У рейтингу найкращих роботодавців редакція Forbes бачить один з найкорисніших інструментів капіталіста. Проєкт, створений у співпраці з провідним сайтом пошуку роботи Work.ua, щорічно вимірюватиме прогрес у відносинах роботодавців / найманих працівників у світі, де гроші дешеві, а таланти безцінні. Компаніям‑лідерам він нагадуватиме про те, що конкуренція загострюється і не можна спочивати на лаврах, а тим, хто відстав або взагалі не потрапив до списку, – що інвестиції в людський капітал створюють довгострокову перевагу і без них не обійтися.
Перед складанням рейтингу ми звернулися до керівників HR‑підрозділів 150 найбільших українських компаній і запропонували розповсюдити анкету‑ опитувальник серед свого персоналу. Як наслідок було опитано понад 11 000 осіб. Одні хвалили своїх роботодавців за турботу під час пандемії і можливості для розвитку, інші критикували за невисокі зарплати і необхідність працювати понаднормово.
У всіх компаніях, представлених у рейтингу, більше ніж половина опитаних співробітників готові рекомендувати своє місце роботи друзям і родичам. Крім інформації, що її одержали за результатами цього дослідження, для рейтингу було використано оцінки експертів ринку праці та інформацію з відкритих джерел.
До списку 50 найкращих роботодавців країни ввійшли 10 банків і сім IT‑компаній. Завдяки високій корпоративній культурі та гідній винагороді працівники цих галузей частіше задоволені своєю роботою. У списку п’ять компаній паливно‑енергетичного сектора і стільки ж виробників напоїв, чотири представляють тютюнову індустрію, по три – агропромисловий комплекс, медіа та телекомунікації. Сім материнських структур компаній з українського переліку входять у загальносвітовий рейтинг Forbes, який містить 750 найкращих роботодавців. Глобальний список очолюють Samsung Electronics, Amazon та IBM.
Зміна роботи в 2021 році – непросте рішення. Хтось ухвалюватиме його з доброї волі, когось підштовхнуть до цього обставини. Крім плюсів і мінусів конкретних вакансій, варто оцінити й загальну привабливість компанії, що пропонує роботу. Це допоможе обрати справді найкращий job offer. Тож рейтинг Forbes – інструмент не лише для капіталістів, а й для трудящих.
Українська «дочка» глобального тютюнового гіганта JTI очолила рейтинг роботодавців завдяки лояльності співробітників. 92% персоналу, які заповнили анкету, готові рекомендувати працевлаштування тут своїм друзям і близьким. Це найвищий показник серед компаній, які брали участь в опитуванні.
JTI пропонує гарний соцпакет: страхування життя, медстрахування, навчання. З 2021 року тютюновий виробник оплачуватиме 20 тижнів відпустки працівникам, у яких народилися діти.
Компанія регулярно опитує співробітників з різних тем – від якості навчання до оцінки дій підприємства. «Це дало поштовх багатьом нововведенням: наприклад, так з’явилася наша програма нагороджень», – говорить Олена Войтенко, котра відповідає в компанії за HR.
JTI вже шість років проходить міжнародну сертифікацію TOP Employers. «Завдяки цьому ми впровадили понад 100 нових HR‑практик, – зазначає Войтенко. – З останніх – програма відшкодування витрат на спорт і онлайн‑платформа для адаптації новачків».
Дистанційну роботу в «Київстарі» практикували ще до пандемії, тому вхід у локдаун компанії дався легко. Головне у цій ситуації, каже HR‑директор Оксана Олійник, не лише перебудувати процеси, а й зберегти командний дух. Для цього СЕО компанії Олександр Комаров щотижня зустрічається зі своїми співробітниками онлайн.
У «Київстарі» вирішили культивувати концепцію нового лідерства. «Головні компетенції – самодисципліна, дистанційне керування та вміння поєднувати різні ролі», – пояснює Олійник.
Навіть під час кризи працівників деяких спеціальностей знайти складно, говорить вона. Тому «Київстар» виховує людей усередині компанії. Співробітники оператора відзначають в опитуванні, що «компанія постійно навчається і навчає».
Процентний дохід (10 місяців 2020 року): 696 млн грн
Фінанси
На одну відкриту вакансію у ProCredit Bank надходить 66 резюме, каже відповідальний за HR заступник голови банку Олександр Повшедний. І справа не тільки в соцпакеті, який передбачає медстрахування і вивчення англійської.
У фінустанові з німецькими власником ключовий інструмент роботи з персоналом – навчання. Кожен новий співробітник спочатку вчиться у Сербії чи Болгарії разом із вихідцями з інших 15 країн, де представлена група ProCredit. Крім банківської справи, новобранці вивчають етику і мистецтво переговорів. Співробітники, які відпрацювали 12 місяців, кілька тижнів на рік підвищують кваліфікацію в Німеччині.
Навіщо стільки вчитися? У банку високий ступінь децентралізації і, наприклад, відділення в Дніпрі має право самостійно ухвалювати рішення про великі кредити. «Перемови вони ведуть самі, якість персоналу у відділеннях має бути дуже високою», – говорить Повшедний.
Головна мета банку на найближчі роки – перевести обслуговування на 100% онлайн.
Компанія з найбільшим земельним банком в Україні – 514 000 га – нечасто звертається по зовнішню допомогу в пошуку кадрів. Орієнтовно 60% менеджерських позицій займають співробітники, які виросли в Kernel.
Кар’єрне зростання досягається шляхом навчання всередині компанії. Крім класичних тренінгів і семінарів, Kernel запустив внутрішню освітню платформу. Керівникам напрямів група оплачує навчання на MBA.
Під час карантину, який припав на посівну, холдинг зберіг безперервність роботи. Для працівників у полях створили додаткові зміни та ротацію робочих груп. Не задіяні у виробництві підрозділи перейшли на дистанційну роботу. Офісний персонал Kernel половину робочого часу проводить удома, і переглядати цей режим компанія не збирається.
Аутсорсингову компанію Intellias було створено у Львові 2002 року. У неї шість офісів в Україні, представництва у США, Німеччині та ОАЕ, понад 1500 співробітників та інвестиції від Horizon Capital.
На початку пандемії компанія не стала панікувати і скорочувати працівників. Розрахунок справдився: прискорена диджиталізація принесла нові замовлення. Нині в Intellias 150 відкритих вакансій.
У соціальний пакет для персоналу входить медичне страхування, абонемент у спортзал, дитячі кімнати та перукарні в офісах.
Із 2018 року в Intellias діє внутрішня система лояльності з елементами геймифікації. За рекомендацією спеціаліста або клієнта співробітники отримують «смарт» – віртуальну валюту, яку можна обміняти на брендовані сувеніри. Для любителів гір компанія організувала Hiking Club, а для фанатів відеоігор – кібертурнір Intellias Cyber Games.
Телеком майже не постраждав від кризи‑2020, тому справи у другого гравця галузі йдуть непогано. «Закінчуємо рік зі зростанням у понад 10%», – говорить HR‑директор Vodafone Надія Сіренко. Не вдарив по компанії і перехід на дистанційку: співробітники й раніше могли працювати з дому.
У Vodafone розвивають своїх працівників не лише як менеджерів, а й особистісно. В оператора діють програми зі спорту, волонтерства, вивчення історії. В опитуванні для рейтингу роботодавців співробітники Vodafone зазначали, що «працюють у компанії, яка орієнтована на людей», і наводять як приклад тренінги підтримки ментального здоров’я, які проходили у 2020 році.
Оператор функціює у змішаному форматі. «Люди самі обирають, де працювати, – каже Сіренко. – Але на 100% до офісів після пандемії вже ніхто не повернеться. Майбутнє – за гібридним форматом».
Після чотирьох місяців карантину американський аутсорсер DataArt провів дослідження серед українських працівників. З’ясувалося, що 34% з них спеціально купували додому фрукти, аби відчути себе як в офісі. Більшість процесів дистанційної роботи в DataArt налагодили ще до пандемії, тому компанія пройшла карантин без втрат. Співробітникам допомогли облаштувати робоче місце вдома і регулярно інформували про те, як ідуть справи з бізнесом.
