Фото надане прес-службою «Ашан»
Категорія
Картина дня
Дата

Французькі пригоди. Ритейл-гігант «Ашан» заліз у збитки в Україні. Чому бути гіпермаркетом з низькими цінами тепер невигідно

5 хв читання

Фото надане прес-службою «Ашан»

Нарощуючи частку українського ринку, «Ашан» ледь його не втратив. Як ритейлер зайшов у збитки

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

В квітні 2022-го в Україні може стати на два гіпермаркети «Ашан» менше. Профільне ЗМІ про ритейл Retailers вияснило, що торговельні точки закриються в Запоріжжі та Кривому Розі. Сама компанія заявила, що не закриває, а шукає для своїх гіпермаркетів інші локації, через те що не вдалося домовитися з орендодавцем.

У компанії Arricano, з чиїми торговельними центрами «Сонячна Галерея» та City Mall в «Ашану» закінчилися контракти, кажуть, що великий формат стає неактуальним. «Запит на великі супермаркети серед покупців спадає», – пояснює директорка з комунікацій Arricano Олена Обухівська. Це вже не конкурентна перевага. Люди, за її словами, більше купують готову їжу з собою на фудкортах, в спеціалізованих крамницях або в «магазинах біля дому».

Проте це не єдині бізнес-проблеми французького ритейлера в Україні. Компанія з 2018 року збиткова, прибуток є лише за три квартали 2021 року. Що відбувається з «Ашаном» в Україні?

Проблеми зростання

Перший гіпермаркет «Ашан» компанія відкрила в Україні в 2008 році і наступні роки активно нарощувала частку ринку. Найбільший стрибок стався в 2017-му: «Ашан» купив девʼять приміщень гіпермаркетів у торгово-розважальних центрах «Караван». Це обʼєкти площею 58 000 кв. м у пʼяти містах, чотири з яких для ритейлера були новими. В спадщину від «Каравану» їй дісталися приміщення дискаунтера Topmart, на місці яких у 2018-му французька мережа запустила новий для себе формат – «магазин біля дому» «Мій Ашан».

За 2017–2018 роки «Ашан» відкрила в Україні загалом 16 магазинів, довівши їх кількість, за даними консалтингової компанії GT Partners Ukraine, до 27. Їхня загальна площа була понад 189 000 кв. м.

Експансія миттєво підняла компанію в лідери серед ритейлерів за сумарною площею. «Ашан» стала третьою за величиною після «АТБ-Маркету» та Fozzy Group, пише сайт Асоціації ритейлерів. Швидко, за даними «Спарк-Інтерфакс», зростав і виторг – на 37,2%, до 15,5 млрд грн. Але замість прибутку в 2018-му мережа отримала 904 млн збитків. У самій компанії кажуть, що тоді збитки перевалили за мільярд.

з особистого архiву

СЕО «Ашан» в Україні Вікторія Луценко. Фото з особистого архiву

Рік потому, в 2019-му, ритейлер почав закривати гіпермаркети та поставив експансію на паузу. Першим закриттям став обʼєкт у ТРЦ Sky Mall на лівому березі Києва. І це незважаючи на те, що збитки, за даними компанії, скоротилися майже наполовину. 

«Після купівлі мережі ми зосередилися на операційних процесах, щоб вивести придбані магазини в рентабельність, – написала у відповідь на запитання Forbes CEO «Ашан Україна» Вікторія Луценко. – Тому й було менше розвитку». 

«Каравани» виявилися складною покупкою. До моменту придбання «Ашаном» вони переживали не найкращі часи. Компанія, яка управляла ними, в 2017-му отримала 630 млн грн збитків при 2,2 млрд грн виторгу. Попередня управляюча компанія збанкрутувала після кризи 2008-го, залишивши 140 млн грн боргів. «В «Ашан» було завдання наростити частку ринку, але ціна її отримання виявилася вищою», – пояснює засновник і керуючий партнер групи компаній PM Partners Максим Прохоров.

Поки її виторги падали, у конкурентів – росли. В 2019 році виторг «Ашан» в Україні зменшився на 8,3%, до 14,2 млрд грн. У мережі Metro Cash & Carry, навпаки, збільшився на 14%, до 19,7 млрд грн. Ринок також зростав: обʼєм роздрібної торгівлі збільшився на 19%, до 795,2 млрд грн, підрахували в Держстаті. 

У 2020-му ритейлер закрив ще один гіпермаркет у харківському ТРЦ «Planeta Mall», який раніше називався «Магелан». Офіційна причина закриття – ремонт. «У ТРЦ, де ми працювали, зʼявився новий власник, який вирішив закрити його на ремонт, – пише Луценко. – Для компанії це збитки».

Французькі пригоди. Ритейл-гігант «Ашан» заліз у збитки в Україні. Чому бути гіпермаркетом з низькими цінами тепер невигідно /Фото 1

З 2018-го «Ашан» почав освоювати нові формати в Україні

Навала малих

Є ще одне ускладнення. Через епідемію COVID-19 та локдауни змінилася логістика покупців. «Особливо постраждав товарообіг магазинів, які знаходяться у ТРЦ», – каже Луценко. Споживачі бажають купувати швидше, тому не дуже хочуть іти у великі торговельні зали. Затребувані менші формати – «магазини біля дому» та мінімаркети. Їх кількість у 2020-му збільшилася майже на чверть – підрахували у GT Partners Ukraine. 

У пандемічний 2020-й рік виторг «Ашану» в Україні скоротився на 0,7%, до 14,1 млрд грн. Його великі за площею магазини заробляють на обороті, у них значно менша середня націнка, ніж у класичного супермаркету, каже експерт Colliers Ukraine в сегменті торговельної нерухомості Ігор Заболоцький. «Ашану», за його словами, потрібно значно більше продавати на квадратний метр та обслуговувати більше покупців. «Магазини не показують тих продажів на квадратний метр, на які початково очікувалося, – припускає інший топменеджер з ритейлу. – Це стосується регіональних гіпермаркетів». Падіння виторгу він також повʼязує із закриттям гіпермаркетів. 

ТРЦ може на місці одного «Ашану» відкрити два магазини, каже співзасновник компанії з управління комерційною нерухомістю Retаil.Pro Артем Ретін. До того ж французький ритейлер знімає площі за нижчими орендними ставками, ніж інші супермаркети класичного формату, каже Заболоцький. «Прийшов час оптимізації оренди, товару та персоналу, – пояснює Ретін. – І всі стиснулися»

Французькі пригоди. Ритейл-гігант «Ашан» заліз у збитки в Україні. Чому бути гіпермаркетом з низькими цінами тепер невигідно /Фото 2

Мінімаркет Pick Up Point, який уперше в Україні відкрили на початку 2020-го, не лише фізичний магазин, а й точка видачі онлайн-замовлень із гіпермаркетів.

Про зміни

Оптимізацію почав і сам «Ашан». Луценко, яка очолила ритейлера в 2018 році, каже, що перші 10 років він виконував роль «дистрибʼютора» між постачальником та покупцем, викладаючи максимальний вибір товару на полиці. «Цього мало, треба змінюватися, – розповідає Луценко. – Ми почали дбати про клієнтський досвід, емоції, освоювати нові формати».

Серед таких нових форматів – мінімаркет Pick Up Point. Його запустили на початку 2020-го. Це не лише фізичний магазин площею 40 кв. м, а й точка видачі онлайн-замовлень із гіпермаркетів. У них французький гігант також може швидко змінювати асортимент під потреби покупця. «У цьому двосторонньому форматі економія часу клієнта», – пояснює Луценко. Вона каже, що це збільшило кількість покупців, які користуються доставкою онлайн. За її словами, кожен третій клієнт «Ашан» замовляє товари через інтернет. Найбільше таких замовлень у великих містах. 

Минулого року в такому форматі запрацювало 13 точок, а кількість магазинів усіх форматів, за даними GT Partners Ukraine, досягла 40. У 2022-му кількість малих форматів заплановано довести до 50. 

Що стосується гіпермаркетів, то від них ритейлер не планує відмовлятися, але конкретних планів щодо їх відкриття поки що немає. У 2022-му «Ашан» продовжить оновлення старих концептів, відкритих більше 10 років тому. Минулого року розпочалася реновація гіпермаркету в Ocean Plaza біля ст. м. «Либідська» у Києві. Цього року почнеться в столичному гіпермаркеті на проспекті Степана Бандери. Змінять не лише їхній зовнішній вигляд, а й внутрішнє наповнення торговельних залів. Мета ритейлера – зробити так, щоб споживач закупився з комфортом та максимально швидко, каже Луценко.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд