В Україні вакцинація від COVID-19 повзе як черепаха. Бізнес, який щодня втрачає на кризі гроші, шукає способи стабілізуватися й захистити співробітників. Forbes поговорив з 25 учасниками рейтингу найкращих роботодавців про те, чи планують вони брати питання вакцинації працівників у власні руки
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Масковий режим замість вакцинації
Першу дозу вакцини від ковіду наразі отримали тільки приблизно 292 000 українців (водночас у світі провакциновано вже понад 300 млн осіб). За прогнозом The Economist, 85 найбідніших країн світу не закінчать вакцинувати раніше ніж 2023 року (Україна в цьому переліку, єдина у своєму регіоні).
Ставлення самих українців до вакцинації полярне. Відповідно до березневого соцопитування групи «Рейтинг», до неї лояльні лише 37% респондентів, критично налаштовані — 41%, інші ставляться нейтрально.
Натепер в Україні з ковід-вакцин є індійський дженерик AstraZeneca CoviShield (500 000 якою приїхало до країни ще в лютому), Pfizer (найближчим часом має надійти 117 000 доз) та китайська Sinovac (перших 215 000 доз вже в Україні).
Інші ковід-вакцини МОЗ реєструвати не поспішає. Повільність держави не дає стартувати і приватній вакцинації. Через великі контракти з державами виробники вакцин не встигають випускати їх у потрібному обсязі, а тому виникає дефіцит. Поки він не спаде, комерційні продажі вакцин не стартують.
Коли це відбудеться? Заступник міністра охорони здоров'я і головний санітарний лікар України Віктор Ляшко прогнозує, що «на комерційному ринку вакцина від COVID-19 з'явиться не раніше ніж влітку-восени». І це дуже оптимістичний прогноз.
«Нині вакцин немає у вільному продажі ніде у світі, — каже співзасновник Українського центру охорони здоров'я, ексміністр охорони здоров'я Павло Ковтонюк. — Дефіцит величезний: уряди викуповують усе, що є на ринку». За словами Ковтонюка, навіть якби виробники збільшили темпи виробництва, додаткова вакцина все одно пішла б державам, а не ринкові.
Менеджерка з інфекційної безпеки мережі «Добробут» Станіслава Гапонова також впевнена, що «комерційні» вакцини в Україні з'являться нескоро. «Поки держава не забезпечить усі групи населення, вакцини не виведуть на ринок, — говорить Гапонова. — Думаю, це станеться за кілька років».
Forbes опитав HR-керівників 25 компаній з рейтингу найкращих роботодавців-2020. Нам відповіли 13 з них, п'ятеро категорично відмовилися коментувати тему вакцинації.
Більшість компаній, очікуючи на доступ до вакцин, вивчають внутрішній попит і захищають своїх співробітників превентивно: працюють дистанційно або гібридно, розширюють спектр медстрахування, додаючи діагностику і лікування ковіду.
Лідер українського телекому «Київстар» (майже 4000 співробітників на кінець 2020 року) з початку пандемії працює дистанційно. Тих, хто має бути присутнім на робочому місці, забезпечують засобами захисту, хворим надають медичну допомогу. «Також дбаємо про емоційне здоров'я людей», — каже HR-директорка «Київстар» Оксана Олійник.
Аргокомпанія Kernel (12500 співробітників на кінець 2020 року) компенсує персоналу витрати на лікування від COVID-19. «Організували Штаб для боротьби з ковідом, закупили ліки та кисневі концентратори, — говорить HR-директор Kernel Наталія Кульчицька.
В EPAM Україна (9800 співробітників на грудень 2020) теж запаслися кисневими концентраторами і почали покривати персоналу вартість медстрахування. «З квітня 2021 вони враховують діагностику і лікування від COVID-19», — каже експертка з управління і розвитку талантів EPAM Україна Наталія Колядко.
Конкуренти EPAM — DataArt і Intellias — теж розширили можливості свого страхування. А в Philip Morris Україна (1250 співробітників на грудень 2020) відшкодовують витрати на лікування від ковіду для працівників і членів їхніх сімей.
У режимі очікування
Сім з 13 компаній, що відповіли на запит Forbes, планують прищепити своїх співробітників від COVID-19, щойно вакцини з'являться в комерційному доступі.
Лідер рейтингу роботодавців — JTI (орієнтовно 880 співробітників на грудень 2020) — має намір вакцинувати персонал суворо через медустанови за сприяння страхової компанії. «Тільки-но вакцини з'являться, запропонуємо працівникам зробити щеплення на добровільних засадах», — говорить HR-директорка JTI Олена Войтенко.
«Щоб зміцнити корпоративний імунітет», планує вакцинувати персонал своїм коштом і Kernel. «Шукаємо вакцину, що відповідає всім вимогам безпеки і якості», — розповідає Наталя Кульчицька.
Інтернет-провайдер Volia (1170 співробітників на грудень 2020 року) також вивчає варіанти вакцин. «Співпрацюємо зі страховими компаніями, стежимо за виробниками, — каже Ганна Басюк. — Як тільки зможемо, зарезервуємо вакцину». Погоджується з Басюк і HR-директорка UKRSIBBANK BNP Paribas Group Наталія Галунко. «Ми готові вакцинувати працівників, але тільки за умови гарантії безпеки для їхнього здоров'я», — каже вона.
Шестеро респондентів опитування Forbes поки тільки розглядають можливість прищепити своїх співробітників від ковіду. Серед них і «Київстар», хоч його HR-директорка Оксана Олійник і називає вакцинацію «найактуальнішим натепер питанням для будь-якого роботодавця». «Щойно з'явиться комерційний доступ до безпечної та ефективної вакцини, ми розглянемо цю можливість», — говорить Олійник.
А ось стратегія Philip Morris Україна — не конкурувати за обмежений запас вакцин. «Якщо уряд вирішив насамперед прищепити певні категорії населення, ми підтримуємо цей підхід, — каже директор напряму «Люди і культура» Philip Morris Україна Емель Мордо. У країнах, де це можливо, ми вже добровільно вакцинуємо працівників. В Україні відстежуємо ситуацію з наявністю вакцин».
У «Макдональдз Україна» (10000 співробітників на грудень 2020) обіцяють, ухвалюючи рішення про вакцинацію, врахувати всі чинники. «Ми стежимо за інформацією про наявність вакцин та можливість купівлі, — говорить Наталія Тіморіна, Chief People Officer «Макдональдз Україна». — Будемо орієнтуватися і на бажання працівників, і на якість вакцин, і на прозорість та строки придбання».
Компанії «в режимі очікування» також проводять опитування серед співробітників, вивчаючи ступінь готовності до вакцинації. За словами Ганни Басюк, зробити щеплення хочуть понад 50% персоналу Volia. Стільки ж — майже 50% штату — готові вакцинуватися і в Danone (приблизно 1130 осіб у штаті на грудень 2020). У UKRSIBBANK ця цифра ще вища. Там готові зробити щеплення 2/3 працівників, готові до того ж будь-якою доступною в Україні вакциною.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.