на 50%, пояснює Круглов. Стрибок цін він обґрунтовує збільшеними витратами: генератор споживає від 70 до 120 л пального на годину, сам генератор коштує $60 000-80 000. «Тільки дві друкарні у Харкові мають великий генератор», – додає Круглов.
Так само – інший бізнес. Коли немає світла, працюємо на генераторах, каже Віталій Марченко, інженер з якості товарів великого виробника молочних товарів Агромол. «Переключення відбувається недовго – за 5-10 хвилин, тож на обсягах виробництва це ніяк не відображається», – запевняє Марченко.
Чи всім вистачає палива?
Прибрали скло і заправляють далі
«Ми спостерігали підвищений попит на пальне у перші два дні після обстрілів 22 березня, – визнає операційний директор «БРСМ-Нафта» Анатолій Курик. – Тоді клієнти заправляли повні баки автомобілів і каністри, заряджали гаджети. Потім динаміка вирівнялася».
Наразі пальне є у наявності в достатній кількості, перебоїв у доставці немає, запевняє Курик. «В умовах війни ми навчилися діяти на випередження, – каже топменеджер. – Тож наші АЗК укомплектовані усім необхідним на різні випадки життя».
23 березня продажі пального по Харкову зросли на 8,5%, якщо порівнювати з днем напередодні, – розповідає прессекретарка ОККО Ярослава Полякова. Але надалі все вирівнялося. «Якщо брати реалізацію за два тижні до 22 березня і за два тижні після, то зростання становить лише 1,3%», – порівнює Полякова.
Серед проблем, з якими стикається OKKO, називає відсутність води у моменти, коли під час обстрілу не працює трубопровід. Для кави використовують бутильовану воду. Також на АЗС стоять очисні системи, але на час відсутності води закривають туалети.
Глобально проблем з логістикою до Харкова в компанії не бачать. «Машини спокійно доїжджають як з пальним, так і з продуктами харчування», – додає Полякова.
Ворожі атаки не пройшли повз АЗС WOG. У ніч із 5 на 6 квітня 2024 року вибухова хвиля пошкодила АЗК на околиці міста. Ніхто зі співробітників не постраждав – вони вчасно перейшли в укриття. Менш ніж за дві доби на заправці прибрали скло та уламки, а вражені місця обшили панелями.
«Ближче до обіду 8 квітня АЗК відновив відпуск пального, а трохи згодом запрацює маркет та WOG Cafe», – розповіла Владлена Русіна, операційна директорка мережі АЗК WOG.
У Харкові та області знаходяться 12 АЗК WOG. «Коли росіяни здійснили масовану ракетну атаку на Харків й у місті почалися вимикати світло, харківʼяни заповнили наші заправки, – розповідає Русіна. – Вони працювали, заряджали мобільні пристрої й гаджети, снідали, обідали та вечеряли».
Екстрені маршрути для банків
Головною складністю роботи у Харкові є безпосередня близькість лінії фронту, розповідає член правління ПриватБанку Дмитро Мусієнко.
У банку розробили додаткові екстрені маршрути та зміни в інкасації коштів. Банк несе додаткові витрати з укріплення відділень, у разі пошкоджень інфраструктури і систем забезпечення відділень відновлює все у короткий термін. «Ми забезпечуємо роботу 95% мережі: це 77 відділень, а клієнти отримують 100% банківських послуг», – запевняє Місієнко.
В Ошадбанку на ранок 8 квітня з 62 відділень у регіоні працювали 53 (85% мережі). Зокрема, 34 з 41 відділення у Харкові.
Бізнес підтримує бізнес
Попри ризики, компанії з інших регіонів не лише не припиняють співпрацю з харківськими виробниками, а й посилюють її.
«Аврора» на постійній основі співпрацює більш ніж з 70-ма виробниками з Харківської області, написав у facebook CEO мережі «Аврора» Тарас Панасенко. За останні 12 місяців обіг із ними становив 1,15 млрд грн, за планом на 2024 рік – понад 1,5 млрд грн, розповідає він.
«Мова тут йде саме про виробничі підприємства з Харківської області та міста, будемо їх підтримувати», – зазначає Панасенко.
Починаючи з 9 квітня «Аврора» запровадила для харківських партнерів гнучкі правила оплати й авансу за товар. Також обіцяють бути більш терплячими щодо термінів виконання замовлень.
«Правильна ініціатива, теж беремо в роботу», – підтримав ідею очільник «Укрнафти» Сергій Корецький. «Укрнафта» виділила 20 млн грн та 50 000 літрів пального для підтримки Харкова та області, а також знизила ціни на автозаправних комплексах у регіоні, повідомила компанія 10 квітня.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.