Інформація про Нібулон

Агро

Нібулон

Профайл

Власник
Андрій Вадатурський
Виторг за 2024 рік
20,3 млрд грн
Прибуток за 2024 рік
-1,3 млрд грн
Виторг за 6 місяців 2025 року
8,4 млрд грн
Зміна виторгу за 6 місяців 2025 року
-14%
Кількість працівників (2024)
2842

202 найбільші приватні компанії України 2025

Олексій і Раїса Вадатурські загинули 31 липня 2022 року від ракетного удару по їхньому будинку. «Нібулон» успадкував і очолив їхній син – Андрій Вадатурський.

Спадок був важким. Масштаб бізнесу зменшився в рази – виторг «Нібулону» у 2022-му впав на 63%, до 15,2 млрд грн. Борги, за допомогою яких засновник розбудовував компанію, залишилися ті самі – $570 млн. За три роки EBITDA «Нібулону» впала на 34%, до $68 млн. «Ми втратили головну перевагу – миколаївський порт і мережу річкових терміналів», – каже Андрій Вадатурський.

До війни компанія відвантажувала до 5 млн т зерна на рік, переважно річковим транспортом через власний термінал у Миколаєві. З блокадою порту модель зламалася. Ще удар – підрив Каховської ГЕС у травні 2023-го.

Два роки поспіль на півдні посуха, цього року ще й навала шкідників – урожайність і виробництво впали. Росіяни окупували, заблокували або знищили понад 68% активів «Нібулону», збитки Андрій Вадатурський оцінює приблизно у $440 млн.

З 2022-го компанія виплатила банкам понад $160 млн – майже 90% кредиторів погодилися на реструктуризацію, казав на початку 2024-го Вадатурський.

«Нібулон» залишається у пʼятірці найбільших експортерів зерна із часткою 5,1%, відвантаживши 2,4 млн т у 2024/25 маркетинговому році.

До відкриття портів Великої Одеси наприкінці 2022-го «Нібулон» використовував для експорту дунайські порти, через які йшла майже половина всього зерна.

Зараз «Нібулон» збирає приблизно 300 000 т зерна на рік із власних полів, які доставляють 167 вантажівок і 200 вагонів. Штат скоротили майже втричі.

«Робимо ставку на цифру, ШІ та оптимізацію. Сьогодні найбільші інвестиції – саме в IT», – каже Андрій Вадатурський.

У 2022–2024 роках компанія вклала орієнтовно $3 млн в IT-інфраструктуру та кібербезпеку. Над трирічним планом цифрової трансформації працюють понад 100 фахівців. Мета – мінімізувати людський фактор і забезпечити аналітику в реальному часі.

Ключовий проєкт – цифрова копія елеватора. Вона дублює у хмарі сервіси, що аналізують зерно, відстежує якість і рух кожної партії – від приймання до відвантаження.

Другий проєкт – мобільний застосунок для фермерів, який дозволяє контрагентам відслідковувати якість зерна, розрахунки, ціни та маршрути. До проєкту приєдналося понад 1000 агровиробників. Хочемо зробити маркетплейс агросервісів – від постачання ресурсів до логістики, каже Вадатурський.

Серед головних цілей на пʼять років – погасити довоєнний кредитний портфель. План до 2027-го – стабілізувати EBITDA на рівні $60 млн.

202 бізнес-чемпіони 2024

«Нібулон» сьогодні – це 32% від потужностей зразка 2022 року», – говорить СEO Андрій Вадатурський. У компанії відбулася оптимізація аграрного та елеваторного напрямів. Торік об’єднали 14 незалежних філій у чотири кластери, а вже цього року укрупнення торкнулося 22 елеваторів, які об’єднали у шість груп. Цей процес має на меті зменшення адміністративного навантаження на філії та оптимізацію використання ресурсів. «Я хочу, щоб елеватором управляли кілька людей із планшетами», – каже Вадатурський.

