Головна ідея Netpeak Group – навчитися системно й масово робити бізнес, каже засновник Артем Бородатюк. Нині група IT-компаній Netpeak Group складається із 23 компаній, сім з яких прибуткові. Що заважає Бородатюку швидше закривати неуспішні проєкти, чи має попит реклама в Telegram та коли може з’явитися дашборд кримінальних проваджень, який розробляє Рада підприємців? Про це Бородатюк розповів у новому випуску «Business Breakfast з Володимиром Федоріним» від Forbes.
«Економічна ситуація в країні зараз не дуже класна – всі думають, як витиснути максимум», – каже засновник Netpeak Group Артем Бородатюк. Перший квартал 2024-го компанії групи пройшли з виконанням плану на 101%. У 2022-му група мала виторг до $50 млн.
Сьогодні Netpeak Group – це 23 компанії, серед яких маркетингова агенція Inweb, онлайн-університет Choice 31, стартап-студія Tonti Laguna Group, LMS-система Academy Ocean тощо. Однією з найуспішніших бізнесів є стартап-студія застосунків KissMyApps, що розвиває 20 додатків на 35 млн користувачів, каже Бородатюк. «Це найдинамічніша компанія в Netpeak Group – її розвиток стримує лише брак кадрів», – додає він.
Чому ШІ сповільнює найм у Netpeak Group, як компанія закриває неуспішні проєкти та чим Бородатюк займається у Раді підприємців?
Пряму мову Артема Бородатюка скорочено та відредаговано для ясності.
Як Netpeak Group закриває неуспішні компанії
Пів року тому у нас було 23 компанії, з них сім – прибуткові. Зараз ситуація приблизно така сама, але у неприбуткових компаній мінуси зменшилися.
Загалом ми ділимо наші компанії на три категорії.
Перша – стартапи, де ми тестуємо бізнес-модель. Їх у Netpeak Group близько восьми-дев’яти. У деяких – фінальний етап, коли ми підбиваємо підсумки. Наприклад, платформа Asolitics – SaaS для спеціалістів з просування додатків в App Store та Google Play Market. З одного боку, клієнтів недостатньо багато, з іншого – їхня кількість зростає. Коли поставлені плани не реалізувалися, але клієнтам подобається продукт, ти пробуєш його докрутити за рахунок нових ідей.
Друга категорія – компанії, що існують понад пʼять років. Вони ростуть на 20–60% щороку. Для нас це повільно. Вони не знайшли класичний product-market fit, коли ти контролюєш і можеш ростити компанію. У цій категорії – LMS-система Academy Ocean, основне використання якої – масовий онбординг людей. Це на кшталт WordPress для навчання. Вона має багато клієнтів, особливо серед ритейлерів. Зростає вдвічі щороку, але це ще не той темп, щоб я відносив компанію до третьої категорії.
Третя категорія – суперуспішні компанії, серед яких стартап-студія застосунків KissMyApps, яку заснували ми з Дмитром Лолою, Радомиром Новковичем та Олексієм Борщом. Компанія потужно розвивається – має понад 20 додатків і 35 млн користувачів. Зараз це найдинамічніша компанія в Netpeak Group – її розвиток стримує лише брак кадрів.
Ми не просто будуємо компанію, а намагаємося створити фабрику з виробництва бізнесів. Головна ідея – робити це системно й масово. Є проєкти, які ми закрили. Закриття – наша слабка сторона. Ми це робимо, лише коли закінчуються ідеї.
Ми качаємо цей мʼяз у всій групі. Є велика кількість маленьких компаній, які заробляють до $3 млн на рік. Це невеликі суми для IT-проєктів, але коли ти вже добіг до цього результату, тобі складно відмовитися від бізнесу. Я б хотів закривати більше наших компаній.
Найм у продуктовому IT
Перелом на ІТ-ринку відбувся у тому сенсі, що аутсорсу стало складно знаходити клієнтів. Це не ті зміни, яких ми б хотіли.
Ринок праці зараз не такий гарячий, стало простіше з розробниками й з тими категоріями, де аутсорс традиційно був першим. Я не можу сказати, що нам зараз дуже легко знаходити людей – між собою продуктові компанії сильно конкурують.
Наші метрики із закриття вакансій стали гіршими. Одна з причин – ми рекрутимо людей за допомогою нашого ШІ-інструменту Liti і тепер менше людей підходить на вакансію. Ми свідомо пішли на ці ризики, бо зробили ставку на якість найму.