Працівники DataArt забезпечені медичним страхуванням з високим покриттям, курсами англійської, доступом до внутрішніх і партнерських освітніх платформ і т. д. Новачки проходять тримісячне навчання в компанії менторів, а потім можуть розвинути свої здібності у програмі Talent Lab. DataArt складає персональну карту розвитку для кожного співробітника.
«Попит на таланти істотно вищий за пропозицію, що позначається на зростанні зарплат», – каже Калацький. Тільки за першу половину 2020 року компанія найняла понад 100 нових працівників.
У «Philip Morris Україна» – гравця тютюнового ринку країни номер один – солідний соцпакет. Співробітники компанії та їхні близькі родичі можуть застрахувати життя і здоров’я від критичних захворювань, причому лікуватися можна й за кордоном. Фірма компенсує вартість занять спортом і видає допомогу при виході на пенсію. На харківській фабриці працюють спортзал і фізіотерапевтичний кабінет.
У компанії давно практикували гнучкий графік роботи, тому перехід на дистанційний режим в українському представництві відбувся швидко. Перебудова виробничих процесів вклалася у два тижні.
Philip Morris компенсує працівникам та членам їхніх сімей усі витрати, пов’язані з COVID‑19. Компанія оплачує виїзд лаборанта додому для тестування працівника на вірус.
N‑iX, який з 2002 року розробляє програмне забезпечення для телекому, фінтеку, енергетики, авіації та медицини, пропонує своїм співробітникам гарний соцпакет. Компанія повністю оплачує додаткову професійну освіту, компенсує 75% витрат на медицину і заняття спортом працівникам і членам їхніх сімей.
В офісах компанії є спортзали і масажні кабінети. Щоб розвіятися, можна пограти в настільний футбол або теніс.
Крім «плюшок» для персоналу розробляють план кар’єрного розвитку. У 2018‑му запустили менторську програму для новачків, за два роки в ній взяли участь 77 менторів та 177 менті.
З вересня 2020 року співробітники в N‑iX можуть самостійно обирати зручний формат роботи: офісний, дистанційний чи змішаний. «Щоб забезпечити необхідний рівень гнучкості, ми перетворили всі офіси на shared team spaces – простори для роботи команд», – коментує HR‑директор N‑iX Наталія Македонська.
Кадрова політика «Фармака» з 2019 року переживає цифрову трансформацію. У спеціальній IT‑системі у кожного співробітника зафіксовані цілі, яких він має досягти, і відстежується прогрес досягнення. Це дало змогу працівникам краще зрозуміти, як виконання їхніх завдань впливає на результати підрозділу і всієї компанії, говорить HR‑директор «Фармака» Вікторія Кондрашихіна.
У компанії розроблено «модель управлінських компетенцій», на основі якої діють курси розвитку менеджерів різних рівнів. Їхня мета – розвиток єдиної управлінської культури. Для менеджерів щорічно складають плани індивідуального розвитку. Розроблено навіть спеціальний гід, у якому описані інструменти й рекомендації для вдосконалення управлінських компетенцій.
У вересні SoftServe пережила хакерську атаку, після якої зломники виклали на загальний огляд 13 ТБ інформації, зокрема й персональні дані співробітників компанії. Аутсорсер пообіцяв кожному потерпілому технічну, юридичну та фінансову допомогу. Якщо в персоналу SoftServe і були побоювання, їх, схоже, вдалося вгамувати: жоден із працівників, що заповнив анкету, не згадав про атаку та її наслідки.
Попри найбільший злом в історії українського IT, бізнес SoftServe продовжував набирати обертів. В третьому кварталі компанія отримала 30 нових клієнтів. Всього в роботі більше проектів, ніж за аналогічний період 2019 року, говорить старший віцепрезидент SoftServe Костянтин Пилипчук, який відповідає за кадрову політику. Чисельність співробітників у вересні‑листопаді зросла більш ніж на пів тисячі фахівців – до 7800. Компанія планує найняти ще 600 працівників.
Молодих спеціалістів у традиційних технологіях SoftServe готує своїми силами – у SoftServe IT Academy та співпрацюючи з університетами. Складніше з досвідченими R&D‑інженерами, спеціалістами з Big Data, Data Science, Computer Vision та інших популярних напрямів. Більшість IT‑фахівців мотивують не так зарплати і соцпакет, як можливості для розвитку, вважає Пилипчук. 85% співробітників компанії працюють дистанційно, але навчальних програм не скоротили – їх перевели в онлайн.
Metro Cash & Carry з липня 2020 року перевів офісних співробітників на гнучкий графік роботи на постійній основі. Тепер виконувати свої завдання і досягати результату вони можуть у комфортний для них час і звідки зручно.
На ефективності праці нововведення позначилося позитивно: люди стали почуватися спокійніше, каже HR‑директор компанії Ірина Брижак.
За її словами, 70% вакансій компанія закриває «внутрішніми силами» і «що вища позиція, то вищий відсоток».
Процентний дохід (10 місяців 2019 року): 7,8 млрд грн
Фінанси
У банку Ріната Ахметова працюють майже 8500 співробітників, з початком карантину більшість із них перейшли на дистанційний режим роботи. Повертатися до колишнього розпорядку банк не планує, ймовірно, працівники проводитимуть в офісі тільки половину часу, говорить HR-директор ПУМБ Тетяна Костюченко.
Офісний простір у банку планують змінити. Робочі місця переведуть у формат hot desking, коли за співробітником не закріплений конкретний вільний стіл, обладнають більше коворкінгових просторів, а також zoom-зони.
Через епідемію на додачу до медстрахування, що і раніше входило в соцпакет, фінустанова покриває витрати на тестування на COVID-19 і платить матдопомогу працівникам, що потрапили в лікарню. У ПУМБ приблизно 50 мотиваційних програм. Серед них і конкурс «Найкращий працівник року», переможця якого нагороджують поїздкою за кордон. Найкращі пумбовці їздили в Барселону, Рим, Гонконг. У 2019 банк інвестував в навчання персоналу 29 млн грн, в охорону праці та безпеку – 7,1 млн грн.
Концерн «AB InBev EFES Україна» за підсумками 2019 року – гравець номер один на українському ринку пива з часткою 31,8%. Через трудову міграцію компанії дедалі важче забезпечувати виробництво працівниками, тому ставку зроблено на виховання власних кадрів. «Ми наймаємо співробітників на стартові ролі і розкриваємо їхній потенціал, даючи змогу розв’язувати складні завдання», – говорить директор з роботи з персоналом Ольга Орел. Для студентів передбачено 21‑тижневу програму стажування Supply Discovery Trainee.
Соцпакет для працівників передбачає медстрахування, страхування життя, 50% вартості абонемента в спортзал.
У локдаун тих, хто міг виконувати свою роботу дистанційно, компанія перевела на віддалений режим роботи. Решті гарантували безпеку на робочому місці. Концерн працюватиме в такому режимі, допоки є ризики для життя і здоров’я співробітників.
Українське представництво французького FMCG‑гіганта не прагне до уніфікації. Сюди запрошують людей із різними поглядами: тільки в процесі такої «конфронтації» народжуються найкращі ідеї, розповідає HR‑директор Ірина Сітнікова. Одна з важливих навичок, яких навчають співробітників, – брати до уваги відмінну думку і знаходити спільну мову з тими, хто дотримується кардинально протилежних поглядів. Інший напрям навчання – робота з даними та IT.
До ковід‑етапу в компанії ставляться як до марафону, а не до спринту. Центральний офіс, за одним із варіантів, утратить свою попередню роль, перетворившись на хаб для комунікацій і колаборації. Під час пандемії Danone не скоротив жодної людини. Співробітників в карантин забезпечували продуктовими наборами.
У березні 2020 року EPAM (а це найбільший IT‑роботодавець у країні) за 48 годин перевів 98% співробітників українських офісів на дистанційну роботу. У такому режимі вони працюють і нині.
Компанія продовжує розширюватися. За даними ресурсу DOU, з лютого по грудень 2020 року чисельність працівників зросла на 1500, до 9800. Розширилася й географія: за допомогою платформи EPAM Anywhere фірма почала наймати персонал у містах, де не має офісів.
Один із головних викликів – пошук вузькопрофільних фахівців, каже керівник департаменту з пошуку талантів ЕРАМ Ukraine Антон Фількевич. З початком пандемії в компанії з’явилася ще одна турбота – психологічний стан співробітників. Компанія його підтримує за допомогою освітніх курсів і різних програм.
Робоче місце в «McDonald’s Україна» для охочих попрацювати в ресторанній сфері стало бажанішим. За словами HR‑директора компанії Наталії Тіморіної, конкурс на одну вакансію в «Маку» з початку 2020 року зріс удвічі, а плинність кадрів впала на 20%.
Доки інші ресторани закривалися, відпускаючи співробітників‑ФОПів на всі чотири боки, «McDonald’s Україна» нікого не звільнив навіть у локдаун, коли 60% працівників були у вимушених відпустках.
McDonald’s, де працює приблизно 10 000 людей, – справжня кузня кадрів, і насамперед для себе. «Ми впровадили систему індивідуального розвитку персоналу, – розповідає Тіморіна. – Розробили навчальні модулі різного рівня, і людина сама може обрати, які навички розвивати на цей момент».
Український офіс – кузня кадрів для групи IDS Borjomi. У грузинській штаб‑квартирі чимало вихідців з України на керівних посадах. Один із принципів найму – запрошувати лідерів, а не статистів. Для таких людей головний мотиватор – можливість кар’єрного зростання. «Я прийшов у компанію 13 років тому. Починав із молодшого адміністративного співробітника в HR‑відділі і вже чотири роки обіймаю посаду HR‑директора», – розповідає керівник цього напряму Олексій Овчаренко.
В IDS Borjomi ініціатива заохочується. Автори лайфхаків, які підвищують ефективність роботи, отримують премію.
У кадровій політиці компанія робитиме акцент на двох речах: допомагати співробітникам ефективніше працювати дистанційно і вчити дотримуватися балансу між життям і роботою.
Під час карантину в магазинах «Сільпо» і «Фора», що входять у Fozzy Group, звучали ролики зі словами вдячності співробітникам. Так компанія підбадьорювала своїх колег, які працюють на найнебезпечнішій ділянці – у торгових залах. Під час локдауну Fozzy перевів частину працівників супермаркетів на роботу ближче до дому, щоб можна було діставатися пішки. Там же, де це було неможливо, компанія організувала довезення людей.
У ритейлі велика плинність кадрів і брак IT‑спеціалістів, за яких доводиться конкурувати з аутсорсерами. За словами HR‑директора Fozzy Марії Гершман, список потенційних співробітників компанія формує заздалегідь, щоб як тільки відкриється вакансія, одразу ж запросити фахівця на роботу.
У Fozzy, що має понад 40 різних бізнесів, багато можливостей для зростання, вважає Гершман. «Ти можеш попрацювати в ритейлі, перейти в IT, а потім зайнятися туристичним бізнесом – перспективи безмежні», – говорить вона. У компанії цінують ідейних людей і дають право на помилку.
Процентний дохід (за 10 місяців 2020 року): 28 млрд грн
Фінанси
У ПриватБанк можна влаштуватися без досвіду роботи в банківській сфері. І навчитися в процесі. У такий спосіб фінустанова бореться з кадровим голодом і знижує плинність персоналу.
Новачки навчаються по дві години на день упродовж тижня – двох місяців (залежно від обраного напряму). Для досвідчених співробітників є програма професійного зростання, спрямована на розвиток конкретних навичок, що стосуються роботи, скажімо, з корпоративними клієнтами, управління персоналом або інформаційної безпеки. І з новачками, і з ветеранами, які відчувають складності, працюють коучі.
У соцпакеті співробітників ПриватБанку – пільгові кредити на житло і авто, консультації з юридичних питань, а також знижка на медичне страхування. Тих, хто «на фронті», – а це касири, фахівці з обслуговування клієнтів, інкасатори, – забезпечують безкоштовним медстрахуванням.
HR‑машина групи «Метінвест» працює з 80 000 співробітників у двох десятках країн. Найбільше працівників в Україні – на підприємствах в Авдіївці, Запоріжжі, Маріуполі та Кривому Розі.
Відтік кадрів за кордон змушує компанію Ріната Ахметова боротися за залучення й утримання персоналу. У всіх містах присутності «Метінвест» відкрив Центри кар’єри, які працюють за принципом єдиного вікна. Якщо раніше працевлаштування на підприємства займало майже місяць, то нині тиждень.
Для мотивації співробітників у компанії розробили кар’єрні маршрути – типові схеми зростання до керівника за 11 кар’єрними напрямами. Працівники можуть «рости» не лише вгору, а й «у бік», працюючи в Італії, США та Болгарії, де представлений «Метінвест».
У компанії біла зарплата, а соцпакет можна зібрати «під себе» із 40 опцій. Серед них путівки до дитячих таборів, абонементи у спортзал, курси англійської або водіння, дитячі гуртки або підготовка школярів до ЗНО. Компанія оплачує ПЛР‑тестування та лікування COVID‑19.
З початку року український офіс міжнародної компанії GlobalLogic, що входит до трійки найбільших IT-компаній країни. найняв 1300 співробітників, ще 750 вакансій відкриті. Компанія має офіси в Києві, Харкові, Миколаєві та Львові. «Щоб закрити вільну посаду, ми розглядаємо в середньому дев’ятьох претендентів», – каже молодший віцепрезидент Катерина Губарєва, що відповідає за HR.
З початком карантину GlobalLogic перейшла на дистанційний режим роботи, понад 90% персоналу працює віддалено. Про повернення в офіс наразі не йдеться. А шкода: офіси в компанії зручні – зі спортзалами, душем, ігровими кімнатами і кухнями, між якими можна пересуватися на самокатах.
GlobalLogic постійно інвестує в навчання співробітників: за словами Губарєвої, на це йде не менше 1,5% річного дохіду компанії.
Після локдауну Volia змінила підхід до організації роботи. В офісах замість постійних робочих місць тепер коворкінги і робочі зони. Там співробітники будуть проводити лише 30% часу, решту 70% – працюватимуть дистанційно.
Провайдер не відчуває гострого кадрового голоду, гово — рить HR-директор Анна Басюк. Зокрема й через те, що три чверті ключових вакансій Volia закриває із внутрішніх ре — зервів. Щорічно компанія відбирає 150 працівників у «пул талантів», третина з них потрапляє до кадрового резерву.
Процентний дохід (за 10 місяців 2020 року): 3,4 млрд грн
Фінанси
УкрСиббанк бере людей без досвіду, пропонуючи стартувати зі стажувань. Раз на три роки HR ‑департамент проводить зі співробітниками кар’єрні інтерв’ю, щоб показати можливості для зростання у різних напрямах.
Чоловіки й жінки, які обіймають у банку аналогічні посади, одержують однакову зарплату. У банку практикують «позитивний менеджмент», розповідає відповідальна за HR Наталія Галунко. Його сенс – у створенні комфортного психологічного середовища, аби працівники почувалися частиною великої організації, у якій їх поважають.
Попередній слайд
Наступний слайд
Весь рейтинг 50 найкращих роботодавців України
Як ми рахували
Рейтинг роботодавців сформований за 100-бальною шкалою. 60% підсумкової оцінки отримали з оцінок працівників компаній, 20% – з оцінок експертів ринку праці, 20% – з інших джерел.
Питома вага факторів у підсумковій оцінці
Лояльність (25%) – готовність рекомендувати компанію як роботодавця. Показник розрахований на підставі результатів опитувань співробітників компаній та експертів ринку праці.
Максимальний бал відповідає індексу лояльності (NPS) працівників понад 80% і середній експертній оцінці готовності претендентів розглядати пропозиції компанії щодо працевлаштування не менше ніж 9,0 за 10‑бальною шкалою.
Заробітна плата (20%) – величина фонду оплати праці та самооцінка персоналу компаній. Максимальна оцінка відповідає розміру фонду оплати праці понад 40 000 грн на місяць на одного співробітника і перевищенню кількості працівників, які вважають свою зарплату як таку, що вища за ринкову, над кількістю працівників, які оцінюють свою зарплату як таку, що нижча від ринкової, не менше ніж на 20% від загальної кількості респондентів. Вихідні дані про фонд оплати праці одержано з системи «СПАРК‑Інтерфакс», дані про фонд оплати холдингів узято з їхньої консолідованої звітності і розраховано Forbes у тому разі, якщо така звітність недоступна.
Робоче місце і графік роботи (20%). Максимальну оцінку за цим показником отримують компанії, які здобули середню експертну оцінку умов роботи в компанії не менше 9,0 за 10‑бальною шкалою, а частка респондентів, дуже задоволених і радше задоволених графіком роботи та умовами праці, перевищує 80%. Під умовами праці маються на увазі місце розташування, безпека виробництва та атмосфера в колективі.
Інформаційна відкритість (10%). Максимальну оцінку отримують компанії, що мають сайт із повнофункціональним розділом про кар’єру з переліком доступних вакансій і контактами відділу HR, які забезпечили участь в опитуванні великої кількості респондентів.
Наявність і склад соцпакета (5%). Компанії, що отримали найвищий бал, забезпечують своїх співробітників медичним страхуванням, компенсують їм частину витрат, оплачують участь у різних заходах (наприклад, спортзал і курси англійської) і надають низку інших переваг (безкоштовне або зі значною знижкою харчування, службовий автомобіль тощо).
Можливості розвитку в компанії (5%). Максимальний бал отримують компанії, працівники яких оцінюють свої можливості для розвитку не менше ніж на 8,5 бала за 10‑бальною шкалою.
Відчуття турботи з боку компанії під час коронакризи (5%). 5 балів за цим показником отримали компанії, в яких співробітників, котрі відчувають турботу з боку компанії, щонайменше на 80% більше, ніж тих, котрі хвилюються через ризик втратити роботу.
Інші фактори (10%). Максимальний бал за цим критерієм здобули компанії, працівники яких офіційно оформлені у штаті і не мають значних проблем зі своєчасною та офіційною виплатою винагороди, отриманням відпустки або лікарняного і які позитивно відгукуються про свого роботодавця у відкритому питанні анкети.
У підсумковій оцінці не представлені компанії, по яких не вдалося зібрати значної кількості відповідей респондентів. Якщо бали однакові, вище місце займає компанія з більшою кількістю респондентів.
Чисту середньомісячну винагороду було розраховано як фонд оплати праці за підсумками 2019 року, скоригований на величину єдиного соціального внеску, податку на доходи фізичних осіб і військового збору, і містить не тільки заробітну плату, а й також премії та низку інших виплат. Для того, щоб розрахувати цей показник, використано дані річної звітності за 2019 рік та інформацію від компаній.
Опитування працівників підприємств
Опитування проведено Forbes у партнерстві з сайтом пошуку роботи Work.ua. Компаніям з оборотом понад 4 млрд грн та кількістю співробітників понад 1000 було запропоновано розповсюдити анкету-опитувальник серед працівників, посилання на неї також було опубліковано на сторінках Forbes у соціальних мережах, при цьому участь у дослідженні могли взяти всі охочі. Анкету заповнили 11 675 респондентів. Частка кожної компанії в загальній кількості респондентів – менше ніж 7%. Частка невраховуваних повторно заповнених анкет – 0,7% (ознак системних «накруток» голосів не зафіксовано, виявлено і вилучено із загального результату повторні голосування окремими респондентами).
Експерти
Ігор Гут, співзасновник DYB.
Андрій Данилюк, директор з розвитку бізнесу міжнародної стафінгової компанії ANCOR Ukraine.
Олексій Долгіх, керуючий партнер Boyden Ukraine.
Ігор Кабузенко, керуючий партнер «Ward Howell Україна».
Олексій Комліченко, керуючий партнер, і Анна Кузенкова, партнер Odgers Berndtson Ukraine.
Альона Куцоконь, керівник відділу рекрутмента Smart Solutions.
Віестурс Ліегіс, керуючий партнер, та Світлана Рощупкіна, експертка Amrop.
Юлія Плієва, генеральна директорка Apple Consulting.
Андрій Тимошенко, директор KPMG в Україні.
Тетяна Фурцева, старша партнерка, директорка офісу WE Partners.
Дмитро Шкурко, керуючий партнер «Brain Source International Україна».