У першому півріччі 2023-го відділення «Нової Пошти» зʼявляться в Німеччині, Литві, Чехії та Румунії. За рік кількість відділень у Польщі зросте до 48, а кількість міжнародних посилок – у 1,5 раза. Як власна авіакомпанія дасть змогу компанії закріпитись в Європі
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
З березня 2023-го власна авіакомпанія «Нової Пошти» – Supernova Airlines розпочне перші комерційні рейси. «Закінчуються тестові польоти», – розповів Forbes співвласники «Нової пошти» Вʼячеслав Климов.
Компанія перевозитиме посилки двома літаками АН-26 1978-го та 1982-го років, які взяла у лізинг в Expedition Aviation з ОАЕ.
Власна авіакомпанія – по-перше, це більша швидкість доставки посилок, каже Климов. «По-друге, це якість, оскільки ми отримуємо повний контроль над логістикою», – додає він.
Відтепер компанія не залежатиме від фрахту вільного місця в літаках інших компаній, каже керівний партнер консалтингової компанії «3e Consultants» Олег Каленський. «Власні літаки дадуть НП необхідну їй операційну гнучкість, надійність і зменшену собівартість», – каже він.
АН-26 перевозитимуть вантажі лише всередині Європи, а базуватимуться в Польщі до закінчення війни. Ймовірно, їхній логістичний центр буде у Жешуві, припускає ексрегіональний менеджер «АероСвіту» і МАУ Віктор Логвиненко. Така база, за його словами, дасть змогу НП обслуговувати майже всю Європу.
Оскільки повітряний простір України на час війни закритий, доставка посилок із європейських аеропортів в Україну відбуватиметься автомобільним транспортом. Після закінчення війни літаки НП доставлятимуть вантажі в аеропорти «Бориспіль» і «Львів».
Наразі «Нова Пошта» веде перемовини щодо оренди ще двох літаків, які зможуть виконувати далекомагістральні рейси – з США та Китаю. «Саме такий флот у 4 літаки плануємо зберігати до кінця 2024 року, а його подальше розширення залежатиме від попиту й обʼєму вантажів», – повідомила Forbes пресслужба компанії.
До війни «Нова Пошта» хотіла взяти в лізинг Boeing 737-800, В757 чи Airbus 321. Плани довелось переглянути через повномаштабне вторгнення РФ в Україну. Українським компаніям надзвичайно важко домовитись із міжнародними лізингодавцями про лізинг західних літаків, на які триває бум попиту у світі, каже авіаексперт Євген Трескунов. «Наприклад, міжнародні лізингодавці вимагають фінансові гарантії на весь період лізингу – до 5 років», – каже він.
Чому Нова Пошта взяла в лізинг АН-26
АН-26 – це оптимальне рішення для нової української авіакомпанії, щоб отримати перший сертифікат експлуатанта з мінімальними стартовими витратами та все ще доступним авіаперсоналом із досвідом їхнього обслуговування, каже Трескунов. Як приклад – «Роза Вітрів», яка починала з літаків «Антонова», а потім перейшла Airbus.
АН-26 має свої недоліки й переваги, каже Віктор Логвиненко, ексрегіональний менеджер «АероСвіту» і МАУ. Серед переваг, за його словами, наявність ремонтної бази й спеціалістів в Україні, а також універсальність літаків. «Можуть сідати навіть на ґрунтовій смузі довжиною всього 600 метрів, – каже він. – В Європі аеродроми кожні 200 км, але далеко не всі здатні приймати літаки типу Boeing».
Серед недоліків АН-26 – вантажопідйомність всього 5 т проти 20-60 т у Boeing 737-800, дальність до 1000 км проти 5000–10 000 км Boeing.
Лізинг цих літаків також значно дешевший, ніж того ж Boeing 737 ($200 000 на місяць). «Нова Пошта» могла собі дозволити просто купити ці літаки, вартість одного АН-26 – це близько $100 000», – каже Логвиненко.
