Війна підштовхнула ритейл активніше запроваджувати оплату криптовалютою. Нею українці вже розраховуються за iPhone та телевізори у «Фокстроті», а невдовзі – за пальне у WOG. Покупці вже більше бачать у віртуальних активах реальний спосіб платежу, а не просто хайп. Що бізнес має з таких інновацій
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Мережі магазинів електроніки «ТехноЇжак» та Stylus у серпні почали приймати криптовалюту для оплати за товари, інтегрувавши український криптопроцесинг WhitePay. Вони не першопрохідці – наприкінці травня «Фокстрот», одна з найбільших торговельних мереж за кількістю магазинів та обсягами продажу, інтегрувала інструмент від найбільшої у світі криптобіржі Binance.
За перший місяць «Фокстрот» прийняв понад 1000 оплат у крипті. У «ТехноЇжак» та Stylus кожна 13–15 оплата відбувається в криптовалюті, говорить CEO WhitePay Гліб Удовиченко.
Бізнес уже не вперше підхоплює тренд на оплату криптою. Попередня лихоманка була у 2017–2018 роках, але масовими оплати не стали. Нині ж Binance готує інтеграцію з 10 ритейлерами: «Плануємо оголошувати нове партнерство кожного місяця», – каже Кирило Хом’яков, директор українського офісу Binance. Конкурент по ринку – WhitePay – веде перемовини про інтеграцію із 45 компаніями. Чому бізнес знову вводить оплату криптовалютою?
Від хайпу до реального інструменту
WOG дав клієнтам можливість придбати пальне за біткоїни у 2017 році. Однак відчутним бізнесом це не стало. Причина в низькій обізнаності людей, вважає Олег Кушіль, директор Дирекції цифрової трансформації мережі АЗК WOG. «Люди робили такі розрахунки радше з цікавості. Сьогодні, враховуючи кількість бірж та доступність, обмін крипти на товари став в рази актуальнішим», – каже він.
За п’ять років інфраструктурні рішення для оплати криптою підтягнулися до рівня запитів ринку. У 2019 році українська криптобіржа Whitebit із 3,5 млн користувачів запустила нову гілку бізнесу – криптопроцесинг WhitePay. У тому ж році в Україні запрацювала найбільша у світі криптобіржа Binance, яка у 2021-му почала тестувати оплати криптою через свій криптопроцесинг BinancePay.
Такі сервіси допомагають приймати платежі від покупця й відправляти їх ритейлеру. «П’ять років тому усі хотіли зробити оплату криптою, але не розуміли, як і що», – розповідає Удовиченко. Для офлайнових точок WhitePay розробив платіжний термінал, інвестувавши понад $1 млн, а BinancePay ввів оплату в магазинах через QR-код.
Зелене світло дав і закон «Про віртуальні активи», який президент підписав у березні 2022 року. «Такі слова як криптовалюта і блокчейн уперше з’явилися в законодавчому полі, і це стало прецедентом для розвитку індустрії», – говорить Удовиченко.
Соцвиплати в крипті
26 квітня Binance запровадив криптовалютну карту для біженців – Binance Refugee Card. Компанія видала понад 200 000 карток. Також вона виплатила або виплачує по $75 ще 15 000 користувачів.
«Ця карта була надана суто як інструмент, щоб люди могли швидко отримати й швидко витратити ці гроші. Ми додатково не заохочуємо їх користуватися картою», – розповідає Хом’яков.
Використання криптовалюти зросло і завдяки війні. Волонтерські фонди отримують донати від криптоспільноти і закуповують на них допомогу за кордоном. Найбільший волонтерський фонд «Повернись живим» зібрав у крипті понад $28 млн – це шоста частина «фіатних» донатів. «Крипта показала себе як інструмент, який може принести реальну користь для наших людей і для України», – говорить Хом’яков.
Криптовалютою користуються щонайменше 12,7% українців. За цим прийняттям крипти Україна займає перше місце у світі, свідчить звіт ООН на конференції з торгівлі та розвитку у серпні 2022 року. Головний гравець на ринку рішень для криптооплат – Binance, говорить CEO CrossPay Дмитро Малюков. «Далі – WhitePay, а трійку замикає Kuna», – додає він.
Навіщо бізнесу крипта
Бізнес помітив, що українці готові платити в крипті. «Зміни на ринку підштовхують до того, щоб давати можливість купувати за рахунок криптовалюти різні товари, – говорить Кушіль з WOG. – Можливість не просто купити на гаманець, а на місці придбати пальне – це вже не тренд, а повноцінний напрям».
Український ритейл досить неквапливий і неповороткий, каже Кирил Попов-Черкасов, eCommerce директор мережі «Фокстрот». «Втім на сьогодні практично ні в кого не залишилося сумнівів у тому, що крипта справді відбулася не тільки як модне явище, але і як реальний інструмент оплати», – додає він.
До інновацій компанії штовхає конкуренція. «Вони мають жагу і шукають нові технології, щоб конкурувати між собою», – говорить Хом’яков. Співпрацю з Binance «Фокстрот» почав ще у жовтні 2021 року. «Спочатку розглядали можливість знайти застосування NFT-технологіям в роздробі. Потім визначили більш актуальний запит – підключити спосіб оплати цифровими активами як в онлайні, так і в офлайні», – розповідає Попов-Черкасов.
Вражаючих результатів не очікували, але вже за перший місяць понад 1000 покупців оплатили товари в крипті (яка це частка від загальних продажів, компанія не розголошує). «Продуктовий» кошик криптоаудиторії стандартний – гаджети для зв’язку та аксесуари, дрібна побутова техніка, телевізори тощо. Один із найдорожчих товарів – iPhone 13 на 256Gb вартістю майже 40 000 грн. При цьому 85% оплат були онлайн, решта – в магазинах.
«Через значні коливання на ринку віртуальних активів у липні кількість транзакцій скоротилася у півтора раза порівняно з червнем», – розповідає Попов-Черкасов. Але середній чек виріс. У липні найдорожчий товар, придбаний за криптовалюту у «Фокстроті», – ноутбук преміум-класу вже за 77 999 грн.
У криптотехнології йде не лише ритейл, де їх використання здається логічним кроком. Оператор Lifecell також промацує ґрунт. «Мобільні оператори стали просто трубою, а вся активність пішла у Facebook і месенджери», – говорить Євген Барбарчук, старший менеджер з розвитку бізнесу Lifecell. Утримати увагу клієнтів вирішили через криптосвіт.
Компанія стала партнером WhiteBit. За реєстрацію на криптовалютній біржі абонент Lifecell отримує додаткові гігабайти інтернету і хвилини. «З грудня 2021 по квітень 2022 року криптоаудиторія серед наших клієнтів виросла у два рази – до понад 10% (1,2 млн – Forbes) абонентів Lifecell», – говорить Барбарчук.
Який вихлоп для оператора? «Ми дивимося на те, як блокчейн може співпрацювати з телекомом, – говорить про плани менеджер з розвитку. – Номер може бути унікальним Digital Identity як NTF-токен і платіжним засобом у Web3».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.