Десять років пішло на те, щоб замовлення таксі через застосунок стало таким же звичайним явищем, як похід до кафе. Це сталося завдяки трьом мережам: Uber, Bolt і FreeNow, яким у цьому допомогли гроші міжнародних інвесторів. У Польщі їм змогла кинути виклик компанія iTaxi. Forbes Polska розповідає про методи конкуренції iTaxi зі світовими гігантами та її плани на «озеленення» свого автопарку
Польська iTaxi завжди намагалася виділятися найкращими послугами й автомобілями преміумкласу. Та навіть її клієнти були здивовані, коли цьогоріч електромобілі Tesla почали забирати їх у Варшаві. До кінця року компанія хоче, щоб пʼяту частину усіх її поїздок у столиці Польщі виконували саме електромобілі.
«Бачимо з перших реакцій пасажирів, наскільки їм сподобалася ця зміна. Ми хочемо, щоб до 2030 року 80% нашого автопарку становили автомобілі на електриці», – каже Лукаш Вейхерт, засновник і головний інвестор iTaxi.
Це дуже багато, враховуючи, що з моменту закінчення пандемії iTaxi зростає на 30-40% у річному вимирі. Електричний автопарк компанії покликаний підтримати зелений тренд і сприяти збільшенню доступності зарядних станцій, створенню чистих транспортних зон та зменшенню вуглецевого сліду поїздок пасажирів, які користуються таксі.
«Настав момент приєднатися до цих змін. Це нагадує мені про піонерські часи інтернету, коли понад 20 років тому ми будували його разом з Onet», – додає Вейхерт, який керував компанією Onet, коли вона належала концерну ITI, заснованому його батьком Яном Вейхертом.
Сьогодні iTaxi – єдиний вітчизняний застосунок, який реально протистоїть Uber, Bolt та FreeNow на польському ринку. Моментом істини для неї виявилася пандемія, під час якої попит на послуги таксі та пасажирського транспорту різко змінився. Однак стартап Вейхерта не лише вижив тоді, а й вийшов з періоду локдаунів сильнішим, зміцнившись за допомогою консолідації традиційних служб таксі, які все частіше програють у нерівній боротьбі з міжнародними застосунками.
Власний Uber для Польщі
У той час як кількість таксистів у Польщі скоротилася на 10% (5300) з 2019 року, ринок транспортних застосунків виріс із €203 млн у 2018-му до €583 млн у 2022-му, згідно з даними консалтингової фірми TOR. До наступного року цей ринок може перевищити оцінку в €1 млрд.
Застосунками таксі активно користуються 19 млн поляків. На думку експертів McKinsey, цьому сприяє зменшення кількості поїздок на власному автомобілі, особливо серед молоді. У той час як 77% людей покоління 45+ користується особистим автомобілем, серед людей віком до 30 років таких лише 42%.
Цим трендом скористався iTaxi. Два роки тому компанія стала прибутковою, цього року її виторг сягне €46,62 млн і буде вчетверо вищим, ніж під час пандемії.
ITaxi стала першою інвестицією Лукаша Вейхерта після продажу сімейної компанії ITI 12 років тому. За кілька місяців до цього, під час перебування в Кремнієвій долині, підприємець вперше в житті зіткнувся із замовленням поїздки через мобільний телефон. Тоді він скористався UberCab і йому сподобався цей досвід.
«Я подумав, що було б непогано запустити щось подібне в Польщі. І абсолютно випадково я натрапив на Стефана Баторію (згодом засновника Booksy, – ред.), який працював над схожим застосунком, натхненним FreeNow, що є європейським конкурентом Uber», – пригадує Вейхерт.
Вейхерт приєднався до проєкту не тільки як інвестор, а й від самого початку брав активну участь в оперативному розвитку стартапу. Хоча це було всього 12 років тому, застосунок спочатку справив на користувачів досить екзотичне враження.
Щобільше, сервіс таксі у смартфоні спершу зовсім не прижився. Таксисти не завантажували його, тому що мало хто з клієнтів замовляв поїздку через нього, а клієнти не викликали таксі через застосунок, бо доступних авто поблизу було мало. Проблема ускладнювалася ще й тим, що замовлення надходили двома хвилями: вранці і потім ближче до вечора.
А от з 10:00 до 17:00 домінує трафік, який генерують бізнес-клієнти. Саме цей тренд використали творці iTaxi і зосередили увагу на B2B-сервісі.
«Завдяки застосунку ми змогли запропонувати дуже ефективну систему для моніторингу пересування співробітників та контролю витрат. І водночас нам вдалося забезпечити вищі якість, комфорт і безпеку, ніж застосунки-конкуренти. Таким чином ми також привабили індивідуальних користувачів, які, спробувавши iTaxi як співробітники наших корпоративних клієнтів, наймали нас для приватних поїздок», – зазначає Рената Бардецька, гендиректорка iTaxi.
Як обійти грошовитих конкурентів
У період з 2013 по 2017 рік FreeNow, Uber і Bolt вдосконалили свої моделі та почали масштабувати їх по всьому світу, зайшовши також і в Польщу. Завдяки щедрості інвесторів із Кремнієвої долини (лише Uber від них залучив понад $13 млрд) у них зʼявилося незрівнянно більше коштів, ніж в iTaxi, для просування своїх послуг за допомогою реклами, залучення водіїв або знижок на поїздки.
Лукашу Вейхерту потрібно було знайти щось, що дозволило б йому протистояти грошовитим міжнародним корпораціям. Своє рішення він знайшов у поглинанні традиційних служб таксі.
«Ми були єдиною компанією, яка поєднувала послуги онлайн і офлайн, тобто можливість замовити таксі і телефоном, і через застосунок. Це робило нас готовими до консолідації ринку», – пояснює Бардецька.
Куплені конкуренти швидко переходили на технологію iTaxi, а процес їхнього ребрендингу відбувався кілька місяців. Клієнти все ще могли обирати: завантажити новий застосунок або і далі викликати таксі телефоном.
Завдяки поглинанням iTaxi значно збільшила розмір автопарку, що мало вирішальне значення для того, щоб залишатися в грі з Uber або Bolt. Тільки правильно підібрана кількість автомобілів гарантувала мінімальний час очікування на таксі, що стало критично важливим для клієнтів. Другою перевагою стало придбання клієнтської бази, яку глобальні гравці повинні були «купувати» на ринку за допомогою реклами та акцій.
Після низки невеликих придбань, у вересні 2019 року компанія заволоділа великою корпорацією Barbikan, що базується в Кракові, а в жовтні оголосила про свою беззбитковість. Проте своїй беззбитковості iTaxi раділа лише чотири місяці – потім почалася пандемія і доходи впали на 60%.
Пандемія, відновлення і ШІ
Під час пандемії iTaxi виходила зі скрути за рахунок корпоративних клієнтів, перевезення посилок і документів, пройшовши при цьому масштабну реструктуризацію. У результаті наприкінці 2020 року залишок грошових коштів на її рахунку був аналогічним тому, що був до пандемії, а тим часом Dirlango, що належить Лукашу Вейхерту, збільшила свою частку в iTaxi до 90%.
За пів року компанія повернулася до консолідації, поглинувши Wicar у Вроцлаві, а ще за два місяці – MPT, найстарішу компанію в Польщі. Потім настала черга компаній в Ольштині (GreenTaxi) і Тримісті, де вона зробила цілу серію придбань (Komfort, AS, City Drivers, Dajan Taxi). На початку цього року до мережі приєднався варшавський сервіс EcoCar.
Сьогодні iTaxi активно займається впровадженням нових технологій для покращення надання послуг і «озелененням» власної діяльності.
«Ми багато інвестуємо в алгоритми, які аналізують дані, щоб ми не тільки знали, а й прогнозували, звідки надходить попит, де наші автомобілі, куди їх переміщати заздалегідь, щоб оптимізувати кожну поїздку з погляду як водія, так і пасажира. А тепер ми додаємо штучний інтелект, щоб зробити наш сервіс унікальним», – пояснює засновник-інвестор iTaxi.
Ще балів за унікальність польський застосунок заробляє шляхом збільшення екологічних автомобілів у своєму автопарку, що наразі вирізняє компанію на тлі більших іноземних конкурентів. Ця стратегія працює на кількох рівнях.
По-перше, це важливо для клієнтів, для яких пересування по місту на електричних Tesla стає преміальним сервісом, доступним за стандартною ціною. По-друге, клієнти B2B можуть зменшити вуглецевий слід від поїздок. По-третє, це корисно для всього міста.
«Таксі найактивніші в центрах міст, тому збільшення кількості електротаксі матиме значний вплив на якість повітря, рівень шуму і комфорт людей там, де скупчення автомобілів найбільше», – коментує стратегію iTaxi Патрик Рудницький з Bain & Company.
До того ж збільшення кількості електромобілів сприяє розширенню мереж зарядних станцій.
«Мене у всьому цьому захоплює той факт, що зростання компанії – це не лише дані Excel. Розширюючи свій бізнес, ми можемо створити ефект снігової кулі та допомогти вирішити дійсно важливі проблеми сучасності», – підсумовує Вейхерт.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.