Міжнародний ритейлер одягу Inditex Group щомісяця переглядає плани щодо повернення в Україну. Forbes дізнався, коли можуть відкритися Zara, Bershka та інші магазини іспанської компанії
«Українська команда Inditex щомісяця обговорює з центральним офісом можливість повернення в Україну і чекає, коли їм нададуть можливість відкритися», – говорить Forbes голова Української ради торгових центрів (УРТЦ) Максим Гаврюшин, який спілкується з головним офісом Inditex. Іспанський ритейл-гігант, якому належать популярні бренди Zara, Bershka, Stradivarius, P&B, Massimo Dutti, зупинив свою роботу в Україні з початком повномасштабної війни.
Якщо Inditex прийме рішення про відкриття, то підготовка може початися з липня і займе місяць, каже Гаврюшин. Тоді відкритися торгові точки можуть «у вікні» з серпня по листопад, вважає він.
«Позитивними факторами для повернення ритейлера можуть бути вдалий контрнаступ ЗСУ і зниження інтенсивності та небезпеки обстрілів щонайменше для центру і заходу України влітку», – говорить Forbes провідний експерт Colliers Ukraine у галузі торговельної нерухомості Ігор Заболоцький.
Торгові центри періодично запитують у міжнародних ритейлерів, коли ті зможуть повернутися, каже директорка торговельної гільдії UTG Євгенія Локтіонова. Площі в ТРЦ не заповнені та не працюють, додає вона. Forbes надіслав запитаня до пресслужб чотирьох великих торгових центрів, чи ведуть вони переговори про повернення магазинів Inditex. Жодна не відповіла.
В центральному офісі Inditex не розповіли щодо конкретних планів відновлення роботи в Україні. «Безпека наших співробітників та їхніх сімей залишається пріоритетом, – йдеться у відповіді пресслужби ритейлера для Forbes. – Inditex продовжує розробляти спеціальний план підтримки своїх співробітників та магазинів».
Іспанський ритейлер міг відновити діяльність в Україні вже навесні. «Були очікування, що Inditex може повернутися у березні–квітні 2023 року», – розповідає консультант на ринку комерційних обʼєктів, який погодився спілкуватися з Forbes на умовах анонімності. Однак цього не сталося. «Всередині компанії є люди, які вважають, що з точки зору безпеки в Україні все ще не дуже добре», – додає джерело Forbes.
Ще один міжнародний ритейлер, який також планував відновити роботу в Україні після Нового року, – шведський H&M, каже голова УРТЦ Максим Гаврюшин посилаючись на слова українських співробітників. Потім шведський ритейлер прийняв рішення відкрити свої українські магазини тільки після закінчення війни, додає він.
«Ми слідкуємо за розвитком подій в Україні, але найвищим пріоритетом для нас є безпека наших колег і клієнтів», – говорить у відповіді на запит Forbes старша радниця з питань комунікацій H&M Group Анніка Свенссон.
Конкуренти з Польщі, очікування ТРЦ
До 24 лютого 2022 року в Inditex працювали 65 магазинів у восьми містах України, у H&M – девʼять магазинів у Києві, Харкові, Одесі і Львові. У 2021-му ці два ритейлери займали 3,6% від усього ринку в 115 млрд грн, говорить генеральний директор компанії Pro-Consulting Олександр Соколов. «Небагато на фоні всього ринку, але це топ 5–10 спеціалізованих ритейлерів повсякденного одягу», – додає він.
Скільки вдавалось заробляти іспанському та шведському ритейлеру в Україні? Виторг української Inditex в 2021 році – 3,2 млрд грн, H&M – 1,2 млрд грн, згідно з даними аналітичної платформи Youcontrol. За перші два місяці 2022-го ритейлери встигли заробити 893 млн грн та 151 млн грн відповідно.
Для порівняння, польський холдинг LPP, який продавав одяг Reserved, House, Cropp, Mohito, Sinsay, в 2021 році заробив в Україні 4,6 млрд грн, у 2022-му – 3,7 млрд грн.
Чому бренди з Польщі мали під час війни в рази більший виторг за іспанських та шведських конкурентів? LPP закривав магазини всього на три місяці. В липні 2022-го також відновив роботу турецький LC Waikiki, а в січні 2023-го також повернувся турецький Colinʼs.
Крім закритих фізичних магазинів в Україні, Inditex та H&M відключили українцям можливість замовляти одяг онлайн. Людям доводиться купувати Zara чи H&M через європейські сайти ритейлерів або користуватись послугами байєрів, каже Локтіонова з UTG. Клієнт замовляє одяг у байєра, який підбирає йому в магазині за кордоном і надсилає «Новою поштою», пояснює вона.
Повернення ритейл-гігантів типу Inditex і H&M дуже чекають і українські ТРЦ.
На кінець 2022 року рівень вакантності в київських торгових центрах сягнув понад 15% – найвищий показник за останні 10 років, підрахували в Colliers Ukraine. Але ТРЦ зберігають договори оренди з Inditex і H&M, каже Гаврюшин з Української ради торгових центрів.
Водночас на 40–50% впав і рівень орендного доходу київських ТРЦ, йдеться в дослідженні Colliers Ukraine. У 2021-му оренда квадратного метру в найкращих обʼєктах у середньому була $60 за 1 кв. м на місяць. Тепер про вартість домовляються індивідуально.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.