Сьогодні, 15 вересня, Кабінет міністрів України ухвалив проєкт державного бюджету на 2024 рік. На прохання Forbes Ukraine керівник аналітичного відділу Concorde Capital Олександр Паращій проаналізував найактуальніші статті
Адекватність видаткової частини
Видаткова частина держбюджету на 2024 рік виглядає нижчою за фактичні дані за сім місяців поточного 2023-го. Це вже піддає сумніву адекватність такого прогнозу. Найбільше зменшення у проєкті кошторису держави на 2024 рік – саме у видатках на оборону і безпеку.
Схоже, що заниження таких планових витрат є особливістю бюджетування воєнного часу. Наприклад, фактичні дані по видатках на оборону та безпеку за сім місяців 2023-го удвічі вищі (у середньомісячному вимірі), аніж початковий план на 2023 рік, погоджений минулого року. Адже значна частина видатків на оборону та безпеку фінансується коштом зовнішньої військової допомоги, про яку проєкт бюджету нічого не згадує. А по факту така допомога приходить і вже в реальному часі збільшує оборонні видатки разом із доходами держбюджету.
З видатків, на яких у 2024-му уряд зможе зекономити, – це видатки на обслуговування боргу. Дуже ймовірно, що по факту вони будуть приблизно на 30-35% нижчими за план, оскільки, як відомо, уряд має на початку 2024 року провести переговори з зовнішніми приватними кредиторами про реструктуризацію боргу.
Дохідна частина під знаком питання
Значно більше невизначеності щодо плану держави на 2024-й в дохідній частині. Вже «традиційно» не закладаються чи не найбільші джерела доходів бюджету – міжнародні гранти та «власні надходження бюджетних установ».
Ці дві статті, які були фактично відсутні у проєкті бюджету на 2023 рік (як і на 2024-й) принесли за сім місяців 2023 року більше надходжень (98 млрд грн), ніж усі податки разом узяті (88 млрд грн).
Продовження такої практики планування бюджетних доходів означає, що і наступний рік залишиться повним сюрпризів у частині фактичних надходжень до державного бюджету.
Та скільки б доходів не приносили бюджету наші західні партнери, нам все одно треба намагатися розраховувати на свої сили. Хоча б для того, щоб показати партнерам спроможність себе забезпечувати, а також не давати їм приводів дорікати, що це вони, а не ми, фінансуємо українську державу.
Податковий план
Аналізуючи закладені в проєкті бюджету на 2024 рік податкові надходження, варто починати з бази оподаткування, тобто макроекономічних припущень, які закладаються в бюджет.
Тут є найбільша проблема, бо ці припущення занижують ВВП України на 2023 рік та завищують плани на 2024-й. Таким чином, виникає враження, що у наступному році економіка України зросте на 23% у гривневому еквіваленті. Це дозволить уряду збільшити податки як мінімум на таку ж суму.
Але поки що підстав для такого зростання у 2024 році не так багато, якщо тільки Міністерство фінансів не розраховує на величезну інфляцію та девальвацію гривні.
Проте, план податкових надходжень бюджету на 2024-й не виглядає абсолютно нереалістичним. Насторожує лише суттєве зростання доходів від ПДФО – але це очевидно пов’язано з планом уряду перерозподілити податок на доходи військових на користь державного бюджету коштом місцевих (понад 90 млрд грн).
При цьому, схоже, що в бюджеті на наступний рік є певний потенціал зростання рентних зборів на надра, адже план з цих зборів є значно нижчим за фактичні дані 2023 року.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.