За минулий рік «Нібулон» змінив структуру управління та переписав статут. Наразі компанія має однорівневу раду директорів, до складу якої входять незалежні невиконавчі та виконавчі директори. За словами Вадатурського, пріоритетними напрямами є диджиталізація та автоматизація бізнес-процесів. Лише торік витратили на це понад $2 млн грн. «Нібулон» готовий вкладати у штучний інтелект та розробку софту, які допоможуть оптимізувати прибуток.

20 ефективних агрокомпаній України 2024

Андрій Вадатурський очолив «Нібулон» через пʼять днів після трагічної загибелі батьків унаслідок російського обстрілу 31 липня 2022 року. Через війну масштаб бізнесу «Нібулону» зменшився в рази – виторг у 2022 році впав у 2,3 раза, до 19 млрд грн. Компанія втратила майже 40% зембанку, 10 із 26 річкових терміналів було заблоковано, судноплавство Дніпром обмежене, головний термінал у Миколаєві і суднобудівний завод зупинилися через окупацію Лівобережжя й близькість до фронту.

Запорукою виживання для компанії став інвестиційний проєкт на $25 млн – перевантажувальний термінал в Ізмаїлі. «Це дозволило відновити експорт», – каже Андрій Вадатурський. Корпоративна реформа, започаткована Вадатурським-молодшим, передбачає залучення зрілих професіоналів і делегування, що відрізняється від жорсткої централізації управління, яку сповідував батько.

«Нібулон» на фініші реструктуризації портфеля кредитів на $570 млн: він пропонує 26 кредиторам у 2024–2026 роках сплачувати лише відсотки за кредитами. За цей час Вадатурський має реформувати компанію і відновити обсяги бізнесу. Наразі погодили реструктуризацію 79% кредитного портфеля. За результатами 2023 року прогнозований виторг збільшився на 60% порівняно з 2022 роком.

50 найбільших експортерів України 2022

Блокада Миколаївського порту коштувала «Нібулону» 88% експорту у березні – серпні. За воєнний рік експорт групи скоротився майже втричі. «Постраждало все наше виробництво, логістика та експортні можливості», – каже власник і гендиректор компанії Андрій Вадатурський. На тимчасово окупованих територіях, за його словами, залишилось активів на $92 млн, а 40% співробітників не можуть працювати через війну. Через бойові дії агрохолдинг перестав використовувати річковий флот.

«Наземні маршрути збільшили логістичні витрати в 10–40 разів», – каже Вадатурський. Розв’язати частину логістичних проблем має побудований під час війни зерновий термінал в Ізмаїлі, біля кордону з Румунією. 31 липня від російських ракет загинув засновник і керманич «Нібулону» Олексій Вадатурський.

100 найбільших приватних компаній 2021

Подія року: зростання перевезення внутрішніми водними шляхами на 11%, до 3 млн т у 2020/2021 маркетинговому році.

100 найбільших приватних компаній 2020

До здійснення заповітної мрії Олексія Вадатурського агрохолдингу «Нібулон» залишилося побудувати 18 кораблів. Суднобудівна програма, яку він запустив 10 років тому на власній верфі у Миколаєві, розрахована на створення 100 барж, буксирів, катерів і кранів. Мета – повністю закрити потреби агрохолдингу з перевезення сільськогосподарської сировини в морські порти. 60% своїх вантажів «Нібулон» перевозить по Дніпру та Південному Бугу.

Головним викликом для компанії у 2020‑му може стати не пандемія, а законопроєкт про внутрішній водний транспорт, ухвалений Верховною Радою у першому читанні. Він відкриє доступ на українські річки іноземним операторам. Вадатурський побоюється, що після цього «Нібулону» не вдасться «відбити» $650 млн інвестицій у річкову інфраструктуру. На його думку, лібералізувати перевезення можна тільки після допуску українських компаній на ріки Євросоюзу.

Матеріали по темі
Участь в рейтингах
Попередній слайд
Наступний слайд
Статті по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Останні новини по темі
Попередній слайд
Наступний слайд