Чому НП їх не купила? У довгостроковій перспективі ці старі літаки не мають цінності, каже авіаексперт Євген Трескунов. «Ці літаки не мають сталої ринкової та прогнозованої залишкової вартості, тож своє життя вони зазвичай закінчують у країнах третього світу, – каже він. – Ніхто не зможе такий «актив» прилаштувати в фінансово успішні авіакомпанії».
Крім того, згідно з законодавством України імпорт літаків на умовах лізингу не обкладається ПДВ.
«НП входить в авіалогістику поступово, оскільки це великі інвестиції, а їхню окупність або доцільність можна оцінювати лише в поєднанні з основним поштовим бізнесом», – каже Трескунов.
«Нова Пошта» планує вийти на рівень беззбитковості авіакомпанії мінімум за 3 роки.
«Нова Пошта» йде в Європу
Власна авіакомпанія вписується в стратегію «Нової Пошти» щодо виходу на європейський ринок, каже Каленський з «3e Consultants».
У жовтні 2022-го «Нова Пошта» відкрила у Варшаві своє перше відділення в Польщі. Сьогодні їх 18 у найбільших містах країни: Краків, Люблін, Гданськ, Вроцлав, Познань, Лодзь та Жешув. До грудня середня кількість доставок через усі польські відділення зросла до 2500 на добу.
Компанія поки не доставляє посилки між країнами ЄС, а тільки в та з України. У майбутньому це може змінитись, прогнозує Каленський. «Вони рухаються до статусу повноцінного європейського «гравця» на континентальному ринку поштових послуг і логістики», – каже він. «Нова Пошта» ймовірно враховує успішні моделі таких глобальних гравців, як FedEx, DHL та Amazon, що також мають власний авіапарк для конкуренції в їхній основній сфері – експрес-доставці товарів «від дверей до дверей», каже Трескунов.
Доставка між країнами ЄС потребує суттєво більших інвестицій, ніж вихід в Польщу, попереджає засновник сервісу з аналітики поштових відправлень Shipoko Ян Ружичка. «В Європі навряд є місце для ще одного поштового оператора, – каже він. – Наприклад, в Чехії вже немає вільного місця, щоб поставити поштомат».
Перевага НП – це мільйони українців, які переїхали в ЄС. Значна частина відсилає (та/або отримає) товари рідним в Україну, а також відсилає «волонтерку» з Європи, каже Каленський. «Ці фактори будуть актуальними ще певний час, який дасть змогу НП закріпитись на європейському ринку», – каже він.
Це вікно можливостей бачать і засновники «Нової Пошти». План компанії на 2023 рік – ще мінімум 30 відділень у Польщі, як власних, так і через франшизу, повідомила пресслужба компанії. «Маємо багато запитів від наших франчайзі з України на відкриття в Польщі у тих містах, де ще немає відділень», – йдеться у відповіді пресслужби. Сума інвестицій в одне відділення, за даними компанії, – €40 000–60 000.
Торік «Нова пошта» доставила 6,5 млн міжнародних посилок, що на 30% менше, ніж у 2021-му (9,3 млн). При цьому кількість посилок із України зросла у 5 разів порівняно з минулим роком. Найбільше посилок доставлено в Польщу та Німеччину, повідомила пресслужба компанії. Саме ці країни прийняли найбільше українців (за оцінкою НП – 4 млн).
«Нова Пошта» ще не оголошувала дані за 2022-й, у передвоєнний рік НП переслала 372 млн посилок. Виторг склав 16,9 млрд грн (+20% до попереднього року). Доля компанії на українському ринку – 65%.
У 2023-му компанія планує вийти на довоєнний рівень міжнародних посилок за рахунок освоєння нових напрямків. У першому півріччі 2023-го компанія відкриє відділення у Литві, Німеччині, Чехії та Румунії, повідомила пресслужба «Нової Пошти».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.