Українські компанії почали продавати товари в криптовалюті /Getty Images
Категорія
Інновації
Дата

iPhone за крипту. Слідом за «Фокстротом» та WOG приймати оплату в крипті планують десятки бізнесів. Навіщо їм це (знову)

4 хв читання

Українські компанії почали продавати товари в криптовалюті Фото Getty Images

Війна підштовхнула ритейл активніше запроваджувати оплату криптовалютою. Нею українці вже розраховуються за iPhone та телевізори у «Фокстроті», а невдовзі – за пальне у WOG. Покупці вже більше бачать у віртуальних активах реальний спосіб платежу, а не просто хайп. Що бізнес має з таких інновацій

Форум «Енергія бізнесу» у Києві вже 9 жовтня

Бізнес будує нову енергореальність, забезпечуючи незалежність в умовах блекаутів. 9 жовтня на форумі «Енергія бізнесу» обговоримо технології та інвестиції, що змінюють правила гри на енергоринку. Дізнайтеся, як адаптувати бізнес до майбутніх енергетичних викликів, за посиланням. 

Мережі магазинів електроніки «ТехноЇжак» та Stylus у серпні почали приймати криптовалюту для оплати за товари, інтегрувавши український криптопроцесинг WhitePay. Вони не першопрохідці – наприкінці травня «Фокстрот», одна з найбільших торговельних мереж за кількістю магазинів та обсягами продажу, інтегрувала інструмент від найбільшої у світі криптобіржі Binance. 

За перший місяць «Фокстрот» прийняв понад 1000 оплат у крипті. У «ТехноЇжак» та Stylus кожна 13–15 оплата відбувається в криптовалюті, говорить CEO WhitePay Гліб Удовиченко.

Бізнес уже не вперше підхоплює тренд на оплату криптою. Попередня лихоманка була у 2017–2018 роках, але масовими оплати не стали. Нині ж Binance готує інтеграцію з 10 ритейлерами: «Плануємо оголошувати нове партнерство кожного місяця», – каже Кирило Хом’яков, директор українського офісу Binance. Конкурент по ринку – WhitePay – веде перемовини про інтеграцію із 45 компаніями. Чому бізнес знову вводить оплату криптовалютою?

Від хайпу до реального інструменту

WOG дав клієнтам можливість придбати пальне за біткоїни у 2017 році. Однак відчутним бізнесом це не стало. Причина в низькій обізнаності людей, вважає Олег Кушіль, директор Дирекції цифрової трансформації мережі АЗК WOG. «Люди робили такі розрахунки радше з цікавості. Сьогодні, враховуючи кількість бірж та доступність, обмін крипти на товари став в рази актуальнішим», – каже він.  

За п’ять років інфраструктурні рішення для оплати криптою підтягнулися до рівня запитів ринку. У 2019 році українська криптобіржа Whitebit із 3,5 млн користувачів запустила нову гілку бізнесу – криптопроцесинг WhitePay. У тому ж році в Україні запрацювала найбільша у світі криптобіржа Binance, яка у 2021-му почала тестувати оплати криптою через свій криптопроцесинг BinancePay. 

Такі сервіси допомагають приймати платежі від покупця й відправляти їх ритейлеру. «П’ять років тому усі хотіли зробити оплату криптою, але не розуміли, як і що», – розповідає Удовиченко. Для офлайнових точок WhitePay розробив платіжний термінал, інвестувавши понад $1 млн, а BinancePay ввів оплату в магазинах через QR-код.

Зелене світло дав і закон «Про віртуальні активи», який президент підписав у березні 2022 року. «Такі слова як криптовалюта і блокчейн уперше з’явилися в законодавчому полі, і це стало прецедентом для розвитку індустрії», – говорить Удовиченко. 

Соцвиплати в крипті

Соцвиплати в крипті

26 квітня Binance запровадив криптовалютну карту для біженців – Binance Refugee Card. Компанія видала понад 200 000 карток. Також вона виплатила або виплачує по $75 ще 15 000 користувачів.

«Ця карта була надана суто як інструмент, щоб люди могли швидко отримати й швидко витратити ці гроші. Ми додатково не заохочуємо їх користуватися картою», – розповідає Хом’яков.

Використання криптовалюти зросло і завдяки війні. Волонтерські фонди отримують донати від криптоспільноти і закуповують на них допомогу за кордоном. Найбільший волонтерський фонд «Повернись живим» зібрав у крипті понад $28 млн – це шоста частина «фіатних» донатів. «Крипта показала себе як інструмент, який може принести реальну користь для наших людей і для України», – говорить Хом’яков.

Криптовалютою користуються щонайменше 12,7% українців. За цим прийняттям крипти Україна займає перше місце у світі, свідчить звіт ООН на конференції з торгівлі та розвитку у серпні 2022 року. Головний гравець на ринку рішень для криптооплат – Binance, говорить CEO CrossPay Дмитро Малюков. «Далі – WhitePay, а трійку замикає Kuna», – додає він. 

Навіщо бізнесу крипта

Бізнес помітив, що українці готові платити в крипті. «Зміни на ринку підштовхують до того, щоб давати можливість купувати за рахунок криптовалюти різні товари, – говорить Кушіль з WOG. – Можливість не просто купити на гаманець, а на місці придбати пальне – це вже не тренд, а повноцінний напрям». 

Український ритейл досить неквапливий і неповороткий, каже Кирил Попов-Черкасов, eCommerce директор мережі «Фокстрот». «Втім на сьогодні практично ні в кого не залишилося сумнівів у тому, що крипта справді відбулася не тільки як модне явище, але і як реальний інструмент оплати», – додає він. 

До інновацій компанії штовхає конкуренція. «Вони мають жагу і шукають нові технології, щоб конкурувати між собою», – говорить Хом’яков. Співпрацю з Binance «Фокстрот» почав ще у жовтні 2021 року. «Спочатку розглядали можливість знайти застосування NFT-технологіям в роздробі. Потім визначили більш актуальний запит – підключити спосіб оплати цифровими активами як в онлайні, так і в офлайні», – розповідає Попов-Черкасов. 

Вражаючих результатів не очікували, але вже за перший місяць понад 1000 покупців оплатили товари в крипті (яка це частка від загальних продажів, компанія не розголошує). «Продуктовий» кошик криптоаудиторії стандартний – гаджети для зв’язку та аксесуари, дрібна побутова техніка, телевізори тощо. Один із найдорожчих товарів – iPhone 13 на 256Gb вартістю майже 40 000 грн. При цьому 85% оплат були онлайн, решта – в магазинах. 

iPhone за крипту. Слідом за «Фокстротом» та WOG приймати оплату в крипті планують десятки бізнесів. Навіщо їм це (знову) /Фото 1

Криптовалютою користуються щонайменше 12,7% українців. Інфографіка: ООН

«Через значні коливання на ринку віртуальних активів у липні кількість транзакцій скоротилася у півтора раза порівняно з червнем», – розповідає Попов-Черкасов. Але середній чек виріс. У липні найдорожчий товар, придбаний за криптовалюту у «Фокстроті», – ноутбук преміум-класу вже за 77 999 грн.

У криптотехнології йде не лише ритейл, де їх використання здається логічним кроком. Оператор Lifecell також промацує ґрунт. «Мобільні оператори стали просто трубою, а вся активність пішла у Facebook і месенджери», – говорить Євген Барбарчук, старший менеджер з розвитку бізнесу Lifecell. Утримати увагу клієнтів вирішили через криптосвіт. 

Компанія стала партнером WhiteBit. За реєстрацію на криптовалютній біржі абонент Lifecell отримує додаткові гігабайти інтернету і хвилини. «З грудня 2021 по квітень 2022 року криптоаудиторія серед наших клієнтів виросла у два рази – до понад 10% (1,2 млн – Forbes) абонентів Lifecell», – говорить Барбарчук.

Який вихлоп для оператора? «Ми дивимося на те, як блокчейн може співпрацювати з телекомом, – говорить про плани менеджер з розвитку. – Номер може бути унікальним Digital Identity як NTF-токен і платіжним засобом у Web3».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд