202 бізнес-чемпіони 2024
Мережа АЗС ОККО виборола лідерство на паливному ринку у перший рік великої війни й стабільно утримує першу сходинку. Наступна ціль холдингу Віталія Антонова – потіснити лідерів енергетичного ринку. Цього року компанія придбала та розробила низку енергетичних проєктів, які планує запустити у 2025–2026 роках:
– дві вітрові електростанції у Волинській області. Першу ВЕС потужністю 150 МВт компанія планує запустити у першій половині 2025-го, другу потужністю 185 МВт – у 2026-му. Вартість обох електростанцій – приблизно $500 млн;
– energy storage на 20 МВт, який запустять за кілька місяців. Інвестиції у проєкт – понад $20 млн;
– біогазовий завод. ОККО планує запустити його у першій половині 2026-го.
Цей перелік не вичерпний. «Щодо інших проєктів у сфері альтернативної енергетики – ми у перемовинах із різними компаніями, – каже СЕО компанії Василь Даниляк. – Але на ринку немає готових до будівництва: вони або у дуже ризикованих регіонах, або не у стадї ready-to-build».
Ще один напрям інвестицій – на перетині агро та енергетики. ОККО розробляє проєкт будівництва біоетанольного заводу у Тернопільській області. Його потужність – 83 000 т біоетанолу на рік, завод має запрацювати у другій половині 2026-го. Вартість проєкту – $120 млн, половину з яких має покрити фінансування від ЄБРР.
Біоетанольний завод перероблятиме до 250 000 т кукурудзи на рік. Щоб забезпечити себе сировиною, ОККО створила спільне підприємство з тернопільською агрокомпанією «Гадз Агро». У паливному – основному бізнесі групи – не все безхмарно. У червні 2024-го ракети і дрони РФ зруйнували дві нафтобази ОККО, компанія оцінила збитки у $8,5 млн. «Небезпечно надміру захоплюватися новими ідеями й забувати, що приносить гроші зараз», – казав Даниляк в одному з недавніх інтерв’ю.
Протягом 2023–2024 років ОККО оновила 80 заправок з 410. План на наступний рік – запустити 50 заправок у форматі «ОККО 3.0». «Компанії, які були б нам цікаві, не продаються, – каже Даниляк. – А ті, які продаються, не цікаві для нас».
30 стійких компаній
ОККО, яка об’єднує понад 400 АЗС, швидше за конкурентів переорієнтувала логістику на імпорт пального автотранспортом з ЄС. «ОККО мала потрібний досвід, контакти та інфраструктуру», – каже аналітик «НафтоРинку» Олександр Сіренко. «25 лютого ми підняли всі зв’язки в Європі, продзвонили постачальників, уклали контракти», – каже Василь Даниляк. За перші 20 днів компанія, за його словами, передплатила пальне на більш ніж $100 млн. Завбачливість приносить хороші дивіденди. Ажіотаж на оптовому ринку у травні-червні дозволив встановити рекордну націнку на пальне, каже Сіренко. Тоді вартість дизелю на кордоні була 40 грн/л, а в гурті 65 грн/л. Зростанню виторгу також сприяв стрибок нафтових цін. Станом на липень компанія втратила три нафтобази та близько 30 АЗС через російську агресію.