Категорія
Свій бізнес
Дата

Пошук співробітників – тепер лотерея. Малий та середній бізнес очікує на катастрофу з наймом через мобілізацію. Які рішення шукають роботодавці

3 хв читання

Пошук кваліфікованих робітників є проблемою для 58% компаній, свідчить опубліковане 3 червня 2024 року опитування Мінекономіки. Наскільки здорожчав і ускладнився пошук співробітників для МСБ через посилення мобілізації? Forbes поспілкувався з власниками компаній у виробництві, ритейлі та сфері послуг.

Штат дніпровського виробника пакетів Novis за останній рік скоротився зі 130 до 115 людей. Ще до 5% працівників перебувають у лавах ЗСУ, розповів власник компанії Андрій Береза. «З прийняттям нового законодавства про мобілізацію люди звільняються та навіть не цікавляться можливістю працювати неофіційно», – каже він. 

Пошук співробітників став для Novis лотереєю, особливо якщо посада передбачає регулярні відрядження по Україні. Потенційні кандидати запитують у рекрутера про можливість працювати віддалено, хоча такої опції в компанії немає. «Закрити вакансію у відділ продажів практично неможливо. Якщо приходять люди – вважаємо, що трапилось диво», – говорить Береза. 

У травні 2024-го кількість вакансій на Work.ua зросла до 113 016 та другий місяць поспіль перевищує показник перед вторгненням, свідчать дані платформи. Конкуренція за робоче місце встановила антирекорд із січня 2021 року – менше 10 відгуків на вакансію. Які виходи шукають підприємці?

Наодинці з очікуванням

100% чоловіків-кандидатів цікавляться, чи пропонує працедавець бронювання або неофіційну роботу, каже спеціалістка з підтримки клієнтів рекрутингової агенції «Допомога» Яна Мартинюк. За останнє півріччя час пошуку цільового кандидата зріс до 32 днів, тоді як у 2023-му займав до двох тижнів. Середньомісячна кількість виконаних замовлень з найму працівників скоротилася вдвічі, розповідає вона.

Меблевий онлайн-ритейлер Mebelok закриває вакансію у півтора рази довше, ніж напередодні вторгнення, – процес займає 3–5 тижнів, каже власник компанії Святослав Амелін. Через брак компетентних кандидатів, більше часу компанія закладає і на онбординг. Легше знайти програмістів та контент-менеджерів, які працюють дистанційно і через ФОП, розповів Амелін. 

У великих містах Mebelok шукає робітників через платформи Work.ua та Robota.ua, у менших найкраще працює OLX та «сарафанне радіо». Витрати на рекрутинг не сильно зросли, хоча середня плата за публікацію здорожчала із 300 грн до понад 500 грн, каже підприємець. 

Складно знаходити людей, готових виїздити на монтажні роботи, розповідає керівниця відділу маркетингу компанії «Ваговимірювальні системи» Катерина Горбаненко. Проблеми з кадрами виробник торгових і автомобільних ваг спостерігає з серпня 2023 року, відтоді через страх мобілізації звільнилося 10 із 223 працівників. Нових кандидатів для компанії шукає власний рекрутер, 10% вакансій – агенція на аутсорсі. Вартість найму зросла з 7000 грн до 9000 грн за вакансію, говорить Горбаненко.

Андрій Береза – власник дніпровського виробника пакетів Novis /надано пресслужбою

Андрій Береза – власник дніпровського виробника пакетів Novis Фото надано пресслужбою

Бутік-кав’ярня та інтернет-магазин Finik Family через мобілізацію втрачає потенційних кандидатів для фізичної роботи. «На ринку праці стало менше чоловіків. Ми два місяці не можемо знайти водія-вантажника. Інколи відгукуються чоловіки 60+, проте ми розуміємо, що для них це може бути складно», – каже засновниця бізнесу Ілона Кочарян. 

Важче знайти кандидатів на вакансії продавців-барист та іншого персоналу обслуговування. Раніше Finik Family шукала людей до 35 років, які закінчили навчання і шукали стабільну роботу. У перший рік повномасштабного вторгнення на платформах з пошуку роботи отримували 30-40 відгуків за тиждень, зараз – 15 на місяць. 

В середньому у 5800 грн на місяць обходиться власниці кав’ярні-бутіка розміщення однієї гарячої вакансії – утричі більше порівняно з минулим роком. «Розміщувати негарячі вже взагалі немає сенсу», – вважає Кочарян.

Як підприємці вирішують питання з кадрами

Novis залучає на роботу чоловіків непризивного віку, жінок та повертає демобілізованих працівників, розповідає Андрій Береза. На частину вакансій відгукуються внутрішні переселенці. Категорії, що не підлягають мобілізації, складають 60% штату, каже він.

Finik Family змістила фокус у вакансіях обслуговування на молодь 18–22 років. Ілона Кочарян вклала близько $500 у травні в рекрутинг через публікації в Telegram-каналах і таргетовану рекламу в Instagram. Завдяки цьому вдалося затвердити на посаду продавців-барист, але на їх пошук знадобилося близько двох місяців, каже вона. 

В таргет на постійній основі почали вкладатися в онлайн-магазині взуття SEZON. Через це загальні витрати на найм однієї людини зросли з 15 000–25 000 грн до 50 000 грн, говорить HR компанії Христина Калинюк. «Ми не припиняємо використовувати Work.ua та Robota.ua, але таргет зараз приносить таку ж саму кількість відгуків», – пояснює вона.

Дефіцит місцевих кадрів зробив реальною трудову міграцію до України. За період повномасштабної війни агенція міжнародного рекрутингу WorkMasters залучила в Україну близько 100 мігрантів із різних країн на роботу в будівництві, виробництві та інших сферах, розповідає співзасновник і СЕО агенції Дмитро Пашко. 

Вирішити питання з кадрами у виробництві допомагають галузеві кооперації. Постачальники меблів почали об’єднуватись та ділити між собою окремі етапи виробництва, каже Амелін із Mebelok. На сьогодні в Україні сформувались понад 12 таких кластерів, з яких зареєстровані лише Львівський та Рівненський, розповідає керівниця розвитку експорту Української асоціації меблевиків Оксана Донска.

Ситуація погіршиться в найближчому майбутньому, очікує власник меблевого ритейлера. Основні причини – складність у бронюванні співробітників, значні штрафи за неофіційне працевлаштування та зниження рентабельності. «Єдине правильне рішення – робити по закону», – каже Амелін. 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд