У вересні на Netflix з'явилися одразу три українські фільми – «Дике поле», «Бурштинові копи» та «Зустріч однокласників» /Ілюстрація Олександра Карасьова
Категорія
Життя
Дата

На початку великого шляху. Netflix вперше купить великий пакет українських фільмів. Як від цього виграє кіноіндустрія України

У вересні на Netflix з'явилися одразу три українські фільми – «Дике поле», «Бурштинові копи» та «Зустріч однокласників» Фото Ілюстрація Олександра Карасьова

Українське кіно й серіали повільним темпом у один фільм на рік-два почали з’являтися на Netflix із 2015 року. У вересні відбувся гігантський стрибок – поява одразу трьох українських фільмів за місяць. І це тільки початок. За інформацією Forbes, найближчим часом на американському стримінгу може з'явитись понад 10 стрічок українських кіностудій.

Forbes Україна випустив новий номер друкованого журналу. В ньому майже два десятки ексклюзивних матеріалів. Придбати журнал з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням.

6 жовтня. Онлайн-конференція Forbes «Без рожевих окулярів»

6 жовтня. Онлайн-конференція Forbes «Без рожевих окулярів»

Що ви дізнаєтесь: Правила розвитку бізнесу в умовах абсолютної невизначеності; Як отримати в клієнти й співпрацювати з Міноборони – найбільшим замовником у країні; Як «воєнні» інновації можуть допомогти вашому бізнесу; 2023-й у цифрах від Мінфіну й НБУ.

Квитки на конференцію за посиланням

20 спікерів: Олексій Резніков, Сергій Марченко, Михайло Федоров, Олександр Конотопський, Алекс Ліссітса, Сергій Ніколайчук, Юлія Бадрітдінова, Тарас Чмут та інші.

Коли: 6 жовтня, з 10:00 до 16:00

Стримінгова платформа Netflix у 2016 році стала доступною в Україні. Тільки в 2021-му користувачі отримали можливість використовувати інтерфейс та слухати дубляж українською. До кінця 2022-го компанія має відкрити офіс у Варшаві, який керуватиме контентом сервісу в країнах Центральної та Східної Європи, зокрема в Україні. Netflix уже почав пошук працівників, що розмовляють українською.

У вересні на стримінговій платформі з’явилися три вітчизняних фільми «Дике поле», «Бурштинові копи» та «Зустріч однокласників», доступні для перегляду на території України. Вони були додані до двох частин «Слуги народу» студії Квартал 95, документального фільму «Зима у вогні» та стрічки «Носоріг» Олега Сенцова

Forbes стало відомо про продаж великого пакету фільмів групою компаній Film.ua Group для показу на Netflix. Про це виданню розповіли два джерела в компанії. Ймовірно, йдеться про 14 проєктів, сказало одне з джерел Film.ua. На стримінгу з’являться «Скажене весілля», «Велика прогулянка» та «Найкращі вихідні». У грудні вийде «Снайпер. Білий ворон». Тривають переговори про купівлю «Фокстер і Макс». Про це розповіли Forbes різні дотичні до створення цих стрічок люди. 

Film.ua через контрактні обмеження з американським стримінгом відмовився коментувати співпрацю. У PR-агентстві MSL Ukraine, яке відповідає за комунікацію Netflix в Україні, сказали Forbes, що «клієнт вирішив ніяк не коментувати запитання».

Яка ціна угод на українському кіноринку та як співпраця вплине на вітчизняну кіноіндустрію.

Чим займається Film.ua Group?

Чим займається Film.ua Group?

Натисніть «Читати більше»

Film.ua Group об’єднує понад 20 компаній у сфері кіно- і телепродакшену. Вони не тільки знімають кіно та телешоу, а й займаються дистрибуцією контенту – власного та інших продакшенів.

Кіно, створенням та дистрибуцією якого займались у Film.ua Group: фільми «Ціна правди», «Сторожова застава» та «Захар Беркут»; серіали «Нюхач» та «Кріпосна» (спільно з СТБ); анімаційні фільми «Мавка. Лісова пісня» та «Викрадена принцеса: Руслан і Людмила».

Фільми, лише дистрибуцією яких займались Film.ua Group: «Поводир», «Крути, 1918», «Фокстер і Макс», «Снайпер. Білий ворон», «Я працюю на цвинтарі», анімаційний фільм «Микита Кожум’яка».

Як побудовано співпрацю з Netflix

Переговори з Netflix – тривалий та засекречений процес. Деталі угод суворо заборонено розкривати, розповіли Forbes декілька учасників кіноіндустрії під час підготовки матеріалу. Найбільші гравці, що співпрацюють із міжнародним стримінгом, – Film.ua Group та медіахолдинг «Медіа Група Україна». Останні почали переговори зі стримінгом ще до вторгнення. 

«Остаточної згоди щодо показу конкретних фільмів досягли кілька місяців тому», – каже директорка департаменту монетизації контенту Ірина Черняк. Медіахолдинг продав права на показ своїх проєктів «Бурштинові копи» і «Зустріч однокласників» та партнерського – «Дике поле» за романом Сергія Жадана. Вони вже доступні для підписників стримінгової платформи на території України.

Продюсер «Дикого поля» Володимир Яценко після успішної угоди почав напряму вести переговори з Netflix щодо інших своїх проєктів. Серед найбільш відомих: «Додому» Нарімана Алієва, «Атлантида» Валентина Васяновича, «Люксембург, Люксембург» Антоніо Лукіча, «Я і Фелікс» Ірини Цілик. Алієв і Лукіч – учасники списку Forbes «30 до 30».

Найімовірніше, про ексклюзивний продаж прав на показ фільмів не йдеться. Вони були в кінотеатральному прокаті, більшість – на сервісах Megogo та SWEET.TV. Наприклад, свіжу стрічку «Снайпер. Білий ворон» можна переглянути на цих українських стрімінгах від 99 грн. Попри відсутність ексклюзивності контенту Netflix все одно придбав права на їх показ. 

На початку великого шляху. Netflix вперше купить великий пакет українських фільмів. Як від цього виграє кіноіндустрія України /Фото 1

Українське кіно на Netflix

Скільки українські кіностудії можуть заробити на співпраці зі стрімінгом? Вартість угод із Netflix жодна зі сторін не називає. До вторгнення йшлося про суми від $5000 до $25 000 за право на показ однієї серії, розповідали Forbes у трьох українських продакшенах на умовах анонімності. Стосовно фільмів – навряд чи Netflix купить український фільм дорожче, ніж за $50 000, каже продюсер фільму «Снайпер. Білий ворон» Артем Денисов. Зараз це невеликі гроші: навіть не десятки тисяч доларів, погоджується Яценко.

«Вартість продажу прав на показ фільмів залежить від правовласника, витрат на виробництво, а також так званих rate cards із встановленими мінімальними цінами», – пояснює директор національного онлайн-кінотеатру SWEET.TV Олександр Резунов. 

Україна в тренді

Чому в Netflix зріс інтерес до українського кіно? «Через війну Україна стала суб’єктом і на кінематографічній мапі світу, – каже співзасновник UPHub Юрій Артеменко. – Тому повага до українського війська, вдячність українському народу перетікає в цікавість до українського культурного продукту». 

Україна в тренді, а в Netflix не дуже гарні фінансові результати, додає Яценко. За перший квартал 2022 року стримінгова компанія втратила 200 000 підписників. Netflix намагається виправити ситуацію, за допомогою купівлі продуктів у цікавої зараз країни, переконаний продюсер.

Серед причин зацікавленості міжнародного стримінгу українським контентом – велика кількість переселенців. Від початку вторгнення кордон із сусідніми країнами перетнули 7,5 млн жителів України, свідчать дані ООН. «Ці люди будуть заробляти гроші та хотіти дивитися своє, – каже Яценко. – Тому це нормальна практика для компанії – потестити український контент в Україні, а потім запропонувати його найпопулярнішу частину європейському ринку».

Трейлер фільму «Снайпер. Білий ворон»

Присутність українського кіно на Netflix суттєво не вплине на український кіноринок у плані інвестицій, переконані його гравці. Отриманих від Netflix коштів за права на показ фільмів недостатньо, аби тримати індустрію на плаву, вважає Яценко. До сталої співпраці українського медіаринку і Netflix ще далеко, тож і про глобальні зміни говорити зарано, погоджується продюсер фільмів «Бурштинові копи» та «Зустріч однокласників» Іван Букреєв.

Чи є місце для росту Netflix на пошматованому війною українському ринку? На початку лютого 2022 року директор Незалежної рейтингової агенції Big Data UA Сергій Бойко оцінює українську аудиторію Netflix майже у 200 000. Для прикладу, у Польщі ще рік тому американський стрімінг мав вже 1,7 млн підписників.

Лідер українського ОТТ-ринку Megogo, за його оцінкою, має 600 000. У середині літа найбагатший українець Рінат Ахметов закрив свій стрімінговий сервіс Oll.tv, який розвивав 10 років. Передплатників перевели до Megogo. За оцінкою Бойка, їх було у сервісу майже 150 000. Найдешевша підписка на Netflix в Україні коштує близько 200 грн. На українських Megogo та Sweet.tv – 99 грн.

Netflix підтримує кіноринок України інакше: компанія виділила $820 000 для українських кінематографістів на розвиток нових проєктів. Процес створення фільму триває від двох до шести років. Якщо індустрія зараз зупиниться, то декілька років у нас не буде українського кіно, крім документального чи зробленого швидкоруч, додає Яценко.

Раніше дебютні фільми отримували 100% фінансування від Держкіно, інші – 80% чи 50%. Ті, хто отримував не всю суму на проєкт, створювали кіно в ко-продукції з іншими країнами. Але для залучення закордонних коштів потрібно, щоб у творців стрічки був свій стартовий капітал. Продюсерам контенту, розміщеного на Netflix, буде легше знаходити гроші для нових фільмів, каже продюсерка Іванна Хіцінська.

Трейлер фільму «Дике поле» за романом Сергія Жадана

Співпраця зі стримінгом дає іміджеву підтримку. «Вихід на Netflix підвищить попит на український кінематограф серед інших міжнародних платформ, додає Хіцінська. – Це перший крок до ствердження українського кіно як такого, що відповідає якості міжнародного».

У каталогах Amazon Prime Video є поки що 33 українські фільми. Серед них – «Червоний», «Крути 1918», «Погані дороги», «Земля блакитна, ніби апельсин» та «Скажене весілля». Apple TV+ купив права на показ «ЮКІ» та «Снайпер. Білий ворон». HBO Europe поки що придбала тільки одну українську стрічку – комедію Антоніо Лукіча «Мої думки тихі».

Чи можна вже говорити про експансію українського кіно на Netflix? «Я б не казав слово «експансія», бо 10–14 закуплених фільмів погоди не роблять, – каже Артеменко з UPHub. – Можна казати про початок великого шляху, перший крок. Але ми маємо думати про другий». 

Який крок можна буде вважати повноцінним виходом стрімінгу на український ринок? Коли українські продакшени будуть знімати у співпраці з Netflix, додає Артеменко. Тобто створення лінійки Netflix Original. Наприклад, у Польщі компанія інвестувала близько $115 млн в оригінальні фільми й серіали та створила понад 2600 робочих місць. 

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий випуск Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні