Коли Росія вторглася в Україну, західні компанії пообіцяли швидко залишити цей ринок. McDonaldʼs зачинив свої заклади, нафтовий гігант BP вирішив позбутися своїх гігантських російських інвестицій, а французький автовиробник Renault продав заводи, пише The New York Times. Водночас сотні інших західних компаній досі перебувають у РФ.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Ключові факти
- Дані, зібрані Єльським університетом, показали, що з майже 1600 компаній у Росії до війни понад чверть продовжувала працювати там на повну потужність, а деякі лише відкладали заплановані інвестиції. В опитуванні вдвічі більшої кількості фірм, проведеному Київською школою економіки, ця частка наблизилася до 50%.
- Але інше дослідження припускає, що лише деякі з компаній повністю розірвали звʼязки з РФ, виявивши, що менше ніж 9% із приблизно 1400 компаній з Європи, США, Японії, Великої Британії та Канади продали російське дочірнє підприємство після війни.
- Деякі компанії, яких звинувачують у тому, що вони допомагають фінансувати російську агресію, кажуть, що залишаються, бо «потребують клієнти». Серед них Auchan – одна з найбільших мереж супермаркетів у Франції, яка зберегла свої 230 магазинів у Росії та заявляє, що має намір залишитися, аби «задовольнити основні потреби цивільного населення в продуктах харчування».
- Інші компанії згорнули свої операції в Росії або їхній вихід, про який було оголошено минулої весни, зупинився. Фармацевтичний гігант Pfizer припинив інвестувати в Росію, але продовжує продавати обмежений асортимент продукції, а прибуток спрямовується до гуманітарних груп в Україні.
- Carlsberg, третя за величиною пивоварна компанія у світі, намагається знайти покупця для своїх російських пивоварень, який запропонував би умови зворотного викупу, що дозволяють компанії повернутися після закінчення війни.
- Уточнено. В Carlsberg повідомили, що компанія планує продати свої російські підрозділи до середини 2023 року.
- Для багатьох компаній вихід із Росії виявився складнішим, ніж очікувалося. Керівники західних корпорацій часто кажуть, що вони несуть відповідальність перед акціонерами за те, щоб знайти покупців, здатних забезпечити певну вартість мільярдних активів, а не віддавати їх Москві. Подібні побоювання спонукали тютюнового гіганта Philip Morris минулого місяця заявити, що він, можливо, ніколи не продасть свого російського бізнесу, незважаючи на спроби зробити це.
- Після західних санкцій Росія змінила правила націоналізації. Іноземні компанії можуть продавати активи лише з дозволу Мінфіну Росії, що може тривати від шести до 12 місяців. Heineken заявила, що такі перешкоди затримали її зусилля із продажу. Незабаром після оголошення в березні минулого року про припинення продажу пива у Росії компанія заявила, що вона «отримала офіційні попередження від російської прокуратури» про те, що рішення про припинення або закриття її російської дочірньої компанії вважатиметься навмисним банкрутством – кримінальним злочином, який може призвести до націоналізації.
- Інші компанії не хочуть поступатися часткою ринку компаніям з Китаю, Туреччини, Індії або Латинської Америки, уряди яких не є частиною режиму санкцій і придивляються до власності і пакетів акцій, залишених західними фірмами.
Контекст
Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) внесло французьку корпорацію Auchan у перелік міжнародних спонсорів війни, йдеться у повідомленні агентства. Компанія відмовилася від бойкоту РФ і не закрила там свій бізнес.
Також НАЗК внесло компанію Metro Cash & Carry до переліку міжнародних спонсорів війни, йдеться у релізі НАЗК. Таке рішення ухвалили через позицію керівництва компанії продовжувати діяльність у Росії.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.