До кінця року «Укрзалізниця» розраховує провести уніфікацію вантажних тарифів, йдеться у матеріалі Forbes Ukraine. Після реформи перевезення будівельних матеріалів можуть подорожчати на 52%, руди та вугілля – на 7%, вартість повернення порожніх вагонів – на 67%.
Чинній системі тарифів – понад 30 років, «Укрзалізниця» перейняла її від СРСР.
⚡️Ексклюзивно: спікер на форумі «Енергія бізнесу» – Деніел Єрґін, віце-голова S&P Global, письменник та лауреат Пулітцерівської премії. Він автор бестселерів про енергетику та світову економіку, зокрема «The Prize» і «The New Map». Вже 9 жовтня зустрінемося.
Ключові факти
- Проєкт тарифної реформи передбачає збільшення тарифу на перевезення руди, вугілля, цементу, вапняка та міндобрив (1-й клас) на 7%, до 21 800 грн. Тариф на позакласні перевезення (щебінь, перліт, пісок, шлаки) може зрости на 52%, до 21 859 грн;
- Тарифи за перевезення вантажів 2 та 3 класів залишаються без змін.
- Також передбачене запровадження єдиної ставки за перевезення порожніх вагонів для кожного класу вантажів – 6984 грн. Це підвищення зачепить усіх: бізнес, що використовував вагони УЗ для перевезення світлих нафтопродуктів, чорних металів та брухту, після реформи доплачуватиме УЗ за їх повернення на 4% більше, усі інші – на 67% більше, ніж зараз.
- Крім того, УЗ хоче спростити тарифну систему. Замість 29 базових схем тарифних ставок УЗ залишиться одна, з 15 коефіцієнтів для розрахунків – сім, а кількість зборів та плат скоротять з 33 до 12.
- Нова система зробить тарифоутворення УЗ прозорішим, стабілізує роботу компанії та не завдасть шкоди бізнесу, казав Forbes голова УЗ Євген Лященко на початку вересня. «Тепер усі розумітимуть, як влаштовані ці тарифи, та матимуть змогу прогнозувати власні витрати й закладати їх у бюджет на 2025 рік», – пояснював він.
- За його словами, пропозиції УЗ щодо гармонізації тарифів вже пройшли тарифну комісію та проходять внутрішні процедури Кабінету міністрів. УЗ очікує їх прийняття вже до кінця року.
Контекст
Тарифна сітка УЗ диференційована за чотирма класами:
- 1-й клас – руда, вугілля, цемент, добрива;
- 2-й клас – зернові, темні нафтопродукти, кокс, деревина;
- 3 – й клас – світлі нафтопродукти, чорні метали і брухт, автомобілі, устаткування;
- позакласні вантажі – щебінь, перліт, пісок, шлаки.
Найвищі тарифи – для другого класу: 25 385 грн/вагон (тут і далі: ставки за середньої відстані перевезень – 603 км та навантаження на вагон – 65 т) і третього класу – 31 572 грн/вагон. Перший клас УЗ перевозить на 35% дешевше за найдорожчий третій клас, позакласні вантажі – дешевше майже у два рази.
Хоча технологія перевезень переважної більшості вантажів подібна, економічних підстав для такої диференціації не існує, йдеться у відповіді пресслужби УЗ на запит Forbes.
Востаннє УЗ підвищувала тарифи на вантажні перевезення у липні 2022-го – одразу на 70%. Майже половину всієї суми пдвищення тоді сплатив SCM Ріната Ахметова, оскільки на частку його підприємств на момент підвищення припадало майже 30% усіх залізничних вантажів писав Forbes у червні 2022 року з посиланням на розрахунки УЗ.
Зараз через останнє та два попередні підвищення УЗ тривають суди. На початку серпня Київський окружний адміністративний суд визнав нечинним наказ Міністерства інфраструктури №586 про зміни тарифів для 1 класу від 2021 року за позовом «ДТЕК Західенерго» Ріната Ахметова. Апеляція запланована на 3 жовтня. Якщо УЗ остаточно програє ці суди, то буде змушена компенсувати бізнесу 73 млрд грн.
Навіщо УЗ чергова зміна вантажних тарифів та який бізнес зачепить найбільше на цей раз — читайте в матеріалі Forbes Ukraine.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.