Щоб знаходити потрібних людей у KissMyApps, ми запустили в нашому онлайн-університеті Choice31 окремий курс продакт-менеджера в розробці мобільних застосунків. Choice31 отримав якісний продукт для навчання, а KissMyApps оплачує навчання студентам, які пройшли тест, щоб потім їх можна було забрати у компанію.
Як Netpeak Group інвестує в ШІ
Кожна компанія з нашої групи інвестує в ШІ. Наприклад, він використовується в LMS-системі в Academy Ocean – пропонує структуру уроку. Для Ringostat ми розробили ШІ-модуль для оцінки, як менеджер провів дзвінок. У майбутньому компанії з ШІ витіснять з ринку компанії без ШІ.
Нашу ШІ-модель з рекрутингу співробітників Liti ми почнемо пропонувати ринкові, щойно все перевіримо й у нас будуть залізобетонні дані. Це будуть великі чеки і це буде актуально лише для великих компаній, які багато наймають. Наприклад, «Нової пошти», у якої 30 000 співробітників. Якщо вони будуть зацікавлені, ми б спробували зробити для них модель під кінець цього року.
Перспективи українського Defense Tech
Ми не будемо інвестувати в DefenseTech, але допомагатимемо компаніям з цієї галузі. Нещодавно ми вклали $30 000 у розробника безпілотників Buntar Aerospace. Я розцінюю це радше як донат. Також ми допомагаємо з рекрутингом та консалтингом компанії TAF Drones Олександра Яковенка. Після закінчення війни milltech стане першою категорією експорту з України. Він обійде і IT, і агросектор.
Рада підприємців
Ми з Олегом Гороховським відповідаємо в Раді за два диджитал-напрями. Перший – проєкт фідбеку державі від бізнесу. Це сайт pulse.gov.ua де кожен підприємець може залишити відгук і поставити оцінку, наскільки він задоволений чи ні взаємодією з держорганами. Це потрібно, аби не у Facebook читати, що відбувається, а бачити обʼєктивні дані. Це лише перша версія сайту, тому ми його не дуже комунікуємо і промотуємо. Якщо все вийде за планом, це буде великий проєкт із взаємодії бізнесу і держави.
Другий проєкт – це диджиталізація дій слідчих, прокурорів та суддів на базі Єдиного реєстру досудових розслідувань. Це складний проєкт. Ми хочемо зробити дашборд, щоб Офіс генпрокурора та Офіс президента могли бачити обʼєктивні дані. Йдеться саме про економічні злочини. До 1 травня ми зробимо першу версію дашборду із кримінальних проваджень у справах економічного сектора.
Реклама в Telegram
Стати реселлером Telegram Ads було складним рішенням, яке я порівнюю з проблемою вагонетки. Ми отримали купу хейту. Але ми не кажемо: «Нумо всі користуватися і довіряти Telegram». Ми просто виконуємо свою роботу з продажу реклами на цьому майданчику. Треба зробити так, щоб саме українська агенція премодерувала інформаційний простір.
Багато бізнесів спробували й збільшують власні бюджети, тестують інші креативи тощо. Сам Telegram Ads буде розвиватися. Ми на звʼязку з їхньою командою – буде велика кількість оновлень, зокрема нові формати креативів, з якими можна буде працювати.
Регулювання Telegram
Анонімні сайти, що критикують бізнес, це не нова бізнес-модель. Єдине нове в цьому кейсі, що саме Telegram виступає як платформа, а не окремі сайти. Коли виходить такий матеріал і люди знаходять його за прізвищем, то вони не будуть розбиратися в достовірності інформації.
Раджу компаніям у таких випадках вистояти. Не піддаватися паніці, не рекламувати цю історію. Коли про тебе на якомусь каналі вийшла негативна інформація і ти про це пишеш – ти рекламуєш цей канал і показуєш, що тебе зачепили.
Друга порада – постійна робота над брендом. Треба будувати лавбренд і розповідати, якщо ти робиш щось корисне. Якщо анонімний канал пише негатив про лавбренд, то аудиторія бренду приходить на його захист.
Третя порада – не платити ніяких грошей. Якщо ти починаєш платити гроші, ти платитимеш їх постійно. У таких проєктів інформація легко розтікається далі, і потім про тебе вже пишуть інші сайти. Ти стаєш інвестором «чорного інтернету».
Якщо і закривати Telegram в Україні, то точно не через анонімні канали. Щоб заблокувати таку платформу, державі потрібно інвестувати сотні мільйонів доларів у спеціальне обладнання. Можна ускладнити життя платформі, видаливши Telegram з магазинів застосунків, але на 100% заблокувати цей месенджер неможливо.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.