До Росії досі вʼїжджають вантажівки з Coca Cola, туристи повертаються з-за кордону з товарами Zara, а місцеві онлайн-маркети скуповують меблеві запаси IKEA та навіть пропонують підробки. Хоча західні бренди пішли з країни, їхні товари досі там продаються, але за вищими цінами, пише Reuters.
Список найбільших експортерів, рік війни Зеленського, пригоди Баффета в Україні, реанімація бізнесу Rozetka та ще два десятки ексклюзивних матеріалів. Forbes Україна випустив новий номер журналу. Купити його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням.
Ключові факти
- Незважаючи на те, що європейські, північноамериканські та японські компанії залишають Росію через війну в Україні, вплив на російських споживачів мінімальний, хоча терміни доставки можуть бути більшими, а деякі товари дорожчими.
- Основна зміна торкнулася маршрутів постачання, але продукти залишаються доступними як в інтернеті, так і в магазинах. Постійна доступність брендів показує, з якими труднощами стикаються компанії, намагаючись контролювати ланцюжки поставок під час відходу з ринку.
- Власник Zara Inditex закрив свої 502 російські магазини після того, як Москва ввела війська в Україну, а потім продав їх Daher Group, що базується в ОАЕ. Тоді як більшість західних брендів, які призупинили діяльність у Росії, також пішли з Білорусі – вірного союзника Москви, Inditex цього не зробив.
- Динаміка валютних курсів також частково зумовила семиразове збільшення поставок із Туреччини через СДЕК Форвард, службу доставки із зарубіжних сайтів електронної комерції, оборот компанії у грошовому вираженні торік подвоївся, причому 80% припадає на одяг.
- Коли ланцюжки постачань зруйнувалися, Росія легалізувала так званий паралельний імпорт, що дозволило ритейлерам ввозити товари з-за кордону без дозволу власника товарного знаку. На сайтах електронної комерції продається широкий асортимент імпортних товарів, причому продавці часто рекламують, що привозять товари з-за кордону.
- У той час як Coca-Cola Co припинила виробництво та продаж напоїв у Росії минулого року, інші імпортують їх, а етикетки на банках та пляшках показують, що вони прибули з Європи, Казахстану, Узбекистану та Китаю, також відрізняються ціни.
- «Дружні» країни збільшили експорт до Росії, свідчать їхні торгові дані. Торгівля між Китаєм і Росією минулого року досягла рекордних 1,28 трлн юанів ($186 млрд), тоді як експорт Туреччини до Росії підскочив на 61,8% – до $9,34 млрд, а експорт Казахстану зріс на 25,1 % – до $8,78 млрд.
- Деяким брендам доводиться роками боротися з копіями та несанкціонованим імпортом. Шведський меблевий гігант IKEA продав свої акції «Яндекс Маркету». А колишні постачальники також готові продавати «модифіковані» товари ІКЕА під іншими назвами. IKEA заявила, що вже вивчає товари, що рекламуються як аналогічні IKEA в інтернеті.
Контекст
У серпні 2022 року віце-премʼєр РФ Денис Мантуров повідомив, що продажі на сірому ринку у Росії, також відомому як паралельний імпорт, за офіційними підрахунками, вже досягли майже $6,5 млрд і до кінця року могли становити $16 млрд. Водночас західні бренди готуються до судів через підробки та несанкціонований імпорт у Росії.
Найбільші російські маркетплейси хочуть налагодити продаж брендів, чиї власники призупинили роботу в РФ. Вони намагаються самі організувати паралельний імпорт таких товарів, пише «Комерсант». Деякі майданчики розраховують навіть почати торгівлю «важким люксом».


