Категорія
Компанії
Дата

Вакцина від кризи. Чи планують українські компанії прищеплювати своїх співробітників від COVID-19

Вакцина від кризи. Чи планують українські компанії прищеплювати своїх співробітників від COVID-19 /Getty Images

Getty Images

В Україні вакцинація від COVID-19 повзе як черепаха. Бізнес, який щодня втрачає на кризі гроші, шукає способи стабілізуватися й захистити співробітників. Forbes поговорив з 25 учасниками рейтингу найкращих роботодавців про те, чи планують вони брати питання вакцинації працівників у власні руки

Масковий режим замість вакцинації

Першу дозу вакцини від ковіду наразі отримали тільки приблизно 292 000 українців (водночас у світі провакциновано вже понад 300 млн осіб). За прогнозом The Economist, 85 найбідніших країн світу не закінчать вакцинувати раніше ніж 2023 року (Україна в цьому переліку, єдина у своєму регіоні).

Ставлення самих українців до вакцинації полярне. Відповідно до березневого соцопитування групи «Рейтинг», до неї лояльні лише 37% респондентів, критично налаштовані — 41%, інші ставляться нейтрально.

Натепер в Україні з ковід-вакцин є індійський дженерик AstraZeneca CoviShield (500 000 якою приїхало до країни ще в лютому), Pfizer (найближчим часом має надійти 117 000 доз) та китайська Sinovac (перших 215 000 доз вже в Україні).

Інші ковід-вакцини МОЗ реєструвати не поспішає. Повільність держави не дає стартувати і приватній вакцинації. Через великі контракти з державами виробники вакцин не встигають випускати їх у потрібному обсязі, а тому виникає дефіцит. Поки він не спаде, комерційні продажі вакцин не стартують.

Коли це відбудеться? Заступник міністра охорони здоров'я і головний санітарний лікар України Віктор Ляшко прогнозує, що «на комерційному ринку вакцина від COVID-19 з'явиться не раніше ніж влітку-восени». І це дуже оптимістичний прогноз.

«Нині вакцин немає у вільному продажі ніде у світі, — каже співзасновник Українського центру охорони здоров'я, ексміністр охорони здоров'я Павло Ковтонюк. — Дефіцит величезний: уряди викуповують усе, що є на ринку». За словами Ковтонюка, навіть якби виробники збільшили темпи виробництва, додаткова вакцина все одно пішла б державам, а не ринкові.

Менеджерка з інфекційної безпеки мережі «Добробут» Станіслава Гапонова також впевнена, що «комерційні» вакцини в Україні з'являться нескоро. «Поки держава не забезпечить усі групи населення, вакцини не виведуть на ринок, — говорить Гапонова. — Думаю, це станеться за кілька років».

Forbes опитав HR-керівників 25 компаній з рейтингу найкращих роботодавців-2020. Нам відповіли 13 з них, п'ятеро категорично відмовилися коментувати тему вакцинації.

Більшість компаній, очікуючи на доступ до вакцин, вивчають внутрішній попит і захищають своїх співробітників превентивно: працюють дистанційно або гібридно, розширюють спектр медстрахування, додаючи діагностику і лікування ковіду.

Лідер українського телекому «Київстар» (майже 4000 співробітників на кінець 2020 року) з початку пандемії працює дистанційно. Тих, хто має бути присутнім на робочому місці, забезпечують засобами захисту, хворим надають медичну допомогу. «Також дбаємо про емоційне здоров'я людей», — каже HR-директорка «Київстар» Оксана Олійник.

Аргокомпанія Kernel (12500 співробітників на кінець 2020 року) компенсує персоналу витрати на лікування від COVID-19. «Організували Штаб для боротьби з ковідом, закупили ліки та кисневі концентратори, — говорить HR-директор Kernel Наталія Кульчицька.

В EPAM Україна (9800 співробітників на грудень 2020) теж запаслися кисневими концентраторами і почали покривати персоналу вартість медстрахування. «З квітня 2021 вони враховують діагностику і лікування від COVID-19», — каже експертка з управління і розвитку талантів EPAM Україна Наталія Колядко.

Конкуренти EPAM — DataArt і Intellias — теж розширили можливості свого страхування. А в Philip Morris Україна (1250 співробітників на грудень 2020) відшкодовують витрати на лікування від ковіду для працівників і членів їхніх сімей.

У режимі очікування

Сім з 13 компаній, що відповіли на запит Forbes, планують прищепити своїх співробітників від COVID-19, щойно вакцини з'являться в комерційному доступі.

Лідер рейтингу роботодавців — JTI (орієнтовно 880 співробітників на грудень 2020) — має намір вакцинувати персонал суворо через медустанови за сприяння страхової компанії. «Тільки-но вакцини з'являться, запропонуємо працівникам зробити щеплення на добровільних засадах», — говорить HR-директорка JTI Олена Войтенко.

«Щоб зміцнити корпоративний імунітет», планує вакцинувати персонал своїм коштом і Kernel. «Шукаємо вакцину, що відповідає всім вимогам безпеки і якості», — розповідає Наталя Кульчицька.

Інтернет-провайдер Volia (1170 співробітників на грудень 2020 року) також вивчає варіанти вакцин. «Співпрацюємо зі страховими компаніями, стежимо за виробниками, — каже Ганна Басюк. — Як тільки зможемо, зарезервуємо вакцину». Погоджується з Басюк і HR-директорка UKRSIBBANK BNP Paribas Group Наталія Галунко. «Ми готові вакцинувати працівників, але тільки за умови гарантії безпеки для їхнього здоров'я», — каже вона.

Шестеро респондентів опитування Forbes поки тільки розглядають можливість прищепити своїх співробітників від ковіду. Серед них і «Київстар», хоч його HR-директорка Оксана Олійник і називає вакцинацію «найактуальнішим натепер питанням для будь-якого роботодавця». «Щойно з'явиться комерційний доступ до безпечної та ефективної вакцини, ми розглянемо цю можливість», — говорить Олійник.

А ось стратегія Philip Morris Україна — не конкурувати за обмежений запас вакцин. «Якщо уряд вирішив насамперед прищепити певні категорії населення, ми підтримуємо цей підхід, — каже директор напряму «Люди і культура» Philip Morris Україна Емель Мордо. У країнах, де це можливо, ми вже добровільно вакцинуємо працівників. В Україні відстежуємо ситуацію з наявністю вакцин».  

У «Макдональдз Україна» (10000 співробітників на грудень 2020) обіцяють, ухвалюючи рішення про вакцинацію, врахувати всі чинники. «Ми стежимо за інформацією про наявність вакцин та можливість купівлі, — говорить Наталія Тіморіна, Chief People Officer «Макдональдз Україна». — Будемо орієнтуватися і на бажання працівників, і на якість вакцин, і на прозорість та строки придбання».

Компанії «в режимі очікування» також проводять опитування серед співробітників, вивчаючи ступінь готовності до вакцинації. За словами Ганни Басюк, зробити щеплення хочуть понад 50% персоналу Volia. Стільки ж — майже 50% штату — готові вакцинуватися і в Danone (приблизно 1130 осіб у штаті на грудень 2020). У UKRSIBBANK ця цифра ще вища. Там готові зробити щеплення 2/3 працівників, готові до того ж будь-якою доступною в Україні вакциною.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
В новому журналі Forbes Ukraine: список NEXT 250 перспективних компаній малого та середнього бізнесу

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні