Гендиректор електромобільної компанії Rivian Ар Джей Скеріндж готується перемагати конкурентів за допомогою меншої моделі SUV і привабливої ціни у $45 000
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Ар Джей Скеріндж, 41, створив Rivian у 2009-му, невдовзі після отримання докторського ступеня з інженерії Массачусетського інституту технологій. У компанії був хиткий старт. Виробництво електромобілів запустили наприкінці 2021 року, коли всім автовиробникам було складно. У 2022-му власник Tesla Ілон Маск навіть спрогнозував, що Rivian Скерінджа та ще одна електромобільна компанія Lucid збанкрутують. Але сталося інакше.
Нині Скеріндж хизується новою потужною компʼютерною системою для майбутніх електромобілів Rivian та останніми вдосконаленнями автопілота для швидкісних трас. У секреті ж гендиректор тримав наступну велику ставку Rivian: R2 – дешевшу модель електропозашляховика SUV, яку мають представити 7 березня у Каліфорнії. Авто почнуть продавати у 2026-му, воно конкуруватиме за споживача із Model Y від Tesla, за словами Скерінджа.
Перші дві моделі компанії, повнорозмірні електромобілі-позашляховики R1T і SUV R1S, продаються за преміальною ціною – в середньому близько $80 000. Загалом Rivian продала приблизно 44 000 електромобілів обох моделей, які, як каже Скеріндж, стали бестселерами в США в цій ціновій категорії. Але це не масмаркет, вихід на який є ціллю компанії.
«Середня ціна авто в США – близько $48 000», – зауважує Скеріндж, і приблизно таку ціну він хоче запропонувати за нову модель масовому споживачу.
Конкурентні ціни – запорука розвитку ринку електромобілів, і гравці цього ринку це розуміють:
- Tesla скинула $1000 з Model Y;
- Rivian пропонує стандартні версії R1T і R1S від $70 000 і $75 000 відповідно;
- гендиректор автокомпанії Ford Джим Фарлі нещодавно оголосив про плани випустити електромобілі, які будуть дешевшими за її кросовер Mustang Mach-E і пікап F-150 Lightning;
- цього року середня ціна на новий електромобіль впала на 11%, до $55 353. Але це все одно більше, ніж середня ціна автомобільної індустрії, яка становить $47 401.
Попри стрибки облікових ставок і підвищення ціни на пальне, це не сприяло кращим продажам електромобілів, і в останні місяці 2023-го вони скоротилися. І все ж Cox Automotive прогнозує, що продажі нових електромобілів цього року становитимуть 10% від загальних продажів авто, тобто приблизно 1,6 млн штук.
Cox радить гравцям індустрії активніше «продавати» середньостатистичному споживачу переваги електромобілів, а це означає більше пропозицій, більше заохочень, більше знижок і реклами.
Улюбленець покупців
Rivian дебютував як найкраще профінансований автомобільний стартап в історії США, залучивши понад $11 млрд від приватних інвесторів. А вихід на біржу у 2021-му приніс компанії ще $13 млрд. Проте Rivian доводиться гарувати, щоб виправдати всі ці очікування, а це неабияк складно на ринку, де домінує Tesla.
Якщо порівнювати стартап Скерінджа з компанією Маска, він виріс швидше, доставивши покупцям понад 50 000 автівок вже за другий рік роботи. У Tesla на це пішло сім років. Але перші інвестори компанії все одно розраховували на більше, тому акції Rivian обвалилися з часу її IPO на 90%, до близько $16 сьогодні.
Прогнозу компанії для акціонерів на наступний фінансовий рік ще немає, але деякі аналітики очікують сповільнення зростання до близько 66 000 автівок. Для порівняння, Tesla прогнозують близько 2 млн проданих електромобілів у 2024 році.
Але скоро Rivian почне будувати новий завод у Джорджії, річна потужність якого становитиме 400 000 авто. Це удвічі більше за можливості заводу компанії в Іллінойсі. Ймовірно, там і виготовлятимуть автомобілі R2, R3 та ще одну доступнішу модель, яку Скеріндж планує випустити до кінця десятиліття.
Після майже одночасного запуску трьох моделей електромобілів Rivian хоче вдатися до зваженішого підходу до майбутніх релізів і виділяти більше часу між презентацією новинок.
Недоліки електромобілів Rivian
У власників пікапа R1T подекуди виникають проблеми із приводом авто, особливо із осями, пише журнал Consumer Reports. Є нарікання на системи заряджання і кліматизації. R1T і R1S не дотягують до середнього рівня відносної надійності інших нових автомобілів. Але надійність – це проблема усіх електромобілів, каже представник журналу.
Rivian знає свої недоліки, тому пропонує послугу швидкого ремонту для клієнтів. А компанія працює над усуненням цих проблем, каже Скеріндж.
Попри те, що такі авторитетні видання, як Consumer Reports, критикують Rivian за якість, бренд компанії достатньо популярний. Нещодавно Rivian очолила щорічний рейтинг цього журналу «Найулюбленіші автобренди», посунувши Tesla з першого місця.
Хоча Скеріндж, як і Маск, є мозковим центром своєї компанії, він не забуває в розмовах про Rivian похвалити команди розробників та інженерів за створення виняткових продуктів. «Здається, що всі ці рішення ухвалював один мозок, хоча насправді тисячі розумів паралельно працювали над нашою спільною справою», – зазначає він.
Скеріндж говорить, що ціна R1 обмежила кількість споживачів, які мали змогу познайомитися із Rivian. Він сподівається, що R2 суттєво розширить базу споживачів компанії. «Ніколи раніше я не був у такому захваті від продукту», – каже Скеріндж у передчутті майбутньої презентації R2.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.